پروژه طرح کارآفرینی بازیافت فیلترهای روغنی خودرو
پروژه طرح کارآفرینی بازیافت فیلترهای روغنی خودرو
دسته بندی | صنایع شیمیایی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | ۷۹۴ کیلو بایت |
تعداد صفحات | ۳۹ |
دریافت فایل
پروژه طرح کارآفرینی بازیافت فیلترهای روغنی خودرو در ۳۹ صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح :…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴
فصل اول – کلیات……………………………………………………………………………………………………………………………. ۵
۱- ۱ مقدمه :………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶
۱ – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :…………………………………………………………………………………………………… ۸
محل اجرا :……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸
۱ – 3 – مشخصات متقاضیان :………………………………………………………………………………………………………………… ۹
۱ – 4 – دلایل انتخاب طرح :………………………………………………………………………………………………………………….. ۹
۱ – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :……………………………………………………………………………………………….. ۹
۱ – 6 – وضعیت و میزان اشتغالزایی :…………………………………………………………………………………………………….. ۹
مجوز های قانونی :………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
مراحل صدور جواز تاسیس :………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس………………………………….. ۱۰
۱- اشخاص حقیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
۲- اشخاص حقوقی……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
مدارک مورد نیاز:………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
اصلاحیه جواز تاسیس :…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
تعریف:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
صدور پروانه بهره برداری :……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
مراحل صدور توسعه طرح :……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳
فصل دوم – روش انجام کار…………………………………………………………………………………………………………. ۱۴
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :………………………………………….. ۱۵
بازدید از محل بازیافت فیلترهای روغنی خودرو……………………………………………………………………………………… ۱۵
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :………………………………………………………………………………. ۱۵
فهرست تأسیسات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :……………………………………………………………………………………. ۱۶
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :……………………………………………………….. ۱۶
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب مشتریان)…………………………………………………………………….. ۱۷
فصل سوم – امور مالی طرح………………………………………………………………………………………………………… ۱۸
جدول ۱-۱ شرایط واردات قراضه های فلزی………………………………………………………………………………………….. ۱۹
جدول ۱-۲ قیمت قراضه های آهنی و فولادی…………………………………………………………………………………………. ۱۹
جدول ۱-۳ بزرگترین تولیدکنندگان خودروو فیلترهای کارکرده خودرو در جهان……………………………………….. ۲۰
جدول ۲-۱ تعداد خودروهای کشور از ابتدای برنامه سوم………………………………………………………………………… ۲۱
جدول ۲-۲ میزان مصرف فیلتر خودرو یا میزان تولید فیلتر کار کرده روغن خودرو – عدد…………………………. ۲۱
جدول ۲-۳ محاسبه میزان تولید فیلتر کار کرده روغن خودرو و بلافاصله پس از جداسازی – تن………………… ۲۲
جدول ۲-۴ روند تولید ضایعات فولادی و روغن کارکرده حاصل از فیلترهای روغنی خودرو – تن……………… ۲۲
جدول ۲-۵ روند افزایش ظرفیت تولید فیلتر روغنی خودرو از ابتدای برنامه سوم توسعه……………………………. ۲۳
جدول ۲-۶ بهره تولید فیلترهای روغنی خودرو از ابتدای برنامه سوم توسعه – درصد………………………………… ۲۳
جدول ۲-۷ پیش بینی تولید خودرو در بازار داخلی تا سال ۱۳۹۵……………………………………………………………. ۲۳
جدول ۲-۸ پیش بینی تولید فیلتر کار کرده روغن خودرو تا سال ۱۳۹۱……………………………………………………. ۲۴
جدول ۲-۹ پیش بینی تولید ضایعات فولادی و روغن کارکرده حاصل از فیلترهای روغنی خودرو – تن………. ۲۴
جدول ۲-۱۰ آمار واردات قراضه های آهن و فولاد – تن………………………………………………………………………… ۲۵
جدول ۲-۱۱ روند مصرف فیلترهای روغنی خودرو – تن………………………………………………………………………… ۲۵
شکل ۲-۱ نمودار بازدهی تخلیه روغن فیلتر بر حسب زمان…………………………………………………………………….. ۲۵
جدول ۲-۱۲ پیش بینی مصرف فیلترهای روغنی خودرو (روغن کارکرده و ضایعات فولادی) – تن…………….. ۲۶
جدول ۲-۱۳ آمار صادرات قراضه های آهن و فولاد – تن……………………………………………………………………….. ۲۶
جدول ۲-۱۴ جمع بندی عرضه و تقاضای فیلترهای کارکرده روغنی خودرو (ضایعات آهنی و روغن کارکرده) ۲۷
شکل ۳-۱ شکل و طراحی کلی فیلترهای روغنی خودرو………………………………………………………………………….. ۲۸
شکل ۳-۲ محتوی یک فیلتر روغن استفاده شده LD پس از سوراخ شدن و تخلیه ۱۲ ساعته……………………… ۲۸
شکل ۳-۳ فرآیندهای UOF:………………………………………………………………………………………………………………… 29
شکل ۳-۴ مقایسه راندمان تخلیه روغن براساس طراحی مختلف فیلترها……………………………………………………. ۳۰
شکل ۳-۵ جهت های تخلیه روغن فیلتر…………………………………………………………………………………………………. ۳۰
شکل ۳-۶ تاثیر جهت های تخلیه بر تخلیه روغن فیلتر…………………………………………………………………………….. ۳۱
جدول ۴-۱ تاثیر فرآیندهای مختلف بر بازیافت فیلترهای کارکرده…………………………………………………………….. ۳۲
جدول ۵-۱ هزینه های محوطه سازی و تسطیح – میلیون ریال………………………………………………………………….. ۳۲
جدول ۵-۲ هزینه های ساختمان سازی – میلیون ریال…………………………………………………………………………….. ۳۳
جدول ۵-۳ کل هزینه های حق انشعاب ها (میلیون ریال)…………………………………………………………………………. ۳۳
جدول ۵-۴ تاسیسات زیربنایی (میلیون ریال)………………………………………………………………………………………….. ۳۳
جدول ۵-۵ وسائل حمل و نقل مورد نیاز طرح (میلیون ریال)…………………………………………………………………… ۳۴
جدول ۵-۶ وسایل اداری مورد نیاز در طرح (میلیون ریال)………………………………………………………………………. ۳۴
جدول ۵-۷ کل هزینه های سرمایه گذاری ثابت (میلیون ریال – یورو)………………………………………………………. ۳۵
جدول ۸-۱ برآورد نیروی انسانی مورد نیاز طرح…………………………………………………………………………………….. ۳۵
جدول ۹-۱ مقدار مصرف سالیانه یوتیلیتی………………………………………………………………………………………………. ۳۶
فصل چهارم – جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………….. ۳۷
نتایج حاصله از اجرای طرح :…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۸
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی بازیافت فیلترهای روغنی خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
۱- ۱ مقدمه :
افزایش جمعیت و توسعه الگوی مصرف و نیز توسعه ی صنعت و کشاورزی باعث تولید حجم زیاد زباله های شهری و ضایعات صنعتی می گردد .
زباله ها و ضایعات صنعتی قابل بازیافت و استفاده ی مجدد هستند . دانش فنی و فن آوری های بازیافت امکان استفاده و تبدیل این مواد به محصولات ارزشمند را فراهم آورده است .
فرآیند بازیافت فرآیندی است که طی آن مواد زاید جدا شده و به عنوان ماده خام برای تولید مواد جدید به کار گرفته می شود . به بیان دیگر بازیافت عبارت است از بازگرداندن مواد قابل استفاده به چرخه تولید و یا طبیعت .
بازیافت به طور کلی دارای فوایدی است که در زیر به اختصار بیان شده است :
· حجم زباله ی ورودی به محیط زیست کاهش می یابد .
· از آلودگی کاسته می شود .
· نیاز به مراکز دفن و زباله سوزها کاهش می یابد.
· نیاز به تولید و یا ورود مواد خام از خارج کاهش می یابد .
· تولید ملی افزایش می یابد .
· اشتغال ایجاد می شود .
· سطح بهداشت عمومی بالا می رود .
فیلترهای کار کرده روغن نیز مانند روغن کار کرده به عنوان ضایعات محسوب می شوند و باید به طور مناسب بازیافت شوند . در مواردی که عملی است و صرفه اقتصادی وجود دارد فیلترهای خالی کار کرده روغن برای بازیافت روغن جمع آوری می شوند . در فیلترهای کار کرده روغن خرده فلزهایی وجود دارد که دوباره قابل استفاده هستند و تولیدکنندگان فولاد می توانند به عنوان خوراک اولیه از آن استفاده کنند .
فیلترهای روغنی کارکرده خودرو یکی از محصولاتی هستند که به شدت آلوده کننده محیط زیست بوده ولی در عین حال قابلیت بازیافت مجدد داشته و می توان تهدید آلودگی و مضر بودن برای آنها را به فرصت بالا بردن ارزش افزوده و استفاده مجدد از آنها و عدم آلودگی محیط زیست و ده ها فرصت موثر دیگر تبدیل نمود .
این گزارش به بررسی بازیافت فیلتر و سایر مواد ضایعاتی روغن می پردازد . طرح مورد بررسی در واقع یک طرح بازیافتی یا خدماتی بوده و منجر به تولید محصول جدیدی نخواهد گردید . فیلتر خودرو پس از اتمام دوره عمر و کارکرد مفید آن طی دو مرحله مورد فرآیند بازیافت قرار می گیرد. ابتدا مرحله ی تخلیه روغن آن که این روغن به عنوان روغن کار کرده و یا سوخته تلقی شده و پس از جمع آوری به واحدهای تصفیه فرستاده شده که در آنحا ناخالصی هایی از قبیل انواع ترکیبات سنگین ، آسفالت ، واکس و… از آن جدا شده و با افزودن Additive ها آن را به روغن موتور ، روغن پایه و سایر روغن های مورد نیاز تبدیل و مورد استفاده محدد قرار می دهند . قسمت بدنه فیلتر که حدود ۸۵ درصد وزنی فیلتر را تشکیل می دهد نیز جهت فرآیند قطعه قطعه شدن ، پرس کاری و استفاده مجدد به واحدهای مربوطه فرستاده می شود . بنابراین در طبقه بندی محصولات تولیدی وزارت صنایع و معادن در گروه بازیافت و تصفیه قرار می گیرد . برای بازیافت قراضه آهن و فولاد کد آیسیک ۳ این گروه ۳۷۱۰ بوده که در بین کدهای این گروه نیز متحمل ترین کدهای آیسیک ۳ برای این فعالیت عبارتند از :
۳۷۱۰۱۱۱۰ : بازیافت ضایعات و خرده های فلزی .
۳۷۱۰۱۱۱۳ : بازیافت قطعات خودروهای فرسوده .
طبق فعالیت های میدانی و بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته از واحدهای تصفیه روغن و همچنین واحدهای بازیافت فلزات و ضایعات فلزی در حال حاضر در کشور روغن باقیمانده در فیلتر خودرو بازیافت و تخلیه نشده و فیلترهای کارکرده پس از جمع آوری از محیط در دپوهای جع آوری سوزانده شده تا روغن و قسمتهای کاغذی آنها کاملاٌ بسوزد و سپس قراضه باقیمانده جهت بازیافت به واحدهای بازیابی قراضه های فلزی ارسال می گردد . بنابراین تا به حال کد ایسیک ۳ مجزایی برای تصفیه و بازیابی روغن فیلتر تعریف نشده است . ولی در صورت تعریف احتمال قریب به یقین کد آیسیک ۳ این روغن تحت یکی از کدهای زیر باشد :
۲۳۲۰۱۲۴۰: تصفیه روغن سوخته .
۳۷۲۰۱۱۲۲ : تصفیه دوم روغن موتور .
۳۷۲۰۱۱۳۲: بازیافت روغن های خنک کننده .
۱ – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
بازیافت فیلترهای روغنی خودرو
محل اجرا :
۱ – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
۱ – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که بازیافت فیلترهای روغنی خودرو می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های صنعتی و معدنی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.
۱ – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .
۱ – 6 – وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح ۲۸ نفر میباشد .
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از محل بازیافت فیلترهای روغنی خودرو
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز بازیافت فیلترهای روغنی خودرو به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در معدن مورد ارزیابی قرار دادیم ،
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش بازیافت فیلترهای روغنی خودرو نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین معدنی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .