دانلود تحقیق استقراء ناقص و چگونگی تعمیم آن
تحقیق استقراء ناقص و چگونگی تعمیم آن
دانلود تحقیق با موضوع استقراء ناقص و چگونگی تعمیم آن،
در قالب word و در ۱۵ صفحه، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه پژوهشگر
بیان مسئله و مقدمات موردنیاز بحث
استقراء در منطق مرحوم مظفر (ره)
نظریات مختلف در چگونگی تعمیم
الف: نظریه منطقیون ارسطویی
ب: نظریه شرقی (مارکسیسمی)
ج: نظریه غربی (فیلسین شاله)
د: نظریه شهید صدر
نتیجه
منابع و مآخذ
بیان مسئله و مقدمات موردنیاز بحث
استقراء در منطق مرحوم مظفر (ره)
نظریات مختلف در چگونگی تعمیم
الف: نظریه منطقیون ارسطویی
ب: نظریه شرقی (مارکسیسمی)
ج: نظریه غربی (فیلسین شاله)
د: نظریه شهید صدر
نتیجه
منابع و مآخذ
بخشی از متن تحقیق:
بیان مسئله و مقدمات مورد نیاز بحث:
عقیم بودن استقراء نکتهای نوین نیست. از بدو تدوین منطق این مطلب همواره مورد تایید منطقیان بوده است که مقارنت دو چیز در موارد محدود به ما اجازه نمیدهد که آن مقارنت را در همه موارد جاری و صادق بدانیم. از این رو در باب جحت تنها راه معتبر یقینی را قیاس محسوب کرده و تمثیل و استقراء را دو راه عقیم میشمردند. مشکلی که در اینجا پیدا میشود آنست که بخش عظیمی از قضایای کلی به کار رفته در علوم، منبع و مبدئی جز حس ندارد و با فروریزی استقراء همه آنها فرو میریزد. قضایایی نظیر آب، رفع عطش میکند. آتش،آهن را ذوب میکند. و بیشمار دیگر از این دست قضایا. سوالی که در اینجا مطرح است اینست که مگر در این قضایا غیر از مقارنتهایی که در موارد معدود دیدهایم، چیز دیگری وجود دارد. پس مجوز منطقی این تعمیم چیست؟ منطق ارسطویی از آنجا که تنها راه استنتاج را قیاس میشمارد، میکوشد تا به نحوی استقرا را به قیاس تبدیل کند و با نام نهادن تجربه بر این گونه استقراءها مشکل راهحل نماید. به عبارتی این منطق …
عقیم بودن استقراء نکتهای نوین نیست. از بدو تدوین منطق این مطلب همواره مورد تایید منطقیان بوده است که مقارنت دو چیز در موارد محدود به ما اجازه نمیدهد که آن مقارنت را در همه موارد جاری و صادق بدانیم. از این رو در باب جحت تنها راه معتبر یقینی را قیاس محسوب کرده و تمثیل و استقراء را دو راه عقیم میشمردند. مشکلی که در اینجا پیدا میشود آنست که بخش عظیمی از قضایای کلی به کار رفته در علوم، منبع و مبدئی جز حس ندارد و با فروریزی استقراء همه آنها فرو میریزد. قضایایی نظیر آب، رفع عطش میکند. آتش،آهن را ذوب میکند. و بیشمار دیگر از این دست قضایا. سوالی که در اینجا مطرح است اینست که مگر در این قضایا غیر از مقارنتهایی که در موارد معدود دیدهایم، چیز دیگری وجود دارد. پس مجوز منطقی این تعمیم چیست؟ منطق ارسطویی از آنجا که تنها راه استنتاج را قیاس میشمارد، میکوشد تا به نحوی استقرا را به قیاس تبدیل کند و با نام نهادن تجربه بر این گونه استقراءها مشکل راهحل نماید. به عبارتی این منطق …