تحقیق ارگونومی و کاربرد آن در طراحی خودرو ۱۱ ص

تحقیق ارگونومی و کاربرد آن در طراحی خودرو ۱۱ ص

تحقیق ارگونومی و کاربرد آن در طراحی خودرو ۱۱ ص

تحقیق-ارگونومی-و-کاربرد-آن-در-طراحی-خودرو-11-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏ارگونومی ‏و کاربرد آن در طراحی خودرو
‏اگر به محصولات ‏و کالاهایی که در محیط زندگیتان وجود دارد خوب ‏بنگرید، متوجه خواهید شد که بیشتر این محصولات در ‏واقع برای کمک به انسان و راحت تر و سریع تر انجام ‏دادن وظایف روزانه شان پدید آمده اند.
‏اگر ‏به محصولات و کالاهایی که در محیط زندگیتان وجود ‏دارد خوب بنگرید، متوجه خواهید شد که بیشتر این ‏محصولات در واقع برای کمک به انسان و راحت تر و سریع ‏تر انجام دادن وظایف روزانه شان پدید آمده اند. ‏از آن جایی که در بیشتر این موارد، این انسان ‏است که از این وسایل و ابزارها استفاده می کند ‏بنابراین طراحان و مهندسین باید برای اطمینان یافتن ‏از راحتی، ایمنی، کارایی و سلامت استفاده از این ‏کالاها حتما توانایی‌ها و محدودیت های فیزیکی و بدنی ‏انسان را در طراحی و ساخت وسایل در نظر بگیرند. طبعا ‏اتومبیل نیز به عنوان یک وسیله نقلیه از این قاعده ‏مستثنی نیست. اگر به اتومبیل از دیدگاه یک ایستگاه ‏کاری که در آن راننده باید برای هدایت و کنترل ‏خودرو، کارها و عملیات مختلفی را همچون خواندن عقربه ‏ها و علائم و درجات هشدار دهنده، فشردن پدال گاز و ‏ترمز و کلاچ، عوض کردن و انتخاب دنده مناسب، پیچاندن ‏فرمان و … انجام دهد، نگاه کنیم آنگاه به خوبی درک ‏خواهیم کرد که برای ایمنی و راحتی راننده و تامین ‏جانی سرنشینان خودرو و سایر افراد دیگری که به نحوی ‏با اتومبیل در ارتباط هستند ‏–‏ همچون عابران پیاده، ‏دوچرخه سواران، موتور سیکلت رانان و … ‏–‏ چه بسیار ‏نکات ظریف و دقیق و حساس ارگونومیکی باید در خودرو ‏رعایت شوند. ‏طراحی از دیدگاه آنتروپومتری شامل ‏انطباق و هماهنگی و ابعاد و اندازه های بدن با ابعاد ‏و اندازه های محل کار یا ابزار وسیله مورد استفاده ‏است. آنتروپومتری در واقع بخشی از دانش ارگونومی و
۲
‏شاخه‌ای از فیزیکال آنتروپومتری است که موضوع آن ‏سنجش و اندازه‌گیری ابعاد و اندازه‌های ظاهری قسمت ‏های مختلف بدن انسان است. چون دانستن ابعاد و اندازه ‏های اعضای مختلف بدن برای طراحی ارگونومیکی بسیاری ‏از وسایل زندگی ضروری است دانش آنتروپومتری نیز با ‏اندازه گیری و ارائه اندازه های مختلف بدن ( مانند ‏طول دست و پا، عرض شانه و کتف‌ها و … ) و تعیین ‏میدان حرکتی یا محدوده حرکت آنها به طراح کمک می کند ‏تا به میزان زیادی بر ایمنی، سلامت و کارایی بازده ‏طرح خود بیافزاید و از هر جهت یک طرح مناسب ارائه ‏دهد. ‏موضوع اصلی علم ارگونومی یا مهندسی فاکتور ‏های انسانی به بررسی روابط انسان با محیط کارش با ‏هدف بهینه سازی شرایط زندگی و کاری او بر می گردد. ‏یعنی ویژگی ها و توانایی های ارگانیزم انسانی به ‏منظور تطبیق کار با انسان و بر عکس مورد بررسی و ‏تحقیق قرار می گیرد.
‏ارگونومی دو هدف مهم دارد:
– ‏هدف اول افزایش کارایی و بازده انجام کار و ‏فعالیت های دیگر است. افزایش سهولت کاربرد، کاهش خطا ‏و افزایش بهره وری در این مقوله می گنجند.
– ‏هدف ‏دوم تقویت بعضی از ارزش های انسانی مطلوب از جمله ‏افزایش ایمنی، کاهش خستگی و تنش، افزایش راحتی، ‏افزایش مقبولیت نزد کاربر، افزایش میزان رضایت شغلی ‏و بهبود کیفیت زندگی است.
‏این دو عامل به ما ‏نشان می دهند که در هر کاربرد خاص معمولا فقط دسته ‏ای از اهداف بیشترین اهمیت را دارند و این اهداف ‏عموما به هم وابسته است.
●‏کاربردهای ارگونومی
‏با توضیحاتی که داده شد دریافتیم عملکرد یک
۳
‏وسیله تنها نمی تواند ملاک قرار گیرد بلکه کالاها و ‏محصولات ساخته شده باید برای استفاده انسان مطابق با ‏نیازها، خواسته ها، راحتی و قابلیتهای او سازگار و ‏هماهنگ گردند در این میان وظیفه متخصصان ارگونومی یا ‏مهندسین فاکتورهای انسانی شامل مهیا کردن راحت ترین ‏شرایط از نظر میزان سر و صدا، کاهش بار مغزی و فشار ‏جسمی، میزان روشنایی، آب و هوا، اصلاح وضعیت کاری و ‏کاهش نیرویی که صرف انجام دادن کارها می شود، ساده ‏کردن اعمال حسی- روانی در خواندن و درک وسایل نشان ‏دهنده به منظور درک انتقال سریع، بدون خطا و اشتباه ‏و دقیق پیام ها و اخطارهای مورد نظر، راحت تر ساختن ‏جابجایی و حرکت اهرم ها و دسته ها، در دسترس قرار ‏دادن کلیدها و دکمه ها و سایر قسمت ها به ترتیب ‏اهمیت و الویت منطقی، اجتناب از کوشش برای فراخوانی ‏اطلاعات غیر لازم و مانند اینها می گردد؛ بنابراین ‏برای اینکه یک تولید کننده بتواند جوابگوی تمام ‏نیازهای افراد مختلف جامعه باشد، باید بداند که چند ‏درصد از این افراد دارای چه خصوصیات و ویژگی های ‏جسمانی هستند و برای این منظور باید از جمعیت ‏مشتریان بالقوه محصول مورد نظر آمارگیری کرده و داده ‏های بدست آمده را توسط کارشناسان تجزیه و تحلیل کند. ‏این آمارگیری نیز باید از گروه های مختلف اجتماع ‏انجام شود زیرا مثلا در یک جامعه، گروهی چاق، عده ای ‏لاغر، بعضی بلندقد، دسته ای کوتاه قد و بالاخره برخی ‏نیز در تمام این افراد متفاوت هستند و به همین دلیل ‏گاهی ارائه یک محصول در بازار برای عده ای بالاتر از ‏حد استاندارد و برای عده ای دیگر پایینتر از حد ‏استاندارد قرار می گیرد. مثلا طی تحقیقی که در سال ‏۱۹۸۵ ‏انجام شد، مشخص شد که یک طرح مطلوب و کاملا ‏مناسب کلاه ایمنی که در اروپا با استقبال فراوانی ‏مواجه شده بود، فقط برای حدود
۵
‏۴۰‏ درصد از مردم ‏سریلانکا قابل استفاده بوده است. همچنین وقتی ‏استانداردهای آنتروپومتری آمریکا تعیین شد، این ‏اندازه فقط برای ‏۹۰‏ درصد آلمانی‌ها، ‏۸۰‏ درصد ‏فرانسوی‌ها، ‏۶۵‏ درصد هندی‌ها، ‏۴۵‏ درصد ژاپنی‌ها و ‏۱۰ ‏درصد از ویتنامی‌ها مناسب بوده است.
‏به طور کلی ‏اندازه گیری ابعاد بدن در دو وضعیت صورت می گیرد :
‏۱ – ‏وضعیت ساکن ( ثابت (
‏۲ – ‏وضعیت متحرک
‏در وضعیت ثابت اندازه گیری بدن در حالتی صورت ‏می‌گیرد که بدن هیچ گونه حرکتی نداشته باشد و این ‏اندازه گیری را اصطلاحا آنتروپومتری استاتیک می ‏گویند. در وضعیت متحرک اندازه گیری ابعاد بدن در ‏حالتی که بدن در حالت حرکت می باشد، صورت خواهد ‏گرفت. این اندازه گیری آنتروپومتری دینامیک گفته می ‏شود. ‏به طور کلی آنتروپومتری شامل اندازه گیری ‏اندازه های مختلفی از طول بدن، وزن و حجم اندام ها، ‏فضای حرکتی و زوایای حرکتی هر یک از این اندازه ها ‏بوده و در نهایت تهیه آمار و اطلاعات منتج از آن در ‏تعیین شکل و اندازه ابزار و وسایلی است که در محیط ‏کار مورد استفاده این افراد قرار می گیرد.
‏به ‏طور کلی آنتروپومتری در دو زمینه کاربرد دارد :
‏۱ – ‏برای تطبیق و تناسب ماشین با انسان در جهت ‏راحتی و افزایش راندمان کاربر
‏۲ – ‏جهت ‏استانداردسازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای یک ‏فرد یا کل جامعه
‏در این زمینه علاوه بر ابعاد ‏بدن، نوع وسایل مورد استفاده، جنس، میزان تحمل نیرو ‏و فشار و سایر فاکتورهای مربوط به انسان از قبیل سن، ‏جنس، نژاد، ساختار بدنی ( ورزش، کار، چاق، لاغر )‏، ‏نوع شغل، رژیم غذایی، وضعیت سلامتی، وضعیت بدن یا ‏پوسچر ( Posture )

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x