تحقیق آثار اشتباه در عقد

تحقیق آثار اشتباه در عقد

تحقیق آثار اشتباه در عقد

تحقیق-آثار-اشتباه-در-عقدلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مجلات ‏>‏فصلنامه نداى صادق‏ > ‏شماره ۱۵
‏آثار اشتباه در موضوع معامله
‏انسان موجودى اجتماعى است وروابط گوناگون افراد با یکدیگر ازعناصر سازنده هر اجتماعى است. لازمه‏‏‏برطرف ساختن نیازهاى معیشتى افرادجامعه، برقرارى روابط قراردادى وکوشش در جهت استحکام این روابط‏‏‏است; بنابراین ضرورت وجود نظم‏‏‏تجارى اجتماع و استوارى معاملات وقراردادهایى که افراد جامعه منعقدمى‏‏‏سازند، ایجاب مى‏‏‏کند که تا حد ممکن‏‏‏از مخدوش شدن و تزلزل عقودجلوگیرى شود. از طرف دیگر رعایت‏‏‏حقوق افراد سازنده اجتماع و همچنین‏‏‏توجه به اصول و ارکان تشکیل دهنده‏‏‏قراردادها و نیز حکم عقل و منطق حاکم‏‏‏بر جزء جزء روابط تجارى، دو مصلحت‏‏‏را در تضاد و تعارض با یکدیگر قرارمى‏‏‏دهد: مصلحت لزوم حفظ روابطقراردادى و مصلحت‏‏‏حفظ حقوق افراد وعناصر تشکیل دهنده عقود.
‏سئوالى که در تعارض این دومنفعت‏‏‏به ذهن مى‏‏‏رسد، این است که‏‏‏کدام را باید ترجیح داد و چرا وظیفه‏‏‏حقوقدان، آشتى دادن این دو منفعت تاحد ممکن و انتخاب مصلحت ارجح درصورت عدم امکان اجراى هر دوست. ازطرفى برقرارى اصولى که در جهت‏‏‏استوارى عقود عمل مى‏‏‏کنند (مانند اصل‏‏‏لزوم و صحت) و از طرف دیگر ضمانت‏‏‏اجراهایى مانند بطلان، فسخ و عدم نفوذ- که مصالح افراد را در مواجهه با این‏‏‏اصول تضمین مى‏‏‏کنند – حقوقدان را به‏‏‏تفکر و اندیشه وا مى‏‏‏دارد که مجراى هریک و دلایل عقلى بر انتخاب این مجرا رابیابد وتعارض بین مصالح اجتماعى وفرد را تا حد ممکن با عقل و اصول
‏‏‏حقوقى منطبق سازد.
‏یکى از عوامل بروز این تعارض،اشتباه طرفین عقد است. گاه پیش‏‏‏مى‏‏‏آید که طرفین عقد یا یکى از آنها درعقد دچار اشتباه شده، تصورى‏‏‏نادرست از موارد مختلف عقد در ذهن‏‏‏مى‏‏‏پرورانند. چنین اشتباهى مى‏‏‏توانددر ماهیت، سبب، غرض، طرف و بالاخره‏‏‏موضوع عقد رخ دهد. موضوع این مقاله‏‏‏بررسى اشتباه و آثار آن در موضوع‏‏‏عقد است که براى پرداختن به آن،بررسى سابقه قانون مدنى ایران‏‏‏ضرورى است.
‏قانون مدنى ایران (۱) که در هجدهم‏‏‏اردیبهشت ۱۳۰۷ به تصویب مجلس‏‏‏وقت رسید، ترکیبى از فقه جعفرى وحقوق اروپایى است; اما تقلید تدوین‏‏‏کنندگان آن از حقوق اروپایى در بعضى‏‏‏موارد،باعث‏‏‏بروز مشکلات‏‏‏وتعارضهایى در عمل شده است;قانونگذار ایرانى، موادى را در زمینه”اشتباه” بطور کلى و “اشتباه درموضوع عقد”، از قانون مدنى فرانسه‏‏‏دیکته کرده و در کنار آن، موادى را نیزعینا از متون فقهى و نظر مشهور فقهاى‏‏‏امامیه اقتباس نموده است (۲) که بطورپراکنده، اشتباه در موضوع عقد و اثر آن‏‏‏را در عقد بررسى مى‏‏‏کند.این دو دسته‏‏‏مقررات، ظاهرا تفاوتهاى فاحشى بایکدیگر دارند و سبب بروز اختلاف‏‏‏نظرهایى بین حقوقدانان در به‏‏‏دست‏‏‏دادن راه حلى براى “اشتباه” و “اشتباه‏‏‏در موضوع عقد” شده است.
‏انگیزه نگارش این مقاله،ایجاد تلفیق‏‏‏صحیح ومنطقى بین مواد قانون مدنى وپاسخ‏‏‏دادن به سؤالاتى‏‏‏است‏‏‏که‏‏‏در جریان‏‏‏این تلفیق به ذهن مى‏‏‏رسد از جمله:
‏- منظور از “عدم نفوذ” در مواد ۱۹۹ و۲۰۰ قانون مدنى چیست؟
‏- ضمانت اجراى اشتباه در موضوع‏‏‏عقد در قانون مدنى ایران بطلان است‏‏‏یاعدم نفوذ به معناى خاص آن؟
‏تعارض بین مواد ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون‏‏‏مدنى را با ماده ۳۵۳ همان قانون چگونه‏‏‏مى‏‏‏توان حل کرد؟
‏تعریف اشتباه: اشتباه از ماده “شبه”به معنى “مثل و مانند” و جمع آن “اشباه”است. ” شبهه” از مشتقات آن، به معنى”پوشیدگى کارى یا امرى، یا شک و گمان‏‏‏در چیزى”، و جمع آن “شبهات” است. (۳)
‏در تعریف حقوقى، “اشتباه” عبارات وجملات متعددى ارائه گردیده است ازجمله: پندار نادرست از حقیقت و نمایش‏‏‏نادرست واقعیت در ذهن (۴) یا تصور خلاف‏‏‏واقع که در امور مادى و معنوى ممکن‏‏‏است، رخ دهد. (۵) طبق تعریف اول اشتباه‏‏‏در محدوده پدیده‏‏‏هاى روانى قرار مى‏‏‏گیردو منظور از واقعیت در آن “واقعیت‏‏‏حقوقى” است. دکتر امامى نیز اشتباه را”اعتقاد به امرى که مطابق حقیقت‏‏‏نباشد” (۶) تعریف کرده است. تنها فرق این‏‏‏تعریف با تعاریف دیگر در به کار بردن‏‏‏کلمه “اعتقاد” به جاى “تصور و گمان”است که اثرى قویتر از پندار دارد.
‏با توجه به این تعاریف، مى‏‏‏توان گفت‏‏‏اشتباه در لغت، پندار نادرست از حقیقت‏‏‏است که هرگاه در امور حقوقى رخ دهد،موضوع بحث
‏‏‏حقوق قرار مى‏‏‏گیرد وتعاریفى که در این باره داده شد، تقریباشبیه بوده و جز اختلافى اندک در آنهادیده نمى‏‏‏شود.
‏مبناى اثر اشتباه در عقد
‏الف) مبناى فقهى :
‏در رابطه با مبانى فقهى اشتباه، باید به‏‏‏دلایل نقلى قرآن و حدیث و همچنین‏‏‏دلایل عقلى مراجعه کرد:
‏اول – قرآن: خداوند در آیه ۲۹ سوره‏‏‏نساء، خوردن مال دیگرى را بناحق، نهى‏‏‏کرده و روشى را که از آن مى‏‏‏توان به مال‏‏‏دیگرى دست‏‏‏یافت، تجارت از روى‏‏‏تراضى دانسته است. بنابراین ” الا ان‏‏‏تکون تجاره عن تراض منکم ” مى‏‏‏تواندبیانگر این باشد که عقد باید همراه بارضایت طرفین باشد.
‏دوم – سنت: مطابق حدیث نبوى”رفع”، یکى از مواردى که بار تکلیف را ازدوش انسان بر مى‏‏‏دارد، خطاست; “رفع‏‏‏عن امتى تسعه: السهو، و الخطا و…”سوم – عقل: با توجه به ملازمه عقل وشرع و با توجه به اینکه عقل سلیم نسبت‏‏‏دادن آثار عملى را که از روى رضایت‏‏‏صورت نگرفته، نمى‏‏‏پسندد، باید معامله‏‏‏ناشى از اشتباه را غیر نافذ بدانیم. قاعده‏‏‏فقهى “ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع”و “العقود تابعه للمقصود” که برخاسته ازعقل، است از مبانى اساسى اشتباه است.
‏ب) مبانى قانونى:
‏مواد ۱۹۹، ۲۰۰، و ۲۰۱ قانون مدنى‏‏‏حکم کلى اشتباه را بیان داشته است; ماده‏‏‏۱۹۹ بطور عام از اشتباه و انواع آن

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x