پیشینه پژوهش و چارچوب مبانی نظری مفهوم هویت و هویت یابی

دانلود پیشینه پژوهش و چارچوب مبانی نظری مفهوم هویت و هویت یابی

پیشینه پژوهش و چارچوب مبانی نظری مفهوم هویت و هویت یابی

پیشینه پژوهش و چارچوب مبانی نظری مفهوم هویت و هویت یابی

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل ۷۵ کیلو بایت
تعداد صفحات ۳۱
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

تعداد صفحه: ۳۱صفحه

نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

موضوع هویت و هویت یابی در پاسخگویی به این پرسش بوجود آمد: من کیستم و از کجا آمده ام؟ چه هدفی دارم و به کجا می روم؟ این مباحث قرین با آفرینش انسان بوده است و دانشمندان زیادی در رشته های مختلف علوم انسانی جهت پاسخگویی به این پرسش برآمده اند. با توجه به این که هویت، موضوعی غامض و پیچیده است در نتیجه تعاریف مختلفی از آن شده است.

در فرهنگ عمید هویت بدین گونه تعریف شده است: هویت یعنی حقیقت شیء یا شخص که مشتمل بر صفات جوهری او باشد. هویت در لغت به معنای شخصیت، ذات هستی، وجود و منسوب به «هو» می باشد. آن احساسی که در درون فرد نسبت به خویشتن وجود داشته و او را از دیگران متمایز و منفک کرده و با وجود تغییرات خارجی و محیطی همچنان ثابت می ماند، احساس هویت نامیده می شود(فرهنگ عمید، ۱۳۶۲).

به نظر اریکسون هویت عبارت است از افتراق و تمیزی که فرد بین خود و دیگران می گذارد. از دید او هویت یک سازه روانی اجتماعی است که شامل طرز فکر، عقاید فرد و نحوه ارتباط او با دیگران می شود. هویت فردی نیز جنبه هایی از هویت است که کمک می کند فرد خودش را از دیگران جدا کند و شامل دسته ای از ارزش ها، باورها و هدف هایی است که فرد دارد و از دید دیگران پنهان نیست(جوکار، ۱۳۸۵). طبق یک تعریف ساده، هویت به معنای تشخص است. نوجوان باید بتواند دانش و برداشت هایی را که از گذشته خود کسب کرده در یک مجموعه و قالب قرار دهد، به طوری که شخصیتی واحد و منسجم را در خود بیابد و نسبت به گذشته دید روشنی کسب کند(اکبرزاده، ۱۳۷۶). جیمز هویت شخصی را مفهومی می داند که فرد از خود به عنوان یک شخص دارد واین مفهوم ناشی از تجربه تداوم و تمایز است، یعنی خود در طی زمان یکسان باقی می ماند و در عین حال از دیگران متمایز است(محسنی، ۱۳۷۵، به نقل از شهر آرای، ۱۳۸۴).

بوندکر(۱۹۹۲)معتقد است که خود آن زمینه ای از دانش است که افراد در مورد آنچه در دنیا به آن عمل و در پاسخ به پرسش «من که هستم» ساخته اند(محسنی، ۱۳۸۳). مورفی در تعریف مفهوم خود می گوید: خود عبارت است از احساسات و ادراکاتی که هر کسی از کل خویشتن دارد( سیاسی، ۱۳۷۷). تفاوتی که خود و خویشتن با هویت دارند در این است که خود و خویشتن تنها در مورد فردیت و شخص مصداق و کاربرد پیدا می کند ولی هویت را می توان در قالب هویت اجتماعی، هویت جنسی، هویت قومی، هویت دینی و … به کار گرفت. خودآگاهی میانجی گر بسیاری از رفتارهای انسان است. سینگ(۲۰۰۶) خودآگاهی را ادراک درست و واقع بینانه از علایق، ارزش ها، مهارت ها، محدویت ها و رجحان های زندگی شخص می داند خودآگاهی به عنوان صفت شخصیتی و مهارتی تصور می شود که گفته شده است در تنظیم عملکرد افراد و کسب برتری مدیرانه نقش مهمی بازی می کند. «هویت معمولاً در نگرش ها و احساسات فرد نمود می یابد ولی بستر شکل گییری آن زندگی جمعی است. هویت اجتماعی نمود یافته در شخصیت، جدا از دنیای اجتماعی دیگر افراد معنایی ندارد»(تاجیک، ۱۳۸۴).

منابع فارسی

آقایار، سیروس؛ شریفی درآمدی، پرویز.(۱۳۸۶). هوش هیجانی. تهران:سپاهان.

آقا صفری، مسلم.(۱۳۸۵). رابطه هوش هیجانی و استراتژی های یادگیری زبان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

اکبرزاده، نسرین.(۱۳۷۶).گذرازنوجوانیبهپیری. تهران:مؤلف.

اسلاوین، رابرت ایی.(۲۰۰۶). روان شناسی تربیتی نظریه و کاربست. ترجمه یحیی سید محمدی.(۱۳۸۷). تهران:روان.

بیابانگرد، اسماعیل.(۱۳۸۴). رابطه میان عزت نفس، انگیزه ی پیشرفت، و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تهران. مطالعات روان شناختی، دوره ۱، شماره ۴و۵. صفحات ۱۸-۵.

برادبری، تراویس؛ گریوز، جین.(۲۰۰۵). هوش هیجانی(مهارتها و آزمونها). ترجمه مهدی گنجی(۱۳۹۲). تهران:ساوالان.

بیابانگرد، اسماعیل.(۱۳۹۱). روان شناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری).تهران:ویرایش.

بیابانگرد، اسماعیل.(۱۳۸۴). روان شناسی نوجوانان.تهران:نشر انقلاب اسلامی.

برک، لورا.(۲۰۰۷). روان شناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی).ترجمه یحیی سید محمدی.(۱۳۹۲). تهران:ارسباران.

باباپور خیرالدین، جلیل؛ اسماعیلی انامق، بهمن؛ غلام زاده، مجتبی؛ محمدپور، وهاب.(۱۳۹۱).رابطه بین شیوه های فرزندپروری و سبک های هویتی نوجوانان. مجله روان شناسی، دوره۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۷۵-۱۶۱.

پل پینتری- چ، دیل شونک.(۲۰۰۶). انگیزش در تعلیم و تربیت. ترجمه مهرناز شهرآرای(۱۳۸۶). تهران:علم.

پارسا، محمد.(۱۳۹۰). انگیزش و هیجان. تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور.

پارسا، محمد.(۱۳۸۷). انگیزش و هیجان. تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور.

پارسا، محمد.(۱۳۷۴). روان شناسی تربیتی. تهران:سخن.

پارسونز، ریچارد؛ هینسون ، استفان لوئیس؛ ساردو، دیبورا براون.(۲۰۰۵).روان شناسی تربیتی: تحقیق، تدوین یادگیری. ترجمه اسدزاده، حسن؛ اسکندری، حسین.(۱۳۸۸).تهران:عابد.

پاشا شریفی، حسن؛ صابر، سوسن.(۱۳۹۲).پیش بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبک های هویت در دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های دولتی تهران. پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره ۲، شماره ۱۱، صفحات۷۲-۸۵.

پاشا شریفی، حسن.(۱۳۸۷). روان شناسی هوش و سنجش آن. تهران:دانشگاه پیام نور.

پیشقدم، رضا.(۱۳۸۶).نقش هوش کلامی، روان سنجی، هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان در زبان انگلیسی. مجله EFLآسیایی، شماره ۹، صفحات۲۵۳-۲۴۰.

پاییزی، مریم؛ شهرآرای، مهرناز؛ فرزاد، ولی اله؛ صفایی،پریوش.(۱۳۸۶). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم رشته علوم تجربی دبیرستانهای تهران. مطالعات روان شناختی، دوره۳، شماره۴، صفحات ۴۴-۲۵.

تاجیک، محمدرضا.(۱۳۸۴). روایت غیرت و هویت در میان ایرانیان.تهران: فرهنگ گفتمان.

جوکار، بهرام.(۱۳۸۵). رابطه کنش سبک های تفکر و سبک های هویت.فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، دوره اول، شماره ۱، صفحات ۴۸-۳۱.

– جلالی، داریوش؛ نظری، آذر.(۱۳۸۸). تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خودابرازی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی. تحقیقات علوم رفتاری، دوره۷، شماره۱، صفحات۵۳-۴۳.

منابع لاتین

Austin E. J. Saklofske D. H. & Mastoras S. M. (2010). Emotional intelligence coping and exam-related stress in Canadian undergraduate students. AustralianJournal of Psychology ۶۲ ۴۲−50.

Amerine Melissa. Pender lisa. Schuler Kristin. (2009). To hncreasa homework complection through the use of motivating stratehie. Online submission master ofarts action research project Xavier university.

Adan A. M. Felner R.D. (2001). The school translational environment project: an ecological intervention and evaluation. 14 ounces of prevention: a case-book for practitioner: pp: 111- 122: Washington DC: American Psychological Association.

Bayar N. Sayil M. (2005). Psychological aspects risk-taking (psychology)

risk taking. Journal of Adolescence.

Berzonsky M. D. (1989). Identitystyle: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research 4 267-282.

Berzonsky M. D. (1990). Self-construction over the lifespan: A process perspective on identity formation. Advances in Personal Construct Psychology 1 155–186.

Berzonsky M. D.(1992).Self-construction over the life-spon: A process perspective on identiy formation. In G.J. Neimeyer R.A. Neimryer(Eds) Advances in personsl Consttruct Psychology 1 155-186.Greenwich CT:JAL.

Berzonsky M.D. & Adams G.R. (1999). Revaluating the identity status paradigm: Still useful after 35 years. Development Review ۱۹ ۵۵۷-۵۹۰.

Berzonsky M.D. & Kuk L. (2000). Identity Status and Identity Processing

Style and the Transition to University Journal of Adolescent Research

۱۵(۱) ۸۱-۹۸.

Berzonsky M. D. (2003a).” Identitystyle and Well-Being: Does commitment matter? ”Identity: An International Journal of Theory and Research ۳ (۱ ) ۱۳۱-۱۴۲.


همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x