ارزشیابی عملکرد

دانلود ارزشیابی عملکرد

ارزشیابی عملکرد

ارزشیابی عملکرد

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل ۲۲ کیلو بایت
تعداد صفحات ۱۷
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ارزشیابی عملکرد:

برای درک مفهوم ارزشیابی عملکرد بایستی ابتدا مفهوم عملکرد را دریابیم. عملکرد به درجه انجام وظایفی که شغل یک کارمند را تکمیل می‌کند اشاره دارد (بایرز و رو[۱]، ۲۰۰۸:ص ۲۱۶). و نشان می‌دهد که چگونه یک کارمند الزامات یک شغل را به انجام می‌رساند. عملکرد اغلب با «تلاش» که اشاره به صرف انرژی دارد یکسان تلقی می‌شود، اما عملکرد براساس نتایج فعالیت‌ها اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال یک دانشجو ممکن است تلاش زیادی را در آماده شدن برای آزمون بکار گیرد اما نمره کمی دریافت کند در این مورد تلاش زیادی صورت گرفته اما عملکرد پایین بوده است. به عقیده بایرز ورو (۲۰۰۸ص۲۱۷) عملکرد افراد در یک موقعیت می‌تواند به عنوان نتیجه ارتباط متقابل بین: الف) تلاش، ب) توانایی‌ها و ج)ادراکات نقش تلقی شود.” تلاش”، که از برانگیختگی نشأت می‌گیرد اشاره به میزان انرژی (فیریکی یا ذهنی) که یک فرد در انجام وظیفه استفاده می‌کند دارد.” توانایی‌ها”، ویژگیهای شخصی مورد استفاده درانجام یک شغل هستند و” اداراکات نقش” به مسیرهایی که افراد باور دارند بایستی تلاشهایشان را در جهت انجام شغلشان هدایت کنند

ارزیابی عملکرد در تسهیل اثربخشی سازمانی یک وظیفه مهم مدیریت منابع انسانی تلقی می‌شود. در سالهای اخیر به نقش ارزشیابی عملکرد توجه زیادی معطوف شده است. به عقیده صاحبنظران یک سیستم اثربخش ارزشیابی عملکرد می‌‌تواند انبوهی از مزیت‌ها را برای سازمان‌ها و کارکنان آنها ارزانی دارد. لانجنکر و نیکودیم[۱] (۱۹۹۶)، بیان کرده‌اند که سیستم ارزشیابی عملکرد؛ الف) بازخورد عملکردی مشخصی را برای بهبود عملکرد کارکنان فراهم می‌آورد، ب) الزامات کارآموزی کارمند را معین می‌کند ج) زمینه توسعه کارکنان را فراهم و تسهیل می‌کند، د) بین نتیجه‌گیری پرسنلی و عملکرد ارتباط نزدیکی برقرار می‌نماید و هـ) انگیزش و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. همچنین رابرتس و پاولاک[۲] (۱۹۹۶) معتقدند که ارزشیابی عملکرد برای مقاصد متعدد سرپرستی و توسعه‌ای از جمله، الف) برای ارزشیابی عملکرد فردی بر حسب نیازهای سازمانی، ب) پیش‌بینی بازخورد به کارکنان در جهت اصلاح یا تقویت رفتار آنها و ج) تخصیص پاداش و ارتقای شغلی افراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عین حال، امروزه بسیاری از نظام‌های منابع انسانی و مدیریت معمول، مناسب به نظر نمی‌رسند و الگوهای قدیمی ناکارآمد تلقی می‌شوند. طی دهه اخیر، بسیاری از سازمانها دریافته‌اند که در عمل فاقد نظام ارزشیابی عملکردی که بتوان از طریق آن اولویت‌ها و اهداف خود را به کارکنان انتقال داد و بهسازی آنها را پی گرفت، هستند. انسان به دلیل گستردگی حیطه‌های شناختی و استفاده از ابزار‌های مختلفی نظیر احساس، مشاهده، ادراک، تجربه و قدرت تعلق و تفکر در موضوعات مختلف بویژه در ارزیابی و تفسیر رفتار و عملکرد کارکنان حساس بوده و مجموعه این عوامل کاردستیابی مدیران به ارزیابی عملکرد مؤثر را تحت الشعاع قرار داده است(استردویک[۳] ،۲۰۰۵ ص۱۰). با توجه به مطالب یاد شده سئوال اصلی مطالعه حاضر اینست که عوامل و

ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان چیست؟ و برای دستیابی به پاسخ این سئوال کلی سئوالهای ویژه زیر مطرح شده است.

۱- مفهوم عملکرد و ارزشیابی آن از دیدگاه صاحبنظران چیست؟

۲- رویکردها و روشهای ارزشیابی عملکرد کدامند؟

۳- خطاهای بالقوه در ارزشیابی عملکرد کارکنان چیست.

۴- ویژگیهای سیستم های اثربخش ارزشیابی عملکرد چیست؟

منابع:

۱. Bernardin H.J. (2003). Human Resource Management: an experiential approach. 3 th Edition. New York: Mc GrawHill.

۲. Byars L.I & Rue L.W. (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: Mc GrawHill.

۳. Carell Micheal R and et al. (1992). Personnel/ Human Resource Management. Mac Millan. Publishing.

۴. Foot. M and Hook. C (1999). Introducting Human Resource Management.Longman.

۵. Ivancevich J. M.(2007). Human Resource Management. New York: Mc GrawHill.

۶. Longenecker Clinton O. and Nykodym Nick (1996). Public Sector Performance appraisal effectiveness: A Case Study Public Personnel Management. Vol. 25. No. 2 Summer.

۷. Noe R.A Hollenbeck J. R Gerhurt B & Wright P.M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: Mc GrawHill.

۸. Roberts Gary E. and Pavlak T. (1996). Municipal government Personnwl Professional and Performance appraisal: Is there a consensus on the characteristics of an effective appraisal system? Public Personnel Management Vol. 25. No. 3 Fall

. ۹. Snell S. A & Bohlander G. W. (2007). Managing Human Resources. Thomson Publishing Company.

۱۰. Stredwick John (2005) An Introduction to Human Resource Management. Elsevier Ltd.

۱۱-ابیلی ،خدایار (۱۳۸۱).تحلیلی بر اثربخشی نظام ارزشیابی کارکنان دولت. دانش مدیریت . شماره ۵۸ :۲۰_۵ .

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x