گذر و نظری بر سقاخانه
گذر و نظری بر سقاخانه
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | ۱.۳۴ مگا بایت |
تعداد صفحات | ۱۶۹ |
دریافت فایل
نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذکور پاسخی مستدل یافت .
«دین به معنای کل عبارت است از مجموعه فرامین ، قواعد و دستورات و احکام الهی که برای خیر و سعادت و کمال انسان توسط پیامبران به بشر ابلاغ شده است . عنایت دین خیر و کمال مطلق است و کمال مطلق زیبایی حقیقی و جمال مطلق است . دریافت حقیقت مطلق ، شهودی است و عشق ذاتی ابنای بشر به حقیقت مطلق (حقیقه الحقایق) منشا شهود است و شهود میسر نشود الا به مسیر روح درعالم قدس و استغراق در دریای وحدت و آشنا شدن ذوق به توحید .[۱]»
حقیقت دین ، معرفت الهی است . موضوع و هدف دین ،وجود مطلق (خداوند) است وشریعت ( دین ) راه و رسم الهی شدن را به انسان میآموزد تا صفات الهی در وجود انسان تجلی یابد و به مقام خلیفه الهی رسد .
الذی احسن کل شی خلفه و خدا کسی است که هر چه را آفرید ، نیکو آفرید (آفریده او در نهایت حسن و زیبایی است ) .
در جهان چو حسن یوسف کس ندید حسن آن دارد که یوسف آفرید
حضرت امام ( ره ) در کتاب شریف[۲] دعای سحر میفرمایند :« بهاء به معنای زیبایی است و زیبایی عبارت است از وجود ، پس هر چه خیر و زیبایی و سناهست همه از برکات وجود است و سایه آن است تا آن جا که گفتهاند مساله اینکه وجود عبارت از خیر و زیبایی است همه از بدیهیات است پس وجود، همهاش زیبایی و جمال و نور و روشنی است و هر قدر وجود قویتر باشد زیباییاش عامتر و زیباتر خواهد بود .»
وجود تجلی واجب الوجود است . این تجلی و ظهور ، جلوه ی کمال مطلق و جمال مطلق و مساوی زیبایی است . اگر زیبایی ذات هنر باشد غایت هنر به امر خارج از ذات دلالت ندارد . پس غایت هنر همان حقیقت ذاتی آن و حقیقت ذاتی هنر ، زیبایی حقیقی است . از این باب ،موضوع و هدف ، دین و هنر امری واحد است . در هنر زیبایی حقیقی وجود مطلق و به عبارتی جمال مطلق است و از حیث تفاوتی میان موضوع دین و هنر نیست .
« فلوطین معتقد است :« جسم زیبا از طریق بهرهیابی از نیروی صورت بخشی که از صور خدائی میآید ، وجود پیدا میکند . عقل و هر چه از عقل فیضان مییابد زیبایی اصیل روح است نه زیبایی ناشی از امور بیگانه و بدین جهت است که میگویند روحی که نیک و زیبا شود همانند خدا میگردد زیرا خدا منشا بخش بهتر و زیباتر هستی و به عبارت بهتر منشا خودهستی یعنی زیبایی است . روح ، موجودی خدائی و خود جزئی از زیبایی است و به هر چه نزدیک شود و دست یابد ، آن را تا آن حد که قابلیت بهرهوری از زیبائی دارد ، زیبا میسازد ، اگر بینی که زیبا نیستی همان کن که پیکر تراشان با پیکر میکنند ، هر چه زیادی است بتراش و دور بینداز ، این جا را صاف کن ، آنجا را جلا بده ، کج را راست کن و سایه را روشن ساز و از کار خسته شو تا روشنایی خدائی فضیلت ، درخشیدن آغاز کند و خویشتن داری را برا و رنگ مقدسش بینی ،روح اگر خود زیبا نباشد زیبایی را نمیتواند دید از این رو کسی را که میخواهد نیکی و زیبایی را ببیند نخست خود را باید همانند خدا کند و نیک و زیبا شود .»
اگر ذات هنر دینی است ، صورت هنر هم تجلی همان ذات است و صورت از ذات خود نمیتواند تخلف کند . این صورت ، صورت محسوس است و در هنرهای تجسمی که با عینیت سروکار دارد صورت جسمانیه نامیده می شود .
« میکل آنژ» میگوید :« هنر خوب برای نزدیکی به پروردگار است و در واقع جلوهای از مظاهر زیبایی اوست …. نقاشی خوب ذرهای از کمال حق و نشانهای از آوای موسیقی جان بخش آنست …. پس کفایت نیست استادی چیره باشی . باید روحت صفا داشته باشد و سلامت فکرت از روح القدس نشأت گیرد .
«چکشم سنگهای سخت را صورت میدهد دستم آن را بر میگیرد هم فرمان میدهد یا آن را زیرو رو میسازد . بنابراین نیروی دیگری است که سنگ سخت را نرم میکند و چکش خداوند است که زیبایی میآفریند . من وبسیاری مثل من ، وظایفشان را چون فرمانی که از طرف پروردگار به آنان داده شده ، انجام می دهند من با وجود ضغف و پیری ، به سبب عشق به پروردگارم که همه امیدم بسته به اوست به هیچ وجهی از وظایفم دست برنخواهم داشت .[۳]»
« میر عماد حسنی » بر بیان صفات کاتب ( خوشنویس ) چنین مینویسد :« بدان که کاتب باید از صفات ذمیم احتراز نماید زیرا که صفات ذمیمه در نفس علامت بیاعتدالی است و حاشا که از نفس بی اعتدال کاری آید که در او اعتدال باشد .» [4]و حال نگاهی گذرا می اندازیم به موضوع پروژه سقاخانه این ساحت پاک و مقدس ، این جگر پارهی باور مردم ، مکانی که نامش یادآور گلوهای تشنه و سیراب شده است و منظرش از خنکای طراوت و نمناکی فضا ، تا وجود آب و خیسی در و دیوارش حکایتگر سرگذشت ویژه خود است .
حکایت گوشهای از فرهنگ اجتماعی مردم پیشین این مرز و بوم است که توجه واحترام به آن بخشی از ذهنشان را به خود مشغول میداشت . سقاخانه ؛محلی که هنوز مردم بر آن دست و پیشانی و لب میسایند تا مراد خود گیرند . این تراوشگاه اندیشهی یقین و حاجت که بامدادان تواضعگاه عابران مصفا بوده و پسینگاهان پذیرای خسته از سرکارآمدگان روز به پیالهای آب .
سقاخانه ، تجسم عینی پارهای از فرهنگ اعتقادات دینی مردم این دیار است ، که با هر گره و قفل و نشانی که به در و دیوارش زده شده ، داستانی از آرزوها و گرفتاری حاجتمندانش را در بر دارد .
«در فرهنگ سقاخانه ، نگاه به زندگی جور دیگری است . اگر چه آدمها خود را از آن سیراب میسازند ولی : گره میزنند تا گره کارشان گشوده شود .
قفل میکنند تا کلید بن بستهای زندگیشان رابجویند .
پول میریزند تا قرضشان ادا گردد.
شمع میافروزند تا تیرهگی را بنده سازند .
نشانی میکوبند تا دست اقبالی در بختشان را بکوبد .
و به عین میبخشند تا به ذهن طلب کنند .
در این فرهنگ صحبت از سادگی دلهایی است که رنگ تدلیس و تلبیس به خود نگرفتهاند و پاکی دل خویش را به شباهت آینهای قلمداد کردهاند،که پاسخ طلب حاجتشان را در آن ، هم چون تصویری ناپیدا به انتظار مینشیند
فهرست مطالب
مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول : نماد و نگرشی نمادین
۱-۱ نماد و نگرش نمادین به هستی ……………………………………………………………. ۶
۱-۲ نماد و نقش آن در زندگی ………………………………………………………………… ۱۰
فصل دوم : سقاخانه
۲-۱وجود افتراق فضاهای سنتی و مدرن……………………………………………………. ۱۳
۲-۱-۱ شناختی از دو واژه «نوگرایی» و «سنت گرایی»……………………………….. 13
۲-۱-۲ گرایش به فضاهای شهری سنتی ……………………………………………………. ۱۴
۲-۱-۳ مقایسه فضاهای سنتی و مدرن ……………………………………………………… ۱۶
۲-۲ فرهنگ واژگانی سقاخانه …………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳ علل پیدایش سقاخانه ……………………………………………………………………….. ۲۴
۲-۴ دو عنصر اساسی در سقاخانه …………………………………………………………… ۳۱
۲-۴-۱ آب………………………………………………………………………………………………. ۳۲
۲-۴-۱-۱ آب عنصر مقدس و مشترک در ادیان پهنه ی ایران زمین………………. ۳۴
۲-۴-۱-۲ آب در دیگر آیین های باستانی……………………………………………………. ۳۶
۲-۴-۱-۳ آب در ادیان و آیین ها……………………………………………………………….. ۳۷
۲-۴-۱-۳-۱ آب در دیانت یهود…………………………………………………………………. ۳۷
۲-۴-۱-۳-۲ آب در مسیحیت ……………………………………………………………………. ۳۸
۲-۴-۱-۳-۳ آب در آیین مندائی و صابئین ………………………………………………… ۳۸
۲-۴-۱-۳-۴ آب در اسلام ……………………………………………………………………….. ۳۹
الف : بازتاب آب در اسلام ………………………………………………………………………… ۳۹
ب: آب در عرفان اسلامی – ایرانی …………………………………………………………….. ۴۰
ج: آب ، واقعه کربلا و آب تربت …………………………………………………………………. ۴۲
د: آب و مذهب دو روی یک سکهاند در سقا خانه ………………………………………… ۴۵
۲-۴- ۲ آتش ………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۴-۲-۱ آتش و نور در ایران باستان ……………………………………………………… ۵۰
۲-۴-۲-۱-۱ اهمیت آتش و نور درجهان بینی آفرینش ایران باستان …………….. ۵۳
۲-۴-۲-۱-۲ آتش و نور واسطوره های آن در فرهنگ آریایی ……………………… ۵۳
۲-۴-۲-۲ کارکرد رمزهای آتش و نور در اسلام ……………………………………….. ۵۴
۲-۴-۲-۳ کارکرد رمزهای آتش و نور در ایران ………………………………………… ۵۵
۲-۴-۲-۴ نور و هنر ……………………………………………………………………………….. ۵۶
۲-۵ معماری سقا خانه …………………………………………………………………………….. ۵۷
۲-۶ عناصر نمادین سقا خانه ……………………………………………………………………. ۶۰
۲-۶-۱ آینه …………………………………………………………………………………………….. ۶۱
۲-۶-۲ شمع ( چراغ نفتی ، لوستر ) ……………………………………………………………. ۶۳
۲-۶-۲-۱ شعله شمع ………………………………………………………………………………. ۶۴
۲-۶-۲-۲ سوگند به نور و روشنایی و فروغ و شمع افروزی ………………………. ۶۶
۲-۶-۲-۳ شمع گردانی در مراسم مقدس …………………………………………………… ۶۷
۲-۶-۲-۴ شمع در سقا خانه : آتش و آب ………………………………………………….. ۶۷
۲-۶-۳ قفل …………………………………………………………………………………………….. ۶۸
۲-۶-۴ آدمکهای فلزی ……………………………………………………………………………… ۷۰
۲-۶-۵ پنجه ………………………………………………………………………………………….. ۷۲
۲-۶-۶ چشم …………………………………………………………………………………………… ۷۴
۲-۶-۷ ظرف سقا خانهای ………………………………………………………………………… ۷۵
۲-۶-۸ ستاره …………………………………………………………………………………………. ۷۶
۲-۷ تزئینات دیگر سقاخانه ………………………………………………………………………. ۷۶
۲-۷ -۱ کتیبه نویسی………………………………………………………………………………… ۷۶
۲-۷-۲ سنگاب…………………………………………………………………………………………. ۸۰
۲-۸ رنگ در سقاخانه ……………………………………………………………………………… ۸۱
۲-۸-۱ پیشینه ای از رنگ ………………………………………………………………………… ۸۱
۲-۸-۲ خواص رنگ سبز …………………………………………………………………………. ۸۲
۲-۸-۲-۱ مسرت بخشی و شاد آور بودن …………………………………………………. ۸۳
۲-۸-۲-۲ تقویت تحمل پذیری و صبر ……………………………………………………….. ۸۳
۲-۸-۳ رنگ سبز در سقاخانه …………………………………………………………………… ۸۴
۲-۹ معرفی تعدادی از سقاخانههای معروف
۲-۹-۱ سقاخانه عزیز الله …………………………………………………………………………. ۹۰
۲-۹-۲ سقاخانه سردر مجلسی …………………………………………………………………. ۹۲
۲-۹-۳ سقاخانه طوقچی …………………………………………………………………………… ۹۳
۲-۹-۴ سقاخانه آقا میرزا اسدالله روضاتی …………………………………………………. ۹۵
۲-۹-۵ سقاخانه در دشت ………………………………………………………………………… ۹۷
۲-۹-۶ سقاخانه حاج آقا شجاع …………………………………………………………………. ۹۹
۲-۹-۷ سقاخانه پنج شنبه دین ………………………………………………………………… ۱۰۱
۲-۹-۸ سقاخانه قدیمی رو به روی سردر مسجد جورجیو ………………………… ۱۰۳
۲-۹-۹ سقاخانههای درب امام ……………………………………………………………….. ۱۰۵
۲-۹-۹-۱ سقاخانه دالان درب امام ………………………………………………………… ۱۰۵
۲-۹-۹-۲ سقاخانه صحن شمالی درب امام …………………………………………….. ۱۰۶
۲-۹-۹-۳ سقاخانه مجاور درب امام ……………………………………………………… ۱۰۷
۲-۹-۱۰ سقا خانه مسجد حکیم ………………………………………………………………. ۱۰۸
۲-۹-۱۱ سقا خانه هارونیه …………………………………………………………………….. ۱۰۹
۲-۹-۱۲ سقاخانه درب کوشک ……………………………………………………………….. ۱۱۰
۲-۹-۱۳ سقاخانه بیدآباد ……………………………………………………………………….. ۱۱۰
۲-۹-۱۴ سقاخانه حاج محمد جعفر ………………………………………………………….. ۱۱۱
۲-۹- ۱۵ سقاخانه قصر در دشت …………………………………………………………… ۱۱۲
۲-۹-۱۶ سقاخانه گرگ یراق …………………………………………………………………… ۱۱۳
۲-۹-۱۷ سقاخانه گذرهارونیه ………………………………………………………………… ۱۱۴
۲-۹-۱۸ سقاخانه حاج علی …………………………………………………………………….. ۱۱۵
۲-۹- ۱۹ سقاخانه آقانور ……………………………………………………………………….. ۱۱۶
۲-۹-۲۰ سقاخانه ترکها …………………………………….۱۱۷
۲-۹- ۲۱ سقاخانه مسجد سید …………………………………….۱۱۸
۲-۹-۲۲ سقا خانه تاج الدین ………………………۱۱۹
۲-۹-۲۳ سقاخانه مسجد لبنان …………………………………..۱۲۰
۲-۹- ۲۴ سقاخانه مسجد ذکر الله ……………..۱۲۱
فصل سوم : مکتب سقا خانه
۳-۱ مکتب سقا خانه و پیدایش آن ……………… ۱۲۲
۳-۲ هنرمندان مکتب سقا خانه ……………… ۱۲۷
۳-۲-۱ منصور قندریز …………………. ۱۲۷
۳-۲-۲ حسین زنده رودی …… ۱۲۹
۳-۲-۳ پرویز تناولی …………………..۱۳۱
۳-۲-۴ فرامرز پیل آرام …………۱۳۳
۳-۲-۵ ژازه طباطبایی ………………….. ۱۳۴
۳-۲-۶ جعفر روحبخش …………………….. ۱۳۵
۳-۲-۷ مسعود عربشاهی ……………………..۱۳۵
۳-۲-۸ ناصر اویسی ………………………….. ۱۳۷
۳-۲-۹ صادق تبریزی …………..۱۳۸
۳-۳ تطبیق برخی آثار هنرمندان سقاخانه با ادعیه و طلسمات ……. ۱۳۹
منابع ……………………۱۶۵
اضطراب
علایم و نشانه های اضطراب را می توان در دو گروه نشانه های فیزیکی و علایم روانشناختی (Psychologic) جای داد
نظریه های اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر(GAD)
اختلال هراس و گذر هراسی
اختلال گذرهراسی
اختلالات فوبی
Specific Phobia
اختلال وسواسی- جبری
اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص های پرستاری