تحقیق اقسام جوهر ۶۴ ص

تحقیق اقسام جوهر ۶۴ ص

تحقیق اقسام جوهر ۶۴ ص

تحقیق-اقسام-جوهر-64-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..Doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..Doc) : 
 

‏۱
‏۲
‏اقسام جوهر
‏ملاهادی سبزواری در اقسام جوهر می نویسد :
‏وجوهر کان محل جوهر هیولی اوحل به من صور
‏و جوهر لیس بذاک و بذا ان فسهمار کب جسما اخذا
‏و دونه نفس اذا تعلق جسما و الا عقل المفارق
‏علامه طباطبائی نیز در اقسام جوهر می نویسد :
‏قسموا الجوهر –‏ تقسیما اولیا –‏ الی خمسه اقسام الماده و الصوره و الجسم و النفس و العقل و مستند هذا التقسیم فی الحقیقه استقراء ما قام علی وجوده البرهان من الجواهر
‏ابن سینا در تعلیل اینکه چرا تعداد اقسام جوهر منحصر در پنج قسم است می نویسد :
‏ان کل جوهر فاما ان یکون جسماً و اما ان یکون غیر جسم کان غیر جسم فاما ان یکون جزء جسم و راما ان لایکون جز جسم بل یکون مفارقا الاجسام بالجمه فان کان جزء جسم فاما ان یکون صورته و اما ان یکون مادته و ان کان مفارقاً لیس جزء فاما ان تکون لها علاقه تصرف ما فی الاجسام بالتحریک و یسقی نفساً اویکون متبرئاً عن المواد من کل جهته وسیمی عقلاً
‏۱
‏۲
‏اقسام جوهر
‏ملاهادی سبزواری در اقسام جوهر می نویسد :
‏وجوهر کان محل جوهر هیولی اوحل به من صور
‏و جوهر لیس بذاک و بذا ان فسهمار کب جسما اخذا
‏و دونه نفس اذا تعلق جسما و الا عقل المفارق
‏علامه طباطبائی نیز در اقسام جوهر می نویسد :
‏قسموا الجوهر –‏ تقسیما اولیا –‏ الی خمسه اقسام الماده و الصوره و الجسم و النفس و العقل و مستند هذا التقسیم فی الحقیقه استقراء ما قام علی وجوده البرهان من الجواهر
‏ابن سینا در تعلیل اینکه چرا تعداد اقسام جوهر منحصر در پنج قسم است می نویسد :
‏ان کل جوهر فاما ان یکون جسماً و اما ان یکون غیر جسم کان غیر جسم فاما ان یکون جزء جسم و راما ان لایکون جز جسم بل یکون مفارقا الاجسام بالجمه فان کان جزء جسم فاما ان یکون صورته و اما ان یکون مادته و ان کان مفارقاً لیس جزء فاما ان تکون لها علاقه تصرف ما فی الاجسام بالتحریک و یسقی نفساً اویکون متبرئاً عن المواد من کل جهته وسیمی عقلاً
‏۱
‏۲
‏علامه طباطبائی در تعریف هر یک از اقسام پنجگانه جوهر می نویسد
‏فالعقل هو الجوهر العجزد عن الماده ذاتاً‌و فعلاً و النفس هی (( الجوهر العجرد عن الماده ذاتاً المتعلق بها فعلاً و الماره هی الجوهر الحمال للقوه و الصوره الجمسیمه هی الجوهر المفید لفعلیه الماده من حیث الا متدادات الثلاثه و الجسم هو الجوهر الممتد فی جهات الثلاث
‏تعریف عرض
‏عرض ماهینی است که اگر در خارج موجود شود وجودش در موضوعی است که بی نیاز از آن می باشد مانند سفیدی سیاهی شجاعت دوری و نزدیکی هر یک از این امور به گونه ای هستند که اگر درخارج تحقق یابند به صورت حلول در موجود دیگری تحقق یابند مثلاً تا جسمی نباشد که سفیدی بر آ‌ن عارض گردد هرگز سفیدی وجود نخواهد یافت .
‏۱
‏۳
‏صدرالدین شیرازی در تعریف عرض می نویسد .
‏العرض هوالموجود فی شی غیر متقوم به لاکجزء منه ولایصح قوامه دون ماهوفیه فهذه قیودار بعه فقولنا فی شی لاستماله وجود عرض واحد فی شیئین او مازاد علیهما .
‏تعداد اعراض
‏مشهرو از فلاسفه تعداد اعراض را ۹ عرض دانسته اند که عبارتند از ۱ –‏ کم ۲ کیف ۳ –‏ این ۴ –‏ متی ۵ –‏ وضع ۶ –‏ جده ۷ –‏ اضافه‏ ۸ –‏ ان یفعل ۹ –‏ ان ینفعل
‏ملاهادی سبزواری در تعریف و تعداد عرض می نویسد :
‏الغریده الثانیه فی رسم العرض و ذکر اقسامه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x