تحقیق اماکن مذهبی همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان ۱۸ ص

تحقیق اماکن مذهبی همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان ۱۸ ص

تحقیق اماکن مذهبی همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان ۱۸ ص

تحقیق-اماکن-مذهبی-همچون-امامزاده-نور--امامزاده-روشن-آباد-و-مسجد-جامع-گرگان-18-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏۲
‏مقدمه :
‏یکی از جایگاه‌های مهم عبادت در ترد ایرانیان ، مکان‌های اسلامی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و این تحقیق برفراز آن است که به توضیح در مورد مکان‌های ظریف و عبادی در استان گلستان (گرگان) بپردازد از تحقیقی که به عمل آمده از سوی محققان و معماران و افرادی که دستی در کار دارند می توان دریافت که مکان‌های مذهبی و عبادی از جمله امامزاده نور (اسحاق بن موسی‌ ابن جعفر) که آرامگاهی است که از قدیم الایام مکانی برا تفریح و عبادت مردم به حساب می‌آمد و امروزه هم ادامه دارد. و یا امامزاده روشن آباد که مکانی مقدس و جایی برای عبادت مردم به شمار می‌‌رود و یا مسجد جامع گرگان که محلی برای نماز و عبادت مردم است می‌توانند اثرات روحی ومعنوی مثبت و همچنین حذابیت‌های عرفانی خاص را بر کسانی که به زیارت و دیدار این اماکن مشرف می‌شوند بگذارد که ما با جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد این مکان‌های مقدس سعی در شناسایی بیشتر این اماکن به مردم داشته و امیدواریم خداوند توفیق زیارت و شفاعت خوبان در راهش را از توسل به این مکان‌ها و بزرگان و علمایی که در این عبادتگاه‌ها مدفون هستند به ما بندگانش عطاء فرماید.
‏دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار
کتاب یار پریچهر عاشقانه بکش
صلیب عشق مسیحادم است و مشفق لیک
زملک تا ملکوتش حجاب بر دارند
زبخت خفته ملولم بود که بیداری
بسوخت حـافظ و بوئـی بـه زلف یار نبود
‏دعای نیم شبی دفع صد بلا بکند
که رحم اگر نکند مدعی ، خدا بکند
که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند
چو درد در توبه بیند کراد وا بکند
هر آنکه خدمت جام جهان نما بکند
بوقت فاتحه صبح یک دعا بکند
مگر دلالـــت ایــن دولتش صبــا بـکنـد
‏۱
‏۲
‏۱
‏۳
‏چکیده :
‏خلاصه و چکیده این مقاله در مورد اماکن مذهبی همچون امامزاده نور ، امامزاده روشن آباد و مسجد جامع گرگان و جایگاه آنها در عبادت مردم و اثرات معنوی و عرفانی که بر روی اشخاص گذاشته و خواندن قرآن در این اماکن و برگزاری مراسم ختم و عزاداری و همچنین شفای بیماران وتاثیر این اماکن در زندگی عبادی مردم بسیار زیاد بوده و مشتاقان زیادی را هم به سوی خود جلب کرده است. در امامزاده‌ها که مکانی مناسب برای دعا و راز و نیاز با خداوند است و شب‌های جمعه و برگزاری مراسم و مناجات‌هایی در این مکان‌های مقدس به دلیل بالا بردن سطح معنوی و عرفان جوانان و جامعه انجام شده است همگی می‌تواند نقش مهمی را در زندگی همه‌ی افراد جامعه داشته باشد. آرزو دارم این مقاله که گردآوری شده مورد توجه همه قرار گرفته باشد.
‏۱
‏۵
‏مکان‌های متبرکه در استان گلستان (گرگان) :‏- گرگان دیروز ، گلستان امروز ، چاپ اول.
‏امامزاده نور در گذر سرچشمه در محله سبزه مشهد ، امامزاده روشن آباد در ۱۶ کیلومتری غرب گرگان و در کنار جاده قدیم گرگان ، مسجد جامع گرگان در کنار بازار اصلی شهر (نعل‌بندان) ، امامزاده بی‌بی هور بی‌بی نور واقع در باغشاد سابق پشت پارک شهر گرگان ، امامزاده محس واقع در دوشنبه‌ای ، امامزاده نه تن واقع در میرکریم ، امامزاده عبدالله در بیرون دروازه فوجرد ، بقعه‌ی خواجه خضر بیرون دروازه مازندران و بسیاری از مکان‌های متبرکه دیگر که هر کدام جایگاهی خاص در میان مردم دارند.
‏امامزاده اسحاق (گرگان):
‏این آرامگاه معروف به امامزاده نور ، بنای آجری برج گونه‌ی دوازده ضلعی است که از نظر تزئینات آجری ، از نمونه‌های کم نظیر بناهای شمال به شمار می‌رود. در هر ضلع بنا، یک قاب بزرگ مستطیل به طور عمودی و یک قاب مستطیل به طور افقی در بالای آن وجود دارد ، شیوه‌ی آجرکاری قاب‌های بالا ، یادآور آثار دوران سلجوقی است که دو طرح زیبای ستاره‌ای شکل و لوزی و نیز در آنها به کار رفته است. قابسازی‌های عمودی دارای طرح‌هایی شبیه قابسازی‌های برج شبلی است در سر در ورودی،کاشی‌های آبی رنگ مشاهده می‌گردد. مقرنس‌کاری بنا به شیوه‌ی آثار عهد سلجوقی نزدیک است و ترک‌بندی میان ضلع‌های دوازدهگانه نیز شبیه ترک‌های گنبد قابو است. محراب گچبری این بنا با تزئینات گیاهی گل وبوته و بته جقه‌ای‌ها، از زیبایی خاصی برخوردار است مرقد که در داخل صندوق چوبی مشبکی قرار دارد،‌از گچ است و روی چهار بدنه‌ی آن، آیاتی از کلام‌الله به خط کوفی ممتاز دیده میشود. کار این گچبری وکتیبه‌ی آن، از ظرافت بسیار برخوردار است. صندوق نفیس منبت آن، از کارهای قرن نهم است. بر روی دو لنگه‌ی در قدیمی بقعه، تاریخ ۸۶۷ هـ . ق نقش بسته است نسب امامزاده طبق زیارت نامه، به حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x