تحقیق انواع کمک فنر ۱۵ ص

تحقیق انواع کمک فنر ۱۵ ص

تحقیق انواع کمک فنر ۱۵ ص

تحقیق-انواع-کمک-فنر-15-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏مقدمه
‏همانطور که قبلا ذکر شد ، بر خلاف تفکر عامه ، کمک فنر وزن خودرو را ساپورت نمی کند بلکه وظیفه اصلی آن کنترل نوسانات فنرها و حرکات سیستم تعلیق و نگه داشتن چرخ به صورت چسبیده به جاده می باشد . این کار با تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی ( حرارتی ) در کمک فنر انجام می گردد‏ ‏.
‏برای ورود به بحث نحوه عملکرد یک کمک فنر ، ابتدا‏ ‏به زبان ساده و بدور از جزئیات‏ ‏به بررسی اساس کار آن پرداخته‏ ‏و سپس به تشریح کلی و تحصصی عملکرد ، اجزا و انواع آن خواهیم پرداخت‏ ‏؛ یک کمک فنر‏ ‏شامل پیستونی است‏ ‏که در سطح مقطعش سوراخهای ریزی ( این سوراخها را Orifice‏ می نامند ) تعبیه شده و به یک میله فولادی ( Piston Rod‏ ) متصل است‏ ‏، این پیستون‏ ‏درون یک محفظه بسته ( تیوپ ) فلزی که حاوی یک سیال هیدرولیکی ( عموما روغن ) است ، حرکت می نماید . اطراف محل حرکت میله به داخل و خارج محفظه به وسیله یک کاسه نمد کاملا آب بندی شده و سیال تحت فشار ، امکان خروج از محفظه را دارا نیست‏ ‏.
‏                   ‏ ‏                        
‏زمانی که نیرویی بر یک کمک فنر وارد شود ، کمک فنر به اصطلاح در سیکل فشرده شدن‏ ‏قرار گرفته و پیستون می خواهد به سمت پایین ، درون‏ ‏محفظه حرکت نماید ،‏ ‏اما‏ ‏از آنجا که سیال‏ ‏قابلیت فشرده شدن‏ ‏ندارد در مقابل این نیرو مقاومت می‏ ‏کند‏ ‏و چون‏ ‏برای رهایی از این فشار منفذی جز سوراخهای پیستون وجود ندارد ، برای دفع فشار وارده سیال از سوراخهای ریز درون پیستون عبور کرده و به پشت ( بالای )پیستون‏ ‏خواهد رفت‏ ‏، این حرکت نیز بدلیل ریز بودن Orifice‏ ها به کندی و با تولید حرارت انجام می گردد‏ ‏. همین کاهش سرعت جلوی نوسان‏ ‏فنر را گرفته و تعادل خودرو را برقرار می نماید . برای باز کردن کمک فنر فشرده شده ( سیکل بازشدن ) نیز عملیاتی مشابه سیکل فشرده شدن انجام می شود با این تفاوت که این بار سیال از بالای پیستون می خواهد به زیر پیستون منتقل شود .
۲
‏                                                ‏ ‏ 
‏میزان مقاومتی که یک کمک فنر از خود نشان می دهد بستگی به سرعت سیستم تعلیق ( دست اندازهای جاده )‏ ‏همچنین ‏ ‏تعداد و سایز Orifice‏ ها دارد.
‏اما ساختمان کمک فنرهای امروزی تا حدی پیچیده تر از آن چیزی است که در بالا ذکر شد ، تقریبا تمامی کمک فنرهای مدرن امروزی از نوع حساس به سرعت ( Velocity Sensitive‏ ) می باشند ، بدین معنا که‏ ‏در سرعتهای‏ ‏بالای‏ ‏سیستم تعلیق‏ ‏( جاده های پر دست انداز )‏ ‏، کمک فنر مقاومت بیشتر و برعکس در سرعتهای پایین مقاومت کمتری از خود نشان می دهد که این امر نرمی و راحتی رانندگی را بسیار بیشتر می نماید‏ ‏. اما‏ ‏در سیستمی که در بالا بطور ساده بررسی شد‏ ‏یک مشکل بزرگ به چشم می‏ ‏خورد‏ ‏؛‏ ‏حجم‏ ‏سیال‏ ‏پایین پیستون ، در هنگامی که پیستون تا انتها‏ ‏بالا‏ ‏آمده ، با حجم سیال بالای پیستون در زمانی که پیستون تا انتها‏ ‏پایین رفته مساوی نیست ، دلیل آن هم وجود میله کمک فنر در بالای پیستون می باشد‏ ‏.
۳
‏                                          ‏
‏اما این مشکل نیز به روشهای مختلفی در انواع کمک فنرهای موجود حل شده . حال با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا به بررسی نحوه عملکرد یک کمک فنر متداول‏ ‏امروزی‏ ‏خواهیم پرداخت‏:‏ همانطور که گفته شد کمک فنرها بر اساس جابجایی سیال در دو طرف پیستونی‏ ‏که در‏ ‏یک محفظه‏ ‏( تیوپ ) حرکت می نماید‏ ‏، در‏ دو سیکل فشرده شدن و بازگشت ( کشش )‌ کار می کنند .
۵
‏سیکل فشرده شدن ( Compression Cycle‏ ) :
‏در هنگام فشرده شدن یا همان حرکت رو به پایین کمک فنر ، مقداری از سیال از‏ ‏طریق Orifice‏ ها از قسمت B‏ به قسمت A‏ رفته و مقداری نیز از طریق سوپاپ فشردگی ( Compression Valve‏ ) که در کف‏ ‏محفظه کمک فنر قرار دارد‏ ‏به تیوپ ذخیره ( Reserve Tube‏ ) وارد می شود ، دلیل وجود تیوپ ذخیره اختلاف حجم دو قسمت A‏ و B‏ بدلیل وجود میله کمک فنر در قسمت B‏ می باشد ، از اینرو مقدار سیالی که در قسمت B‏ قرار دارد قابل جایگزینی در قسمت A‏ کمک فنر نمی باشد . پس در اثر فشار وارده ، سوپاپ فشردگی باز شده و مقداری از سیال وارد تیوپ ذخیره که در گرداگرد محفظه اصلی و جدای از آن قرار دارد ، وارد می شود .
‏                                             ‏
‏همانگونه که در ابتدا ذکر شد کمک فنرهای امروزی مجهز به سیستم حساس به سرعت می باشند ، این سیستم برای کنترل جریان سیال در سرعتهای محتلف سیستم تعلیق دارای قطعاتی اضافه در پیستون و سوپاپ فشردگی می باشد ، این قطعات ساده که شامل‏ ‏چند دیسک ( واشر ) ، یک فنر و … می باشد باعث می شوند تا کمک فنر به نسبت سرعت ضربه اعمال شده در ‏۳‏ مرحله از خود واکنش نشان دهد ؛ اگر سرعت پایین باشد ، دیسکها در مقابل جریان روغن مقاومت می نماید ، این امر باعث عبور جریان آرامی به صورت نشتی از Orifice‏ ها ، از قسمت‏ B‏ به قسمت‏ A‏ خواهد شد . در سرعتهای بیشتر ، فشار جریان روغن افزایش یافته پیستون را به سمت قسمت

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x