گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال ۵۱ ص

گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال ۵۱ ص

گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال ۵۱ ص

گزارش-کاراموزی-ترانسفور-ماتور-قدرت-گازی-gis--ایمنی-درانتقال-51-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏جمهوری اسلامی ایران
‏وزارت نیرو
‏نام شرکت :
‏شرکت برق منطقه ای خراسان
‏گزارش پایانی طرح رشد وارتقاء
‏موضوع :‏ ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ‏ – ایمنی درانتقال
‏گرایش ‏: بهره برداری
۲
‏خلاصه گزارش:
‏پستها یکی از قسمتهای مهم شبکه های انتقال و ‏توزیع ‏الکتریکی می باشند زیرا وقتیکه بخواهیم انرژی الکتریکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهیم برای اینکه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری کنیم بایستی بطریقی ول‏ت‏اژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسیم و در انجا دوباره ولتاژ را پایین آورده تا جهت توزیع آماده شود کلیه این اعمال در پستهای انتقال و توزیع انجام می شود. در یک پست فشار قوی وظیفه اصلی تبدیل ولتاژ می باشد که این وظیفه را مهمترین دستگاه یعنی ترانسفورماتورهای قدرت انجام می دهد، لذا در این جزوه سعی شده است مطالبی جدید درباره ترانسفورماتور قدرت از نوع گازی GIS‏ ‏که در استان خراسان هم نمی باشد آورده شده و همچنین در مورد ایمنی در انتقال که مهمترین مسئله قبل از شروع به کار می باشد. بحث شده است تا مورد استفاده همکاران علاقه مند قرار گیرد.
‏سید اسماعیل موسوی
‏ ‏ ‏اردیبهشت ۸۵
۳
‏مقدمه :
‏در سالهای اخیر افزایش روز افزون مصرف انرژی الکتریکی ، گسترش شبکه های توزیع و فوق توزیع را در شهرها و مناطق صنعتی اجتناب ناپذیر نموده است با توجه به اینکه کمبود فضا و لزوم همسازی با محیط از یک طرف و جلوگیری از آثار آلودگی های مختلف از طرف دیگر پستهای گازی روز به روز کاربرد پیشتری می یابند ولی با این وجود به علت مسائل ‏فنی موجود تاکنون ترانسفورماتورهای این پستها از نوع روغنی بوده و به منظور کنترل دامنه آتش سوزی احتمالی و مسائل مربوط به سیستم خنک کنندگی عمدتا در فضای باز نصب می شوند ولی اخیرا گاز sf6‏ نیز در طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای با قدرت بالا مورد توجه قرار گرفته است و نسل جدیدی از ترانسفورماتورها را با عنوان ترانسفورماتورهای گازی مطرح نموده که در این جزوه مورد بررسی قرار می گیرد.‏
۴
‏ویژگیها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی :
‏الف-‏ از آنجا که گاز sf6‏در این ترانسفورماتورها جانشین روغن شده ، غیر قابل احتراق و انفجار بوده لذا در صورت بروز عیبهای متداول در ترانسفورماتور احتمال بروز آتش سوزی وجود ندارد لذا این ترانسفورماتورها برای کاربرد در فضاهای سر پوشیده بسیار مناسب می باشند و در هر صورت برای این ترانسفورماتورها ضرورت تعبیه سیستمهای اتوماتیک اطفاء حریق که بسیار گران و هزینه بردار می باشند وجود ندارد.
‏ب-‏ با توجه به پایداری شیمیایی کامل گاز sf6‏ ‏و عدم تاثیر شرایط محیطی بر روی عایق ترانسفورماتور در اثر ایزوله بودن کامل نسبت ب هوای محیط (نداشتن کنسرواتور) و پایداری حرارتی بالای این گاز امکان بروز عیب در این ترانسفورماتور به حداقل ممکن کاهش یافته و از آنجا این ترانسفورماتورها معمولا در پستهای با سوئیچگیرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند و ارتباط ترانسفورماتور با سوئیچگیرها‏ی مربوطه از طریزق لوله های گازی ( GIB ) ‏انجام می گیرد لذا امکان ایجاد اتصال کوتاه نیز در نزدیکی ترانسفورماتور به حداقل می رسد و لذا در مجموع قابلیت اطمینان ‏سیستم به حداکثر می رسد.
‏ج-‏ از انجاییکه ‏ این ترانسفورماتور به صورت کامل آب بندی بوده و قسمت اکتیو در داخل محفظه فلزی قرار دارد و حداقل دریچه برای بازدید و یا تعمیر در طرح ان در نظر گرفته می شود ‏و با هوای محیط هیچ گونه ارتباطی ندارد ‏لذا برای مناطق با آلودگی و رطوبت بالا مناسب می باشند.
‏د-‏ انتقال صدا در گاز SF6‏کمتر از روغن و یا هوا بوده و لذا مقدار صدای ترانسفورماتورهای گازی نسبت به روغنی کمتر می باشد.
‏ه-‏گازSF6‏ ‏به خاطر الکترونگاتیو بودن (جذب الکترونهای آزاد) ‏از خاصیت عایقی خوبی ‏برخوردار می باشد و به خاطر ویژگی خاص این گاز در مقابل اضافه ولتاژهای سوئیچینگ یا صاعقه طراحی ترانسفورماتور از نظر عایقی با اطمینان ‏بالاتری صورت می گیرد.
‏و-‏ مشخصات الکتریکی ترانسفورماتورهای گازی نظیر جریان بی باری و تلفات با نوع روغنی یکسان بوده ولی مقدار امپدانس این ترانسفورماتورها نسبت به نوع گازی کمی بیشتر از نوع روغنی به خاطر فواصل بیشتر بین سیم پیچها می باشد البته این پارامتر به سهولت قابل کنترل می باشد.
‏ز-‏ با توجه به اینکه این ترانسفورماتور ‏ها به صورت کاملا آب بندی شده حمل می شوند. لذا عملیات نصب و راه اندازی به علت عدم نیاز به پروسس خشک کردن و روغن زدن بسیار راحت تر بوده و در مقایسه با نوع روغنی به زمان کمتری نیاز می باشد. تعمیرات و بازدیدهای دوره ای در حین بره برداری نیز خیلی بندرت ضرورت پیدا می کند اما در صورت نیاز به بازدید ‏داخلی از ترانسفورماتور بایستی توجه داشت که اگر چه گاز SF6‏سمی نمی باشد ولی چون وزن مخصوص آن بیشتر از هواست، در داخل تانک باقی مانده و ضروری

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x