هدف از این پایان نامه پیشینه تایپوگرافی در ایران و جهان و تحلیل اساتید در این مورد می باشد
نمونه پایان نامه رشته گرافیک
پیشینه تایپوگرافی در ایران و جهان و تحلیل اساتید در این مورد
مقدمه
تایپوگرافی در ایران به دلیل عدم شناخت طراحان گرافیک از ویژگیها و چندوچون خط فارسی و نوع نگارش آن در اقلام مختلف خوشنویسی و یا تمایل به شیوهها و ملاکهای زیباییشناسی و نوع نگارش در تایپوگرافی غرب، دچار مشکلات فراوانی بوده و هست.هرچند که قصد نداریم حرکتهای درست و اصولی را از جانب طراحان باتجربه، ولو بسیار اندک نادیده بگیریم ولی نمونه پایان نامه بررسی و تجزیه و تحلیل آثار موفق و ماندگار، بیانگر این است که هدف از «تایپوگرافی» ارسال هرچه مؤثر پیام و برقراری ارتباط و ایجاد تفهیم بیشتر نسبت به نوشتار عادی بوده است.
با گذشت زمان و توجه به هنر گرافیک و گسترش خدمات آن در جهت برقراری ارتباط تصویری، به این مقوله توجه ویژهای صورت گرفت و نیز کشف ظرفیتهای بصری خط و در مواردی همراهی تصاویر با خط در طراحی عناوین، با علاقه بیشتری دنبال شد.
چیزی که در این میان میتواند مورد توجه قرار گیرد این است که با اینکه «تایپوگرافی» دامنه استفاده زیادی نسبت به گذشته که مختص به گرافیک و گاهی نقاشی میشد ولی عدم استفاده آن در گرافیک محیطی و بهخصوص بناهای معماری امروز، بسیار سؤالبرانگیز است. زیرا تاریخچه کاربرد خطوط در ایران نشان میدهد که در فرهنگ معماری اسلامی این مقوله از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است.استفاده از خط و خوشنویسی در گذشته با مفهوم امروزی به عنوان «گرافیک محیطی» بیشتر در تزئینات بناهای مقدس و معنوی در شهرسازی بهکار رفته است. گویی طراحان بنا برای معرفی هرچه با شکوهتر و عرفانیتر فضاهای مقدس در معماری، از خطوط به عنوان فرم یا حتی القای مفهوم بهره کافی بردهاند و این نشان از اهمیتی است که برای کتابت «قرآن» نزد مسلمانان وجود داشته و برای نگارش آن از خطوط زیبا و خوشنویسی استفاده میکردهاند.
کلمات کلیدی:
تایپوگرافی
تایپوگرافی در ایران
تایپوگرافی در جهان
فهرست مطالب
مقدمه ۶
تایپوگرافی ۸
تایپوگـرافی در ا یران و جهان ۱۰
تایپوگرافی در ایران ۱۸
تایپوگرافی و ارزشهای بصری حروف ۳۰
مصاحبه ای با استاد قباد شیوا ۴۰
تحلیل استاد احصایی از تایپوگرافی در ایران ۵۰
تایپوگرافی شورشی (تایپوگرافی در جهان) ۶۶
نتیجه گیری ۷۱
منابع: ۷۳