بازرسی ایمنی راه ۲۳ ص

بازرسی ایمنی راه ۲۳ ص

بازرسی ایمنی راه ۲۳ ص

بازرسی-ایمنی-راه--23-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..Doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..Doc) : 
 

‏۱
‏۱
‏ ‏به نام خدا
‏موضوع پروژه: ‏بازرسی ایمنی راه
‏محور مورد بحث: ‏بزرگراه نوکنده –‏کردکوی
‏علٌت انتخاب موضوع پروژه:‏ چون این محور در مسیر بین بندرگز و گرگان قرار گرفته و به علٌت رفت و آمد زیاد در این مسیر و مشا هده نواقص ظا هری موجود در طول راه و تصاد فات بین جاده ای در این محور این پروژه انتخاب شده است .
‏مقدمه :
‏راه به عنوان شریان ا صلی ا قتصاد در هر کشور ، نقش عمده ای را ایفا می کند و حداکثر بهره گیری استفاده کنندگان از راه باید به نوعی در طرا حی و ساخت آن در نظر گرفته شود که مهمترین آن ،مقوله بسیار حیاتی تأمین ایمنی حرکت است . اهداف پروژه ایمنی راه ،معرفی و شناخت مشکلات ، وکاهش تعداد و شدت تصادف می باشد . در این راستا با توجه به نقش عوامل دخیل در تصادف ( جاده ، انسان ، محیط ، وسیله ) می توان موضوعات استراتژیک مختلفی را در قالب‏ ‏ برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف و پیگی‏ری نمود .
‏ تجربه نشان داده است ‏که در برخورد با مقاطع حادثه خیز جاده ای در صورت عدم وجود برنامه های بنیادی پیشگیرانه ، انجام برنامه های چاره جویانه و اصلاحی‏ ‏ از مؤثرترین کارهای ممکن است . از جمله این اقدامات می توان به شناسأیی و اولویت بندی مقاطع حادثه خیز راه اشاره نمود .
‏بر اساس مطالعات انجام شده بر خلاف رشد روز افزون وسایل نقلیه موتوری در کشورهای در حال توسعه ( از جمله ایران ) سطح ایمنی در این کشورها در حال کاهش بوده و آمار تصادفات در حال افزایش است .
‏یکی از دلایل آن را می توان عدم رعایت موار‏د مرتبط با ایمنی در مراحل امکان‏_ سنجی‏ ،طراحی و ساخت و بهره برداری پروژه های راه و ترافیک دانست که نتیجه آن پیدایش مقطع حادثه خیز در شبکه راهها می باشد . محیط جاده به تنهایی یا در ترکیب با سایر عوامل حدودأ علٌت ایجاد یک چهارم کل سوانح می باشد .
‏۱
‏۲
‏بر اساس آمار ارائه شده توسط بانک جهانی ، هر ساله بیش از ۱۷/۱ میلیون نفر در سوانح جاده ای می میرند و بیش از ۱۰ میلیون نفر معلول و زخمی می شوند . که از این مقادیر ۷۰% آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است .
‏همچنین این سازمان اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۰ تصادفات جاده ای به ر‏د‏ ه‏ س‏و‏م عل‏تهای اصلی مرگ و میر و معلولیت در جوامع بشری خواهد رسید .
‏سیستم حمل و نقل شامل ، محیط راه ، استفاده کنندگان راه ( عابرین پیاده ، رانندگان ، دوچرخه سواران ،و غیره ) و وسایل نقلیه است . عموماٌ گونه های ‏ ‏مختلفی‏ ‏ از شرایط محیطی ، استف‏ا‏ده کنندگان راه و انواع وسایل نقلیه ، بدون هیچگونه پیامد منفی در سیستم حمل و نقل با همدیگر در تقابل می باشند .
‏یک تصادف وقتی رخ می دهد که یک یا ترکیبی از این عوامل باعث ضعف و خرابی در سیستم شود .تحقیقات انجام شده در استرالیا سهم عوامل انسانی ، وسیله نقلیه و محیط راه را تعیین نموده که در شکل زیر نشان داده شده است .
‏ ‏
‏ ‏ ‏ ( ۹۵% کل ) عوامل انسانی
‏۶۷%
‏۲۴%
‏۴%
‏۴%
‏۴%
‏ ‏ ‏
‏ ‏ ‏ ‏ عوامل وسیله نقلیه (۸% کل )‏ ‏ ‏ ‏عوامل محیط راه (۲۸% کل )
‏ ‏
‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏عوامل ‏سهیم‏ در تصادفات ترافیکی راه‏ ‏
‏محیط را‏ه به تنهایی یادر ترکیب باسایر‏عوامل باعث ۲۸% از کل تصادفات می شود‏.‏ فر آیند بازرسی ایمنی روی سهم اجزاء و محیط راه در تصادفات ، تمرکز می کند . با شناسایی مشکلات با لقوه ایمنی در حین مرا‏حل اوٌلیه یک پروژه ، می توان با
‏۱
‏۳
‏صرف هزینه کم طراحی را اصلاح نمود یا تغییر داد در نتیجه تصادفات با لقوه حذف خواهد شد .
‏هدف :
‏در خیلی از موارد پروژه هایی که هنوز مدت زیادی از ساخت و بهره برداری آنها نگذشته است بعنوان مقاطع حادثه خیز شناسایی شده اند . بازرسی ایمنی راه به منظور حداقل کردن ریسک تصادفات ترافیکی و حصول اطمینان از در نظر گرفته شدن کلیه اقدامات لازم برای حذف یا کاهش مشکلات موجود و بالقوه شناسایی شده راه ، به انجام می رسد . علاوه بر این بازرسی ایمنی راه ، ایمنی تمام استفاده کنندگان آنرا در نظر گرفته ، اهمیت اعمل ایمنی در همه مراحل طراحی راه را به اثبات رسانده و هزینه طول عمر پروژه را کاهش می دهد .
‏بازرسی ایمنی راه چیست ؟
‏بازرسی ایمنی راه عبارتند از :
‏بررسی رسمی یک راه موجود یا در حال ساخت ، پروژه ترافیکی و یا هر پروژه ای که با استفاده کنندگان راه سرو کار دارد،که در آن تیمی با صلاحیت و مستقل ،گزارشی از پتانسیل تصادفات خیزی و عملکرد ایمنی پروژه ارائه می دهد‏ .
‏بازرسی ایمنی راه در مراحل پیشرفت یک پروژه :
‏بازرسی ایمنی راه می تواند در طی مراحل پیشرفت یک پروژه ( مرحله امکان سنجی ، طراحی اولیه ،طراحی جزئیات ،حین ساخت و قبل از بازگشایی ) و همچنین بر روی یک راه موجود اجراشود ( به شکل (۳) مراجعه شود ) لازم به ذکر است اجرای بازرسی در مراحل ابتدائی پروژه منافع بیشتری دارد ،زیرا تغییر یک خط روی نقشه های طراحی یا اجرایی بسیار ساده تر و کم هزینه تر از رفع مشکل ایمنی یک راه موجود است .
‏۱
‏۵
‏منافع بازرسیهای ایمنی راه :
‏منافع بازرسیهای ایمنی راه عبارتند از :
‏راههای جدید ایمن تر به واسطه پیشگیری از وقوع تصادفات .
‏شبکه راههای ایمن تر به واسسطه کاهش تعدادو شدت تصادفات .
‏ارتقاء‌مهندسی ایمنی راه ( فهم و مستندسازی بهتر مهندسی ایمنی راه )
‏کاهش هزینه های طول عمر یک راه
‏کاهش هزینه اقدامات اصلاحی
‏کاهش هزینه کلی پروژه که بر جامعه تحمیل می شود .شامل تصادفات ، اختلافات و آسیبهای جسمی و روحی .
‏پیشرفتهای احتمالی استانداردها و روشهای طراحی در مقوله ایمنی .
‏رسیدگی ساده تر به نیازهای ایمنی استفاده کننده های آسیب پذیر راه .
‏تشویق کارکنان سایر بخش ها به مقوله ایمنی راه .
‏۱۰)‏افزایش اهمیت و آگاهی نسبت به طراحی ایمنی راه ،در بین مهندسان ترافیک و طراحان .
‏بررسی وضعیت و جایگاه ایران در تصادفات جاده ای :
‏در جدول شماره ۱ تعداد کشته شدگان و مجروحان تصادفات راههای کشور و رشد آن از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰ ارائه شده است . این آمار بیانگر رشد متوسط سالانه معادل ۱۰ درصد می باشد . بر اساس آخرین آمار منتشره تعداد کشته شدگان تصادفات جاده ای در سال ۱۳۸۰ با ۱۹۷۲۷ کشته و ۶/۱۵ در صد رشد نسبت به سال قبل از آن ، به نقطه اوج و بحرانی ترین وضعیت خود در سالهای گذشته رسیده است . در عین حال تعداد مجروحین در این سال معادل ۱۱۹۵۰۰ نفر با رشد ۳/۱۰ در صدی همراه بود که از میانگین ۱۲ درصد روند گذشته و ۹/۱۸ در صد سالهای ۷۸و۷۹ کاهش داشته که با توجه به رشد آمار کشته شدگان ، دلالت بر شدت تصادفات رخ داده و همینطور ضعف در سیستم امدادرسانی در راهها دارد . در خصوص تفکیک آمار تصادفات شهری و برون شهری مطالعه مستند و دقیقی صورت نگرفته ولی بر اساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و همینطور مطالعات موردی صورت گرفته ( همچون سازمان حمل و نقل و پایانه های استان آذربایجان غربی ) سهم کشته شدگان بین شهری ۷۵ درصد و کشته شدگان شهری ۲۵ در صد تخمین زده شده است .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x