گزارش کارآموزی نیروگاه نکا ۷۰ ص

گزارش کارآموزی نیروگاه نکا ۷۰ ص

گزارش کارآموزی نیروگاه نکا ۷۰ ص

گزارش-کارآموزی-نیروگاه-نکا-70-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏پیشگفتار
‏مطالبی که در این گزارش بیان شده گوشه‏‌‏ای بسیار کوچک از قسمتهای مختلف نیروگاه عظیم نکاء می‏‌‏باشد. که سعی کرده‏‌‏ام عمده موارد مهم و کاربردی که در یک نگاه و بطور مختصر مورد نیاز خواهد شد را بیان کنم.
‏در جزوه حاضر سیکل نیروگاه و نقشه‏‌‏هایی جامعیت داشته و خلاصه‏‌‏ای از قسمتهای اصلی نیروگاه که نقش کلیدی در کاربری این صنعت مادر را دارا می‏‌‏باشند، تا حد امکان توضیح داده‏‌‏ام.
‏واجب است از تمام مسئولین نیروگاه، متخصصین قسمت معاونت مهندسی ‏و قسمت آموزش که امکان این مهم را فراهم ساختند کمال سپاس و قدردانی ابراز نمایم.‏
‏مقدمه
‏انسان همواره برای رفاه زندگی خود در تکاپو بوده و هست. ابتدا نیروی ماهیچه‏‌‏ای را امتحان کرد که با کهولت سن رفته رفته فرسایش می‏‌‏یافت.
‏سپس انرژی باد و در کنار آن ا‏ز انرژی پتانسیل آب استفاده نمود. با گذشت زمان دید بازتری پیدا کرد که باعث درک انرژی بخار شد. استفاده از انواع انرژی همچون: انرژی شیمیایی، جزر و مد دریاها، انرژی هیدرولیکی، هسته‏‌‏ای و بالاخره انرژی نورانی خورشید را نیز آموخت که همه در خدمت پیشرفت و تکامل انسان می‏‌‏باشند. در این میان بهترین نوع انرژی باید دارای خصوصیات کاملی باشد.
‏انرژی الکتریکی یکی از بهترین فرم‏‌‏های انرژی می‏‌‏باشد زیرا :
‏توزیع و انتقال آن به راحتی و بطور مطمئن صورت می‏‌‏گیرد ( انتقال انرژی الکتریکی از طریق خطوط نیرو در مقایسه با حمل سوخت با وسایل نقلیه. )
‏دستگاههای متنوعی را می‏‌‏توان با آن بکار‏ انداخت.
‏راندمان انرژی الکتریکی در تبدیل به انرژی‏‌‏های دیگر بالاست ( راندمان یک بخاری الکتریکی % ۱۰۰ می‏‌‏باشد درصورتیکه راندمان یک بخاری نفتی % ۵۰ است. )
‏استفاده از آن هیچگونه آلودگی برای محیط زیست بوجود نمی آورد.
‏برای تأمین انرژی الکتریکی از تبدیل فرمهای دیگر انرژی موجود در طبیعت استفاده می‏‌‏شود که در حال حاضر متداول‏‌‏ترین آن تبدیل انرژی شیمیایی ‏به الکتریکی است که با استفاده از‏ سوخت فسیلی ( سوخت مایع، گاز، ذغال‏‌‏سنگ ) در نیروگاههای بخاری و یا گازی صورت می‏‌‏گیرد‏ که با توجه به راندمان بالاتر نیروگاههای بخاری نسبت به گازی قسمت عمده تأمین برق بعهده این نیروگاههاست. در نیروگاههای بخاری سوخت فسیلی در کوره (بویلر)می‏‌‏سوزد و انرژی شیمیایی بین پیوندهای خود را به صورت حرارت به آب می‏‌‏دهد و آن را به بخار تبدیل می‏‌‏کند. بخار حاصل در توربین به انرژی مکانیکی تغییر شکل می‏‌‏دهد که با گرداندن ژنراتور انرژی الکتریکی بدست می‏‌‏آید. بنابراین فرم تغییر انرژی در نیروگاههای بخاری بصورت زیر است :
‏انرژی الکتریکی انرژی مکانیکی انرژی گرمایی انرژی شیمیایی
‏بدیهی است که در این تبدیل انرژی مقداری تلفات وجود دارد که با بهبود طراحیها و پیشرفت تکنولوژی سعی می‏‌‏شود مقدار آن کم و حداکثر راندمان ممکن بدست می آید، بطوریکه راندمان نیروگاههای بخاری از ۲۰ % در نیروگاههی قدیمی به حدود ۴۲ % در نیروگاههای مدرن امروزی افزایش یافته است.
‏حال که مقدمه‏‌‏ای بر انرژی، علت مصرف انرژی الکتریکی و خلاصه‏‌‏ای از کار در نیروگاههای بخاری بیان شد، نظری اجمالی بر روند تولید برق در ایران و تاریخچه نیروگاه حرارتی شهید سلیمی نکا‏ء‏ داشته سپس به توضیح در مورد قسمتهای اصلی نیروگاه نکا‏ء‏ خواهیم پرداخت.
‏نیروگاه شهید سلیمی نکاء
‏صنعت برق در ایران بصورت نیروگاههای دیزلی کوچک شبکه‏‌‏های توزیع محدود در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز و اصفهان در اواخر‏ قرن سیزدهم ( هـ . ش ) و توسط سر‏مایه‏‌‏داران بخش خصوصی آغاز گردید. در اوایل دهه ۱۳۴۰ وزارت نیرو شرکتهای برق منطقه‏‌‏ای و سازمان آب و برق خوزستان تشکیل و کشور به ۱۲ منطقه تقسیم شد و بدنبال آن در سال ۱۳۴۸ وزارت نیرو اقدام به تأسیس شرکت توانیر ( شرکت تولید و انتقال نیروی برق ایران ) نمود.
‏ظرفیت کل نیروگاههای حرارتی شرکت توانیر به هنگام تأسیس برابر ۴۱۵ مگاوات و در سال ۱۳۶۵ با بهره‏‌‏گیری از ۲۴ نیروگاه و ۱۳۹ واحد توربین ** به بیش از ۹۳۳۲ مگا وات رسید.
‏نیروگاه شهید سلیمی نکا‏ء‏ بعنوان یکی از مهمترین سرمایه‏‌‏های ملی و از بزرگترین نیروگاههای کشور متشکل از دو بخش مستقل بخاری و گازی در ساحل دریای خزر و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرستان ‏نکا قرار دارد.
‏قدرت نامی این نیروگاه ۲۰۳۵ مگا وات می‏‌‏باشد که از چهار واحد ۴۴۰ مگا واتی بخار و دو واحد ۱۳۷۱۵ مگاواتی گاز حاصل می‏‌‏شود.
‏سوخت اصلی واحدهای بخاری، گاز و سوخت کمکی آنها مازوت و سوخت اصلی واحدهای گازی، گاز و سوخت کمکی آنها گازوئیل است.
‏قرارداد احداث واحدهای بخاری در تاریخ ۸/۶/۱۳۵۴ بین وزارت نیرو و کنسرسیومی متشکل از سه شرکت آلمانی به اسامی بی . بی . سی، بابکوک، بیلفینکر منعقد و متعاقب آن عملیات احداث شروع گردید. اولین واحد در تاریخ ۲/۷/۱۳۸۵ و پس از آن به فاصله تقریبی هر شش ماه، یک واحد وارد مدار شده است.
‏نصب واحدهای گازی پس از خرید تجهیزات از شرکت زیمنس از سال ۱۳۶۷ توسط شرکت نصب نیرو با نظارت قدس نیرو آغاز و اولین واحد در تاریخ ‏۱۹/۵/۱۳۶۹ و واحد بعدی به فاصله سه ماه پس از آن وارد مدار گردیده است.
‏سوخت مصرفی
‏سوخت اصلی نیروگاه نکاء گاز طبیعی می‏‌‏باشد که از منابع گاز‏سرخس تأمین ‏و بوسیله یک رشته ‏خط لوله به نیروگاه منتقل می‏‌‏گردد. مصرف گاز هر واحد بخاری برابر ۱۱۰۰۰۰ ( نیوتن متر مکعب بر ساعت ) می‏‌‏باشد. سوخت کمکی نیروگاه نفت کوره ( مازوت ) است که از طریق مخزنهای راه‏‌‏آهن به ایستگاه تخلیه سوخت نکاء در فاصله ۲۰ کیلومتری ‏نیروگاه منتقل می‏‌‏گردد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x