تحقیق انواع وصیت ۳۴ ص

تحقیق انواع وصیت ۳۴ ص

تحقیق انواع وصیت ۳۴ ص

تحقیق-انواع-وصیت-34-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏مقدمه‏ ‏۲
‏بخش اول : تعاریف و کلیات ‏ ‏۳
‏معنای وصیت‏ ‏۳
‏مشروعیت وصیت‏ ‏۵
‏اقسام وصیت‏ ‏۶
‏۳-۱- وصیت ت‏ملی‏ک‏ی‏ ‏۶
‏۳-۲- وصیت عهدی ‏ ‏۶
‏۴- ارکان وصیت ‏ ‏۷
‏۵- آیا وصیت عقد است یا ایقاع ‏ ‏۸
‏۶- لزوم وجواز در وصیت ‏ ‏۸
‏۷- وصیت در قانون مدنی ایران و سایر کشورها‏ ‏ ‏۹
‏بخش دوم : ترجمه و تحقیق
‏انواع وصیت ‏ ‏۱۳
‏وصیت تمکیلی ‏ ‏۱۳
‏وصیت عهدی‏ ‏۱۳
‏وصیت در قرآن ‏ ‏۱۶
‏فهرست منابع و مآخذ ۳۳
‏۲
‏مقدمه :
‏از مهم‏‌‏ترین مسائلی که جامعه بشری‏ ‏در دنیای قدیم‏ ‏و تا عصر حاضر‏ ‏نیازمند آن بوده‏ ‏و هست . رعایت‏ ‏متقابل اصول‏ ‏و حقوق اجتماعی‏ ‏و ‏بطور کل‏ ‏اجرای‏ ‏عدالت‏ ‏است‏ ‏که اسلام نیز‏ ‏بر آن تکیه‏ ‏کرده‏ ‏و حکم وصیت یکی‏ ‏از آن حقوق می‏‌‏باشد‏ ‏که در قالب‏ ‏واژه‏ ‏وصی و مشتقاتش‏ ‏در قرآن کریم در مو‏ا‏رد‏ ‏مختلف بیان‏ ‏فرموده‏ ‏است‏ ‏که هر واژه‏ ‏به‏ ‏مقتضی‏ ‏بیان حقی از حقوق‏ ‏اجتماعی است‏ ‏بنابراین وصیت‏ ‏امری مهم است‏ ‏تاجایی که‏ ‏خداوند می فرماید‏ ‏شرع و آیینی که‏ ‏برای شما مسلمین‏ ‏قرار داده شده‏ ‏همان حقایقی است‏ ‏که‏ ‏بر نوح و‏ ‏دیگر‏ ‏پیامبران سفارش‏ ‏نمودیم در اسلام‏ ‏وصیت شروع است‏ ‏با توجه‏ ‏به کتاب و سنت‏ ‏و اجماع و عقل‏ ‏در مذهب شیعه‏ ‏و در ا‏ه‏ل تسنن‏ ‏با‏ ‏اختلافاتی‏ ‏و همین‏ ‏طور راجع‏ ‏به‏ ‏اقلیت‏‌‏های دینی‏ ‏طبق قانون اساسی‏ ‏در اصول‏ ‏۱۲ و ۱۳ به موضوع وصیت‏ ‏طبق فقه‏ ‏خودشان‏ ‏پرداخته است .‏ ‏واژه وصیت‏ ‏در‏ ‏بین علماء‏ ‏مورد اختلاف‏ ‏نظر است .‏ ‏در جمع بندی نظرات واژه‏ ‏وصیت به معنای وصل‏ ‏،‏ عهد‏ ‏است که‏ ‏معنای وصل‏ ‏در قانون اساسی‏ ‏ایران سازگار‏ ‏ولی در اکثر‏ ‏آیات‏ ‏قرآن معنای‏ ‏عهد مورد نظر‏ ‏می‏‌‏باشد وصیت‏ ‏اقسام و ارکان ‏دارد‏ ‏که‏ ‏بدون‏ ‏آنها وصیت‏ ‏محقق نمی‏‌‏شود . از نظر اکثر حقوقدانان‏ ‏وصیت عقد است‏ ‏نه ایقاع . از‏ ‏دیگر معانی وصیت که‏ ‏در قرآن بکار رفته‏ ‏امر به ‏اطاعت‏ ‏والدین ‏،‏ پند و اندرز‏ ‏اخلاقی‏ ‏،‏ وصیت راجع‏ ‏به‏ ‏ارث فرزندان‏ ‏و‏ ‏همسر ….‏ ‏پس‏ ‏وصیت اجازه‏ خاصی است که به موجب آن اشخاص می‏‌‏توانند حتی اراده خود را در زمانی که حیات ندارند به اجرا گذارند .
‏۴
‏بخش اول : تعاریف و کلیات
‏۱- معنای وصیت
‏تصرفاتی که هر شخص مستقیماً یا مع الواسطه برای بعد از فوتش در اموال خود می نماید، به زبان حقوقی ‏«‏وصیت‏»‏ نامیده می شود. وصیت یک نوع اجازه خاصی است که به موجب آن اشخاص می توانند اراده خود را در زمانی که حی‏ات ندارند، به موقع اجرا گذارند ‏خواه به صورت عهدی و خواه به صورت تکمیلی .
‏این معنی مورد پذیرش همگان می باشد. اما با این وجود در بین فقها راجع به ریشه عربی این واژه ‏«‏الوصیه‏»‏ تا حدی اختلاف نظر است که در زیر به نقل از مرحوم سید محسن طباطبایی حکیم صاحب کتاب ‏«‏مستمسک العروه الوثقی‏»‏ به آنها اشاره می شود :‏ ‏مستمسک العروه الوثقی، سید محسن طباطبایی حکیم، ج۱۴، ص ۵۳۱، منشورات مکتبه آیت اله العظمی مرعشی نجفی، قم، ۱۴۰۴ هـ ق.
‏الف) عده ای گفتند که وصیت مشتق از ثلاثی (وصی- ‏یصی)‏ و به معنی ‏«‏وصل‏»‏ است. (شیخ طوسی در مبسوط، ابن ادریس در سرائر، جوهری در صحاح، علامه حلی در تذکره الفقهاء، محقق کرکی در جامع المقاصد و بعضی از اهل لغت نظیر : مجمع البحرین، شیخ فخرالدین طریحی، ج۳، (ربع ثالث و رابع)، ص‏۵۱، چاپ دوم، ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی‏،‏ سال ‏۱۳۶۷‏ هـ .ش.)
‏ب) عده ای دیگر گویند که مشتق از ثلاثی (وصی- یصی) و رباعی (اوصی- یوصی/ وصی ‏–‏ یوصی) و به معنای ‏«‏وصل‏»‏ ‏می باشد. (المعجم الوسیط، ابراهیم انیس و عبدالحلیم منتصر و عطیه صوالحی و محمد خلف الله احمد، ج۲ و ۱، ص۱۰۳۸، ج‏۲، دفتر نشر فرهنگ اسلامی./ اقرب الموارد، سعید خوری شرتونی، ج۲، ص‏ ۱۵۴۹، ناشر مکتبه آیت الله مرعشی نجفی، قم ‏۱۴۰۳ هـ .ق.).
‏ج) و دسته سوم عقیده دارند مشتق از ثلاثی (وصی ‏–‏ یصی) به معنای ‏«‏وصل‏»‏ و مشتق از رباعی (اوصی ‏–‏ یوصی / وصی ‏–‏ یوصی )‏ به معنای ‏«‏عهد‏»‏ است ‏که در صورت اخیر اسم مصدر محسوب می گردد.
‏صرفنظر از مباحث لغوی محض، نمی توان انکار کرد که معنای ‏«‏وصل‏»‏ با مفهوم و به ویژه ماهیت حقوقی وصیت در قانون مدنی ایران سازگارتر است. زیرا در بعضی موارد از جمله وقتی که موصی شخصی را برای انجام امری مأمور می نماید، هیچگونه تعهدی در مقابل او ندارد، بلکه بالعکس موظف می شود که اراده موصی را به موقع اجرا بگذارد. به علاوه در وصایای تملیکی نیز اطلاق تعهد به تصرفات موصی خالی از تکلف نیست. و حال آنکه معنی
‏۴
‏«‏وصل‏»‏ هم اختصاص به وصیت دارد و شامل سایر تصرفات نیست و هم شامل کلیه وصایا می شود.‏ ‏وصیت در حقوق مدنی ایرا، ناصر کاتوزیان، ص۲، انتشارات دانشگاه تهران، سال ۱۳۵۱ هـ ش.
‏تذکر : در آیات متعددی از قرآن مجید، واژه وصیت با ترکیبات آن غالباً در معنای ‏«‏عهد‏»‏ بکار رفته است.‏ ‏مستمسک العروه الوثقی، سید محسن طباطبایی حکیم، ج۱۴، ص۵۳۱، وی عقیده دارد که آیات زیر در معنای ‏«‏عهد‏»‏ می باشد‏»
‏«‏وصیه لازواجهم (سوره بقره/ آیه۲۴۰)، من بعد وصیه یوصی بها او دین (سوره نساء / آیه۱۱)، من بعد وصیه یوصین بها اودین … من بعد وصیه توصون بها اودین (سوره نساء / آیه۱۲)، و نیز در سوره انعام (آیات ۱۵۱، ۱۵۲ و ۱۵۳) و سوره نساء (آیه ۱۳۱) و سوره عنکبوت (آیه ۸) و سوره لقمان (آیه ۱۴) و سوره شوری (آیه ۱۳) و سوره مریم (آیه ۳۱) و سوره ذاریات (آیه ۵۳) و …
‏۲- مشروعیت وصیت
‏ادله مشروعیت وصیت عبارتست از : کتاب، سنت، اجماع و عقل .
‏الف) کتاب : در قرآن کریم آیاتی وارد شده که وصیت را جایز دانسته است. نظیر :
‏«‏کتب علیکم اذا حضر احد کم الموت، آن ترک خیراً ، الوصی‏ه‏ للوالدین و الاقربین‏-‏ ‏بالمعروف، حقاً علی المتقین‏. (سوره بقره / آیه ‏۱۸۰). و نیز ‏«‏من بعد وصیه یوصی بها ‏ا‏ودین /… من بعد وصیه توصون بها ‏ا‏ودین‏. (سوره نساء/ آیات ‏۱۱ و ‏۱۲) و آیاتی دیگر.
‏ب) سنت : در حدیث نیز روایات زیادی آمده که بعضاً تحریض و ترغیب شخص به امر وصیت می باشد که نمونه هایی از آن در زیر می آید :
‏عن ‏ابی عبدالله (ع)‏ ‏قال: ‏«‏الوصیه حق علی کل مسلم‏»‏.‏ ‏الکافی، یعقوب کلینی، ج۷، ص۳، ح۴، من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۴، ص ۱۳۴، ح۴۶۲.
‏عن جعفربن محمد عن ابیه قال : ‏«‏الوصیه تمام مانقص من الزکاه‏»‏.‏ ‏من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۴، ص۱۳۴، ح ۴۶۴.
‏قال رسول الله (ص):‏ ‏«‏ما ‏ی‏نبغی لامرء مسلم أن یبیت لیلیه الا و وصیته تحت رأسه‏»‏.‏ ‏وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج۱۳، ص ۳۵۲، ح۵
‏عن ابی عبدالله (ع) قال: ‏«‏ من لم یحسن عندالموت وصیته کان نقصاً فی مروته و عقله‏»‏.‏ ‏من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۴، ص۱۳۴، ح۴۶۷.
‏ج) اجماع فقهاء نیز بر آنست که وصیت، امری جایز است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x