بررسی فرهنگ سازمانی و شناسایی ویژگیهای آن در شرکت آب و فاضلاب

بررسی فرهنگ سازمانی و شناسایی ویژگیهای آن در شرکت آب و فاضلاب

بررسی فرهنگ سازمانی و شناسایی ویژگیهای آن در شرکت آب و فاضلاب

بررسی-فرهنگ-سازمانی-و-شناسایی-ویژگیهای-آن-در-شرکت-آب-و-فاضلاب

توضیحات:
تحقیق رشته مدیریت منابع انسانی با موضوع بررسی فرهنگ سازمانی حاکم و شناسایی و شناخت ویژگیهای اصلی آن در شرکت آب و فاضلاب آذریایجان شرقی، در قالب فایل word و در حجم ۱۰۶ صفحه.                      

این تحقیق و پژوهش جهت ارائه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تدوین گردیده است. حق مالکیت معنوی این اثر مربوط به نگارنده است. و فقط جهت استفاده از منابع اطلاعاتی و بالابردن سطح علمی شما در این سایت ارائه گردیده است.

بیان مسئله:
سازمان ها، به مثابه افراد دارای شخصیت می باشند این قالب شخصیتی را فرهنگ آن سازمان می‌گویند. فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای است متشکل از ارزش‌ها (چه موضوعاتی مهم است و چه موضوعاتی مهم نیست) و عقاید و رفتار (چگونه افراد عمل می‌نمایند، و چرا عمل می‌نمایند) که در تعامل متقابل با نیروی انسانی، ساختار سازمانی و سیستم کنترل بوده و در داستانها، آداب و رسومی است که خود متأثر از جامعه و نوع وظایف و مأموریت سازمان بوده ودر هر زمانی آنرا احاطه کرده و وجود آن باعث می‌گردد تا اعضاء شناختی مشترک یافته، نوعی هم سویی و یکرنگی میان آنها مشاهده می گردد.(ممی زاده، ۱۳۷۵، ص۱۴، ۱۵-۱۶)
اینجاست که اعضاء با شناخت فرهنگ سازمان خویش، قادر خواهند بود تا پاسخ دو پرسش ذیل را یافته و آنرا ارائه دهند:
۱-    سازمان دارای چه ماهیتی است و اهدافی که دنبال می‌کند چیست؟
۲-    اعضاء سازمان چگونه و با استفاده از چه الگویی بایستی رفتار و عمل نمایند؟
سازمان ها را می توان به کوه یخ شناوری تشبیه کرد که دارای دو بخش مشهود و نامشهود می‌باشد. بخش مشهود که شامل جنبه‌های رسمی سازمان، ازجمله اهداف، تکنولوژی، ساختار، مهارتها و توانائیها، خط مشی‌ها و روش‌ها، تولیدات و منابع مادی و مالی است که قابل رویت بوده و در مقابل دید همگان قرار دارد، بخش نامشهود که شامل جنبه های غیر رسمی سازمان، از جمله نظرات، اعتقادات، ارزشها، باورها، هنجارها، احساسات (خشم، ترس، نفرت، محبت و…) مراودات و تعاملات گروهی است که قابل رویت نبوده و در زیر آب قرار دارد. گفته می شود که بخش مشهود سازمان مبتنی بر بخش نامشهود آن است بدین معنی که جنبه‌ه‌ای غیررسمی زیربنای جنبه های رسمی سازمان را تشکیل می دهند و در زیر سطح آرام آب و در قسمت متلاطم آن قراردارند. جنبه غیررسمی سازمان یا همان بخش نامشهود را فرهنگ سازمانی تشکیل می‌دهد که موضوع اصلی این تحقیق می‌باشد.
این تحقیق بر آن است که با شناسایی عمده‌ترین تیپ فرهنگ سازمانی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی و ویژگی‌های اصلی آنرا در این شرکت به تصویر بکشاند.

فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
۲-۱ عنوان تحقیق
۳-۱ بیان مسئله تحقیق
۴-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
۵-۱ اهداف تحقیق
۶-۱ سؤالات تحقیق
۷-۱ متغیرهای عملیاتی تحقیق
۸-۱ تعریف عملیاتی واژه‌ها و مفاهیم
۹-۱ قلمرو تحقیق
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۱-۲ مقدمه
۲-۲ مفاهیم فرهنگ و فرهنگ سازمانی
۳-۲ عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی
۴-۲ نحوه شکل‌گیری فرهنگ‌ها
۱-۴-۲ بنیان‌گذاران سازمان
۵-۲ ابعاد معروف فرهنگ
۶-۲ عناصر اساسی فرهنگ سازمانی
۷-۲ راه‌های شناسایی فرهنگ سازمانی
۸-۲ تکوین فرهنگ سازمانی
۹-۲ انواع فرهنگ سازمانی (تقسیم‌بندی‌های رایج فرهنگ سازمانی )
۱-۹-۲ فرهنگ حاکم و خرده فرهنگ
۲-۹-۲ فرهنگ قوی و ضعیف
۳-۹-۲ فرهنگ‌های مثبت و منفی
۱۰-۲ استراتژی و فرهنگ
۱-۱۰-۲ فرهنگ انعطاف‌پذیری
۲-۱۰-۲ فرهنگ مأموریتی
۳-۱۰-۲ فرهنگ مشارکتی
۴-۱۰-۲ فرهنگ بوروکراتیک
۱۱-۲ الگوهای اساسی تشریح فرهنگ سازمانی
۱-۱۱-۲ مدل پارسونز
۲-۱۲-۲ چارچوب اوشی
۳-۱۳-۲ شیوه پیترز و واترمن
۱۴-۲مدیریت فرهنگ سازمان
۱۵-۲ تأثیر فرهنگ بر عملکرد و اثربخشی سازمان
۱۶-۲ رابطه فرهنگ سازمانی با توانایی‌های مدیریت
۱۷-۲ تأثیر فرهنگ بر ساختار سازمانی
۱۸-۲ تأثیر فرهنگ سازمانی بر وظایف مدیریت
۱۹-۲ فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی OD
۲۰-۲ خلاصه‌ای از تحقیق مشابه انجام شده در ارتباط تقریباً نزدیک با موضوع
فصل سوم: طرح تحقیق
۱-۳ مقدمه
۲-۳ نوع روش تحقیق
۳-۳ جامعه آماری
۴-۳ حجم نمونه آماری
۵-۳ چگونگی تدوین پرسش‌نامه
۶-۳ روائی و پایائی پرسش‌نامه
۱-۶-۳ روائی
۲-۶-۳ پایائی
۱-۲-۶-۳ پایائی سوالات مربوط به سنجش شاخص فرهنگ سازمانی
۲-۲-۶-۳ پایائی سوالات مربوط به سنجش جو سازمانی
۳-۲-۶-۳ پایائی سوالات مربوط به سنجش آزمون شناخت سازمانی
۴-۲-۶-۳ پایائی سوالات مربوط به سنجش آزمون سنجش قدرت مدیران
۷-۳ شیوه جمع‌آوری اطلاعات
۸- ۳ روش تجزیه و تحلیل داده ‌ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
۱-۴ تجزیه و تحلیل توصیفی اطلاعات پرسش‌نامه
۱-۱-۴ توزیع فراوانی جنسیت کارکنان مورد مطالعه
۲-۱-۴ توزیع فراوانی تحصیلات کارکنان مورد مطالعه
۳-۱-۴ توزیع فراوانی رشته تحصیلی کارکنان مورد مطالعه
۴-۱-۴ توزیع فراوانی پست سازمانی کارکنان مورد مطالعه
۵-۱-۴ توزیع فراوانی نوع بخش شغلی کارکنان مورد مطالعه
۶-۱-۴ توزیع فراوانی وضعیت استخدام کارکنان مورد مطالعه
۷-۱-۴ توزیع فراوانی رده سنی کارکنان مورد مطالعه
۸-۱-۴ توزیع فراوانی سابقه خدمت کارکنان مورد مطالعه
۲-۴ تجزیه و تحلیل استنباطی پرسشنامه
۱-۲-۴ توزیع پراکندگی هویت سازمانی
۲-۲-۴ توزیع پراکندگی تعهد گروهی
۳-۲-۴ توزیع پراکندگی ترغیب و ثبات نظام اجتماعی
۴-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص جهت‌دهی به رفتار اجتماعی
۵-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص ساختار کار
۶-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص مسئولیت‌پذیری
۷-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص اعطای پاداش‌ها و نظام ترفیع
۸-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص ریسک یا خطرپذیری
۹-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص صمیمیت
۱۰-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص حمایت کار
۱۱-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص ضوابط و کنترل کار
۱۲-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص برخورد یا تعارض
۱۳-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص هویت سازمانی
۱۴-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص شناخت اهداف سازمان
۱۵-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص عملکرد سازمانی
۱۶-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص نحوه رهبری و مدیریت
۱۷-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص قدرت مرجعی
۱۸-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص قدرت تخصصی
۱۹-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص قدرت قانونی
۲۰-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص قدرت پاداش
۲۱-۲-۴ توزیع پراکندگی شاخص قدرت قهری
۳-۴ آزمون فرضیات
۱-۳-۴ مقایسه شاخص‌های عوامل فرهنگ سازمانی
۲-۳-۴ مقایسه نوع قدرت موجود در سازمان
۳-۳-۴ مقایسه شاخص‌های شناخت سازمانی
۴-۳-۴ مقایسه شاخص‌های جو سازمانی
۴-۴ مقایسه فرهنگ سازمانی به لحاظ کلیه مؤلفه‌ای مورد مطالعه
فصل پنجم: یافته‌ها و پیشنهادات
۱-۵ بحث و بررسی یافته
الف) نتایج توصیف داده‌ها
ب) نتایج تحلیل داده‌ها
۲-۵ پیشنهادات
محدودیت‌های تحقیق
پیوست
فهرست منابع

فهرست منابع تحقیق:
۱- ایران‌زاده، سلیمان «مدیریت فرهنگ سازمانی» (تبریز، چاپ اول، ۱۳۷۷)
۲- الوانی، سید مهدی «آیینها و رسوم سازمانی، طریقی در شناخت فرهنگ سازمانی» (مدیریت و توسعه، شماره ۱، تابستان ۱۳۷۸).
۳- ایران‌زاده، سلیمان «تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایندهای مدیریت» (اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره ۱۴۸-۱۴۷، آذرماه ۱۳۷۸).
۴- استیفن، پی‌رابینز «رفتار سازمانی»، مترجم، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، (تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ چهارم، ۱۳۸۰).
۵- الفقیه، مهدی «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی» (پایان‌نامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ۱۳۸۲).
۶- جان‌آر، شرمرهورن، جمیزجی، وهانت، ریچاردان، ازبورن، «مدیریت رفتار سازمانی» ترجمه مهدی ایران‌نژاد پاریزی، محمد علی بابایی زکلیکی، محمدعلی سبحان‌اللهی، چاپ دوم، (مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، شهریور ۱۳۷۹).
۷- ریچارد، ال‌. دفت «مبانی تئوری و طراحی سازمان» مترجم، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، (تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۷۸).
۸- زارعی متین، حسن «مدیریت فرهنگ سازمانی»، زمینه، (شماره ۵۱، ۵۲، مهر و آبال ۱۳۷۴).
۹- سیدجوادین، سیدرضا «مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان» (تهران، نشر نگاه دانش، چاپ اول، ۱۳۷۵).
۱۰- ساعتچی، محمود «روان‌شناسی کاربردی برای مدیران» (تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ چهارم، ۱۳۷۷).
۱۱- ساعتچی، محمود «روان شناسی بهره‌وری» (تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ دوم، ۱۳۷۶).
۱۲- شریف‌زاده، فتاح، کاظمی، مهدی، «مدیریت و فرهنگ سازمانی» (تهران، نشر قومس، چاپ اول، ۱۳۷۷).
۱۳- صدفی، ذبیح‌اله، بابائی، سکینه «تکنیک‌های خاص تحقیق» (تهران).
۱۴- طوسی، محمدعلی «فرهنگ سازمانی» (تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول، ۱۳۷۶).
۱۵- عطافر، علی «فرهنگ سازمانی و نحوه ایجاد و تحول در آن» (مقاله ارائه شده به سمینار فرهنگ کار، اصفهان، ۱۳۷۷).
۱۶- فراهانی، تقی «بررسی فرهنگ‌های مختلف در شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان» (پایان نامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ۱۳۷۹).
۱۷- ممی‌زاده، جعفر «توسعه سازمان» (تهران، انتشارات روایت، چاپ اول، ۱۳۷۵).
۱۸- مقیمی، سید محمد «سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی» (تهران، نشر ترمه، چاپ اول، ۱۳۷۷).

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x