تحقیق افزایش چربی خون ۲۷ ص

تحقیق افزایش چربی خون ۲۷ ص

تحقیق افزایش چربی خون ۲۷ ص

تحقیق-افزایش-چربی-خون--27-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏۱
‏مقدمه
‏افزایش چربی خون از جمله بیماریهای مزمن است که به دلیل اختلالات متابولیسمی ناشی از عوامل متعدد ایجاد می‏‌‏شود. با اینکه داروهای کاهند‏ۀ‏ چربی خون در دسترس هستند هنوز این بیماری یکی از عوامل مهم در تشدید بیمـاریهـای قلبی ـ عروقی در بیمـاران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی می‏‌‏باشد.
‏عواملی مانند عدم رضایت بیماران از مصرف داروهای رایج کاهند‏ۀ‏ چربی خون، بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد و طولانی این داروها، بیماریهای ناشی از افزایش چربی خون و هزینه‏‌‏های تحمیلی بر بیماران موجب شده است که تمایل به درمانهای جایگزین و سنّـتی افزایش یابد.
‏مصرف گیاهان داروئی و میوه‏‌‏جات علاوه بر کاهش هزینه‏‌‏های درمان نتایج رضایت‏‌‏بخشی در عوارض افزایش چربی خون بالا در بسیاری از جوامع داشته است. باید توجه داشت که تمایل به مصرف گیاهان داروئی کاهش دهند‏ۀ‏ چربی خون در اکثر جوامع حتی در کشورهای پیشرفته نیز بطور گسترده‏‌‏ای عمومیت یافته است.
‏مصرف این گیاهان بخصوص زمانی که درمانهای رایج قادر به کنترل بیماری نباشند، چشمگیر
‏۳
‏می‏‌‏باشد‏ ‏(فصلنام‏ۀ‏ گیاهان داروئی، حسن فلاح حسینی).‏ رژیم غذایی و مصرف گیاهان داروئی مؤثر بر چربی خون میانگین کلسترول تام و تری گلیسیرید (T.G‏) و لیپوپروتئین با دانسیت‏ۀ‏ کم (LDL‏) و نسبت کلسترول توتال و لیپوپروتئین با دانسیت‏ۀ‏ زیاد (HDL‏) را نسبت به قبل از درمان کاهش داده و میزان (HDL‏) را افزایش داده است (تحقیقات بالینی باریج اسانس، دکتر طوبی کاظمی ـ دکتر حسین پناهی)‏.
‏کلسترول چیست؟
‏کلسترول ماده‏‌‏ای است از جنس چربی که در تمام سلول‏‌‏های بدن وجود دارد و در ساخت دیوار‏ۀ‏ سلولی و برخی هورمون‏‌‏ها نقش مهمی ایفا می‏‌‏کند. مولکول‏‌‏هـای چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خـون توسـط کلستـرول حمـل می‏‌‏شونـد. قسمت اعظــم کلستـرول در داخـل بـدن و توسـط کبـد ساخته می
‏۳
‏‌‏شود و بقیـ‏ۀ‏ آن بـا مصـرف غذاهـای پُـر کلسترول و پُـر چرب وارد بـدن می‏‌‏شـود ‏(سـایت: www.tebyan.com‏).
‏بالا بودن کلسترول
‏بالا بودن سطح چربی خون ممکن است منجر به تصلّب ‏شرائین‏ و افزایش خطر سکته‏‌‏های قلبی شود. وجود چربی اشباع شد‏ۀ‏ بیش از اندازه در رژیم غذایی ممکن است عامل آن باشد اما ارثی بودن آن هم قابل انکار نیست. کلسترول برای بسیاری از اعمال بدن لازم است و ذاتاً خطرناک نمی‏‌‏باشد.
‏انواع کلسترول
‏۱- کلسترول LDL‏ (بد)
‏ این نوع کلسترول خاصیت چسبندگی دارد و به راحتی به جدار داخلی دیوار‏ۀ‏ رگها می‏‌‏چسبد و باعث باریک شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگها می‏‌‏گردد. از این رو به کلسترول بد معروف است.
‏۲- کلسترول VLDL‏ (خوب)
‏ این نوع کلسترول مولکول‏‌‏های چربی را از کبد به دیگر قسمت‏‌‏های بدن حمل می‏‌‏کند و بعد از انتقال چربی به بافت
‏۵
‏‌‏ها، تبدیل به کلسترول LDL‏ می‏‌‏گردد.
‏۳- کلسترول HDL‏ (خوب)
‏ این نوع کلسترول، کلسترول‏‌‏های LDL‏ موجود در طول دیواره‏‌‏های رگها را پیدا کرده و به آنها می‏‌‏چسبد و آنها را از جدار‏ۀ‏ رگها پاک می‏‌‏کند و از باریک شدن و انسداد رگها جلوگیری می‏‌‏نماید. به همین دلیل به کلسترول خوب معروف است.
‏بطور کلی برای تشخیص بالا بودن چربی خون اندازه‏‌‏گیری دو نوع چربی خون یعنی کلسترول و تری گلیسیرید انجام می‏‌‏ش‏ود (سـایت: www.tebyan.com‏).
‏افزایش کلسترول خون
‏افراد زیادی دچار مشکل بالا بودن کلسترول خون هستند. کلسترول ماد‏ۀ‏ موم مانندی شبیه به چربی است که توسط کبد ساخته می‏‌‏شود و در تمامی سلولهای بدن وجود دارد. بدن ما به کلسترول نیاز دارد تا بتواند هورمونها و بعضی ویتامینها و نیز دیوار‏ۀ‏ سلولی را بسازد و وظایف مهم دیگری را انجام دهد.
‏قسمت عمد‏ۀ‏ چربی خون به صورت کلسترول می‏‌‏باشد. گر چه مقادیر محدود کلسترول برای بدن لازم است لیکن بالا بودن میزان آن می‏‌‏تواند موجب تصلّب شریانها و افزایش خطر حمل‏ۀ‏ قلبی و سکته‏‌‏های قلبی و مغزی شود و هر چه جزء بیشتری از کلسترول خون از کلسترول

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x