تحقیق انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن

دانلود تحقیق انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن

تحقیق انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن

تحقیق-انقلاب-ایران-و-بازتاب-جهانی-آن

دانلود تحقیق با موضوع انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن،
در قالب word و در ۱۶ صفحه، قابل ویرایش.




بخشی از متن تحقیق:
انقلاب ایران که گاه از آن به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم و گاه حتی واپسین انقلاب به مفهوم مصطلح و کلاسیک آن یاد می شود، بی گمان رویدادی شگرف و واقعه ای تاریخی، بلکه تاریخ ساز در سلسله رخدادها و تحولات سیاسی و اجتماعی عصر ما محسوب می شود. رویدادی که نه تنها در ایران به سرنگونی نظام سلطنتی چند هزار ساله انجامید و سرمنشأ تاریخ و تحولاتی تازه شد، بلکه در خارج از کشور نیز بازتابها و آثار متعددی را موجب شد. در نیمه دوم قرن بیستم، کمتر رویدادی همچون انقلاب ۱۹۷۹ ایران، ناآرامی برانگیخته است.

ایران از زمان این انقلاب، تحولات بسیاری به خود دیده است:
تثبیت جمهوری اسلامی با غلبه روحانیون، حذف گروههای مخالف، نهادینه شدن سیاسی و اجتماعی انقلاب و جنگی هشت ساله با عراق همراه با پیامدهای مخرب اقتصادی و تلفات انسانی.

میزان اثرگذاری انقلاب ایران بر جوامع مختلف:
بازتاب جهانی انقلاب ایران هم مستقیم و هم غیرمستقیم بوده است. در واقع انقلاب اغلب بیش از آنکه مدلی دقیق باشد، به صورت نمونه ای الهام بخش و کلی عمل کرده است. فعالان مسلمان در بسیاری از کشورها از پیروزیهای برادران و خواهران ایرانی خود مسرور شدند و در مبارزات خود روحیه گرفتند. از این نظر، انقلاب ایران معمولاً بیش از آن که به ایجاد یا هدایت تلاشهای انقلابی بیانجامد، گرایشهای از پیش موجود در کشورهای اسلامی را تقویت کرده یا شتاب بخشیده است.
بیشترین نفوذ مستقیم، نیرومند و پایدار ایران در لبنان بوده است. جامعه شیعه لبنان که تا پس از جنگ جهانی دوم اساساً غیر سیاسی بود، در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به گونه فزاینده سیاسی شد. در طول دهه ۷۰، موسی صدر رهبر مذهبی زاده شده و تحصیل کرده در ایران، به تفسیر دوباره ای از تمادگرایی شیعی دست زد. که با تفسیر انقلابی امام خمینی از اسلام طی سالهای تبعیدش از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸ مشابهت داشت. این رویکرد مؤید شکل گیری جنبش فعالانه اصلاحات اجتماعی و سیاسی (حرکت محرومین) بود.

با انقلاب ایران که در سال ۱۹۷۸نیرویی گرد آورد، بسیاری از شیعیان لبنان از اقدامات هم کیشان ایرانی خود الهام گرفتند. حتی با این حال در خصوص بازتاب سرنگونی شاه نباید اغراق کرد. بسیاری از شیعه های لبنان دیدگاهی دوگانه نسبت به این انقلاب اتخاذ کردند. از یک سو، سقوط شاه ثابت کرد که حکومتی نا مشروع را نمی بایست با نا خشنودی تحمل کرد، حتی اگر انجام این امر زیر لوای اسلام مقدور نباشد. از سوی دیگر، وسیعاّ تصدیق شده است که راه حل های ایران الزاماّ حلال مشکلات لبنان نیست. هنگام بحث از رویدادهای ایران معمول است که بسیاری از شیعیان لبنانی دقیقاّ به این تمایز اعتراف کردند…
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x