تحقیق ایمنی و بهداشت شناگران

تحقیق ایمنی و بهداشت شناگران

تحقیق ایمنی و بهداشت شناگران

تحقیق-ایمنی-و-بهداشت-شناگرانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏ایمنی و بهداشت شناگران
‏مسافرت تابستانی به شهرهای شمالی کشور و دیگر مناطق دیدنی و سرسبز اغلب با شنا ‏کردن در دریا و رودخانه ها همراه است. بخشی از مردم نیز استخرهای شنا را جهت تفریح ‏و سپری نمودن اوقات فراغت انتخاب می کنند. این در حالیست که عمدتاً ایمنی و بهداشت ‏را هنگام شنا کردن به عنوان دو نکته اساسی در بیشتر مواقع کمتر مورد توجه قرار می ‏دهند. بد نیست بدانیم شنا کردن در دریا خطرات و مشکلاتی را همه ساله جهت مسافران ‏دریا به وجود می آورد. خطرغرق شدن در آب دریا صرفاً مخصوص کسانی که آشنایی کمتری با ‏فنون شنا کردن دارند نمی باشد و ممکن است هر انسان بی احتیاط و کم توجهی را تهدید ‏کند. در زیرسطح زیبا و دیدنی استخر نیز، موادشیمیایی و بیولوژیکی فراوانی وجود دارد ‏که ممکن است با اندکی غفلت متصدیان و شناگران معضلات بهداشتی زیادی برای استفاده ‏کنندگان به وجود آورد. عوامل محیطی، قارچ و جلبک، گازهای شیمیایی تشکیل شده در آب، ‏میزان درجه حرارت آب و محیط استخر، دفعات تخلیه، کیفیت اولیه آب، میزانPH ‏و کلر ‏آزاد آب همگی از عوامل موثر بر بهداشت استخر است. در این شماره به بررسی جنبه های ‏مختلف شنا کردن می پردازیم.
‏فواید شنا
‏آنچه ورزش شنا در سراسر دنیا زیرپوشش قرار می دهد، طیف وسیعی از ‏اقشار مردم علاقمند به ورزش و تحرک جسمانی می باشد عده ای از مردم به ورزش ‏علاقمندند اما وقتی به یاد کوفتگی عضلانی ناشی از ورزش می افتند، از انجام آن منصرف ‏می شوند و اصولاً علاقه ای به جنبش توأم با تعرق زیاد و کوفتگی عضلانی ندارند. آنچه ‏به این افراد توصیه می شود” ورزش در آب” است چرا که به دور از تعرق زیاد می توانند ‏نشاط و شادی ناشی از تحرک جسمانی را به دست آورند.
‏ورزش در آب را می توان به ورزشکاران و کسانی که در سطح بالایی از آمادگی جسمانی ‏هستند نیز توصیه کرد. همچنین برای کسانی که در فصل خارج از مسابقه، آمادگی خود را ‏در سطح مطلوب حفظ می کنند و یا اینکه بخواهند تمرینات اختصاصی برای افزایش قدرت و ‏استقامت عضلانی خود بسته به رشته ورزشی که به آن می پردازند انجام دهند.
‏شنا را می توان به کسانی توصیه کرد که پس از بهبودی نسبی از آسیب های فیزیکی ‏ممکن است تا مدتها از انجام دیگر تمرینات محروم شده چرا که از این طریق می توانند ‏دوره درمان را سریع تر پیش برده و بهبودی حاصل نمایند.
‏زنان باردار از جمله افرادی هستند که همواره در جستجوی ورزشی ملایم و مطلوب برای ‏گذران این دوران می باشند. هر چند که بسیاری از نرمشها و ورزشهای سبک ویژه این ‏دوران از سوی متخصصین معرفی شده است، اما آنچه به این افراد در سراسر دنیا توصیه می ‏شود، ورزش در آب و انجام حرکات ملایم در آن می باشد. ورزش در آب علاوه بر آن که ‏شادی و نشاط بودن در آب را با خود دارد، سستی و کسلی ناشی از وزن زیاد در این دوران ‏را به در کرده، می تواند سبب بهبود وضعیت جسمانی در این قبیل افراد شود یک آمادگی ‏جسمانی خوب، مادر را در تحمل وزن رو به رشد جنین یاری داده، می تواند با تقویت ‏عضلات کمر و شکم، یک زایمان خوب و سالم را به ارمغان آورد. همچنین در دوران پس از ‏زایمان، در برگشت عضلات به وضع اولیه قبل از زایمان بسیار موثر خواهد بود.
‏شنا برای کسانی که اضافه وزن دارند، ورزش فوق العاده مفیدی است چرا که این ورزش ‏به دلیل هوازی بودن در سوختن کالریهای اضافی که می تواند منجر به اضافه وزن شود ‏تأثیر مطلوبی دارد. این ورزش می تواند تأثیری عمده در کم کردن استرسها داشته باشد. ‏خاصیت ماساژ دهندگی آب آرامش خاطر و تمدد اعصاب را به انسان برمی گرداند. این ورزش ‏به همه کسانی که علاقه مند به بهبود وضعیت روحی و جسمی خود هستند، صرفنظر از سن، ‏سابقه آمادگی جسمانی و یا بیماری که دارند توصیه می شود. آنچه در این مورد به ‏افرادی که به نوعی مشکل پزشکی عمده ای دارند، توصیه می شود مشورت با پزشک و رعایت ‏برخی توصیه ها پیرامون عدم انجام حرکات خطرناک در مورد هر بیماری است.
‏این ورزش بیشتر قسمت بالاتنه را درگیر فعالیت می کند. ماهیچه های کوچک بازوها در ‏اثر ورزش شنا نسبت به ماهیچه های بزرگتر پا بیشتر به حرکت گرفته می شوند.
‏تقویت عضلات و بهبود ظرفیت تنفسی، همچنین بالارفتن قدرت خون رسانی قلب از دیگر ‏فوایدی است که می توان برای ورزش شنا ذکر کرد.
‏۲
‏بهداشت شنا کردن
‏بسیار روشن است که آب محیط عالی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیماری زایی ‏است که عامل بیماریهایی از قبیل تب تیفوئیدآ اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ‏ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و غیره می باشد.
‏این قبیل موجودات میکروسکوپی، محیطهای گرم و مرطوب همراه با غذای کافی را ترجیح ‏می دهند.
‏عوامل عفونت های ذیل در استخری با مراقبت ضعیف ممکن است وجود داشته باشد.
– ‏عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی ‏پوست است.
– ‏عفونت چشم، گوش، گلو و بینی
– ‏عفونت های بخش فوقانی تنفس
– ‏عفونت های روده ای
‏آنچه شناگران در استخر باید به آن توجه کنند
– ‏قبل از ورود به استخر بدن ‏خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید.
– ‏قبل از ورود به استخر پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهید.
– ‏به همه کسانی که به استخر می روند توصیه می شود پیش از ورود به استخر مثانه ‏خود را تخلیه کنند.
– ‏از تف کردن، مضمضه کردن آب، شستن و خارج کردن ترشحات بینی و… خودداری کنید.
– ‏هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را به آب استخر وارد نکنید. ترجیحاً هنگام ابتلاء ‏به بیماری توأم با خلط عفونی، به شنا نپردازید.
– ‏اگر بیماری پوستی از قبیل بیماریهای قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به ‏استخر عمومی مراجعه نکنید.
– ‏بعد از استخر نیز بدن خود را شستو دهید.
‏آنچه متصدیان استخر باید توجه کنند
– ‏کلر آزاد باقیمانده استخر حداقل ۲-۵/۱ ‏میلی گرم در آب باشد مقادیر کمتر از این میزان ممکن است عواملی از قبیل ‏کریپتوسپوریدیوم را از بین نبرد.
– ‏مرتباً محیط استخر را تمیز کنید و آب آن را به دفعات کافی تخلیه و تعویض ‏نمائید.
– ‏آب استخر را جهت وجود باکتریهای کلی فرم و پسودوموناس کنترل کنید، این دو می ‏توانند شاخصهای مناسبی جهت سنجش میزان کارایی سیستم های ضدعفونی کننده و بهداشت آب ‏باشند.
‏ایمنی شناگران
‏نکات ایمنی باید در سالن استخر با نصب هشدارها و پیامهای ‏نوشته شده به اطلاع عمومی برسد. خودداری از دویدن در محیط استخر، شنا کردن در عمق ‏متناسب با توانایی شنا کردن و اجتناب از بازی و شوخی های خطرناک می تواند ایمنی ‏نسبی افراد را تأمین کند. استفاده از وسایل مورد نیاز جهت شنا از قبیل عینک، گوشی و ‏دماغی را فراموش نکنید.
‏چنانچه دچار خستگی و گرفتگی عضلانی شدید از شنا کردن در قسمتهای عمیق خودداری ‏کنید.
‏از شنا کردن در دریا هنگامی که شرایط طوفانی وجود دارد پرهیز کنید.
‏۳
‏ایمنی شنا در دریا آنچه مسئولین باید توجه کنند
– ‏با مطالعه و بررسی ‏جغرافیایی فضاهایی را برای شنا در نظر بگیرند که حداقل پستی و بلندی و کمترین حفره ‏آبی را داشته باشند.
– ‏در کنار سواحلی که مکان های مناسبی برای شنا هستند درمانگاههایی دایر شود تا ‏چنانچه فردی در حین شنا دچار عارضه شد، در همان مکان با کمترین امکانات درمان شود.
– ‏خانواده ها را نسبت به بهره گیری مناسب از دریا آموزش دهند و در شبکه استانی ‏رادیو و تلویزیون نکات ایمنی را به دفعات به مسافران دریا بازگو کنند.
– ‏برای فضاهای خصوصی که در اختیار مسافران دریا قرار می گیرند، تعرفه ای را مشخص ‏کنند و نظارت بر امنیت مسافران در این خصوص را جدی بگیرند.
‏فواید ورزش شنا
‏ورزش شنا یکی از محبوب ترین ورزشها در بین اقشار مختلف مردم است. فردی که شنا می ‏کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می کند بلکه در اثر شنا کردن ‏قابلیتهای جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و ‏انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می دهد. ورزش شنا ورزشی است که از سن ‏نوزادی تا سن کهنسالی میتوان آنرا انجام داد و به طور کلی ورزشی است که هیجان و ‏اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد ‏و باعث می شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند.
‏تغییرات فیزیولوژیکی که در اثر تمرینات استقامتی شنا در بدن بوجود می ‏آید.
‏تمرینات استقامتی به معنی شنای مداوم در مسافتهای طولانی مثل شنای ۴۰۰ ‏متر، ۶۰۰ متر،۸۰۰ متر،۱۴۰۰ متر و یا حتی مسافتهای بیشتر می باشد. یکی از امتیازهای ‏این نوع تمرین این است که احتیاج بدن را به دستگاه انتقال اکسیژن افزایش می دهد و ‏در نتیجه سبب تغییرات زیر در بدن می شود.
‏افزایش بازده قلب، کاهش ضربان قلب، افزایش کیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتری ‏اکسیژن ذخیره شده مقدار بیشتری گلیکوژن در جگر و ماهیچه ها و افزایش تعداد ‏میتوکندریها در تارهای ماهیچه ای.
‏ماهیچه هایی که در شنا بکار گرفته می شوند.
‏در زیر اسامی بعضی از ماهیچه ‏های اصلی که در مرحله جلو بردن یک شناگر در حرکتهای شنا از آنها استفاده می شود ذکر ‏شده است:
‏۴
۱. ‏ماهیچه های پائین برنده دست: ماهیچه پشتی بزرگ، ماهیچه سینه ای بزرگ ماهیچه ‏گرد بزرگ و سرطویل، ماهیچه سه سربازویی. این ماهیچه ها باعث تقویت کشش دست در داخل ‏آب می شوند.
۲. ‏ماهیچه های گرداننده داخلی دست: ماهیچه سینه ای بزرگ، ماهیچه پهن پشتی، ‏ماهیچه گرد بزرگ و ماهیچه تحت کتفی این ماهیچه ها قسمت بالایی دست را به طرف داخل ‏میچرخانند. قوی شدن این ماهیچه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا که در مرحله اول ‏کشش دست در هر چهار شنا مفید است، ضرورت دارد.
‏تمرینات سرعتی شنا و تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از آن:
‏تمرینهایی با حداکثر ‏سرعت و فعالیت در مسافتهای کوتاه را تمرینهای سرعتی گویند برای مثال ۱۰ بار و هر ‏بار ۲۵ متر و یا ۵۰ متر شنا با حداکثر سرعت.
‏این نوع تمرینها سبب افزایش قدرت انقباض ماهیچه( به جهت افزایش هماهنگی میان ‏دستگاه عصبی یا ماهیچه ای) و همچنین افزایش قدرت و مقدارATP-PC ( ‏آدنوزین تری فسفات ‏و فسفات کرآتین) در ماهیچه می شود که خود سبب می شود که قدرت شناگر برای انجام ‏تمرینهای سرعتی افزایش یابد.
‏طریقه علمی برنزه شدن
‏تا اینجا به نظر می رسد که آفتاب فقط دشمن پوست است، و ماباید تا آنجا که می ‏توانیم خود را دور از آن نگه داریم. در صورتی که آثار میکروب کش اشعه ماورای بنفش ‏خورشید بر کسی پوشیده نیست. همچنین همه پزشکان تایید می کنند که اشعه خورشید در ‏تسریع جریان خون تاثیر زیادی دارد اما مساله مهم این است که تنها وسیله برنزه شدن، ‏علیرغم عقیده عده زیادی از مردم خوابیدن در جلوی اشعه سوزان آفتاب نیست، و برعکس ‏پیاده روی و گردش، توپ بازی و تفریحات دسته جمعی مختلف، آن هم نه در وسط روز، بلکه ‏ابتدا صبح و عصر، و سپس در نزدیکیهای ظهر یا از ساعت ۳ ظهر به بعد، می تواند ضمن ‏تامین سلامت روحی و جسمی، پوست بدن شما را برنزه کند.
‏اما اگر قرار است یک نفر تنها به وسیله خوابیدن در زیر اشعه خورشید پوست بدن خود ‏را قهوه ای کند، بایستی طی روزهای مدیدی ( زیادی) به کار بپردازد. به این ترتیب که ‏روز اول فقط چند دقیقه( آن هم نه در وسط روز) در آفتاب بخواند. و روزهای بعد، هر ‏بار یک دقیقه به مدت قبلی اضافه نماید. همچنین فراموش نشود، که پوست صورت انسان به ‏مناسبت حساسیت خاصی که دارد ، باید حتی الامکان در نیم سایه قرار گیرد.
‏چه مدت باید آفتاب به ما بتابد؟
‏برای اشخاص مختلف مدت آفتاب گرفتن را از ۲۰ ‏الی ۵۰ ساعت تعیین کرده اند. البته این امر حتی الامکان نباید در مدت کمتر از ۲۵ ‏روز انجام پذیرد. و هرگز نباید در عرض یک سال بیش از ۵۰ سال بدن را به دست اشعه ‏سوزان آفتاب سپرد. زیرا زیاده روی در این کار، علاوه بر ایجاد چین و چروک، پوست را ‏خشک می سازد.
‏اما چرا نباید حمام آفتاب گرفتن به طور مداوم انجام یابد؟
‏به این دلیل که پوست ما در مقابل نور خورشید دو نوع واکنش نشان می دهد:  یکی ‏ماده رنگی پوست که در مقابل آفتاب رو به ازدیاد میگذارد و دیگری واکنش دفاعی ‏اتوماتیکی یاخته هاست که خود به خود ضخیم تر می گردند، و یک طبقه بسیار نازک شاخی ‏روی پوست تشکیل می دهند.
‏اما برای تشکیل این طبقه حداقل ۱۰ روز وقت لازم است. روی این اصل حمام آفتاب ‏گرفتن نمی تواند با عجله و شتابزدگی توام باشد.
‏آنچه یک شناگر باید بداند
‏اشعه آفتاب و پوست صورت

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x