پاورپوینت پروژه کارآفرینی کشت گیاهان گلخانه ای،خیار

پاورپوینت پروژه کارآفرینی کشت گیاهان گلخانه ای،خیار

پاورپوینت پروژه کارآفرینی کشت گیاهان گلخانه ای،خیار

پاورپوینت پروژه کارآفرینی کشت گیاهان گلخانه ای،خیار

دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل ppt
حجم فایل ۱.۸۲ مگا بایت
تعداد صفحات ۴۷
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پروژه کارآفرینی کشت گیاهان گلخانه ای-خیار در ۴۷ اسلاید قابل ویرایش

فهرست

الف) خلاصه طرح

ب) مقدمه

پ) سرمایه گذاری ثابت

ت) زمین

ث) محوطه سازی

ج) ساختمان

چ) ماشین آلات

ح) تأسیسات

خ) وسایل نقلیه

د) تجهیزات اداری

ذ) هزینه های قبل ازبهره برداری

ر) سرمایه ثابت

ز) استهلاک

ژ) تعمیرات

س) سوخت وانرژی

ش) پرسنل

ص) هزینه کل

ض) خرید مواد اولیه

ط) فروش

ظ) سرمایه در گردش

ع) سرمایه گذاری کل

غ) اخلاق درکسب وکار

ف-۱) مقدمه

ف-۲) مهمترین دستاوردهای

کشتهای فشرده ی گلخانه ای

ف-۳) رسیدن به هدف

ق) مفهوم گلخانه

ک) انواع گلخانه

ک-۱) اسکلت گلخانه

ک-۲) پوشش گاخانه

گ) فاکتورهای اساسی رشد گیاه

گ-۱) نور

گ-۲) درجه حرارت

ل) محل مناسب گلخانه

م) بازار مشتریان

م-۱) مقدمه

و) پیامد نصب تجهیزات مدرن

ه) مبارزه ی بیولوژیکی

ی) پایان

مقدمه

نرخ بالای رشد جمعیت از یک سو و کاهش وسعت اراضی حاصلخیز به دلیل توسعه روزافزون شهرها و مناطق صنعتی از سوی دیگر، ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود را بیش از پیش می‌نماید. بطور کلی افزایش تولید محصولات کشاورزی به دو طریق میسر می‌باشد ،‌یکی از طریق افزایش سطح زیر کشت و دیگری افزایش عملکرد محصول در واحد سطح. روش اول بنابر دلایل فوق‌الذکر قابل اجرا نیست، لذا بایستی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید نسبت به افزایش میزان

تولید در واحد سطح اقدام نمود. تولید صیفی‌جات گلخانه ای یکی از مصادیق تولید بیشتر در سطح کمترمی‌باشد. یکی از محصولاتی که در کشت گلخانه‌ای صیفی‌جات مورد توجه قرار گرفته است، خیار تیریپلوئید می‌باشد که هر بوته آن در یک دوره کشت به طور متوسط بیش از بیست و دو کیلو گرم محصول تولید می‌نماید. بذر این خیار هیبرید بوده و خیار حاصله پارتنوکارپ ( بدون تخم ) و قلمی خواهد بود. به دلیل مسدود بودن محیط ، کنترل شرایط اقلیمی از قبیل دما و رطوبت و همچنین آفات و امراض به راحتی مقدور بوده و دوره رشد محصول حدود شش ماه به طول می‌انجامد. در این دوره محصول هر سه روز یک بار قابل چیدن است.

کشت صیفی جات در گلخانه به صورت ردیفی و آبیاری به روش قطره ای صورت می‌گیرد . فاصله کاشت بذر در روی ردیف ها ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر و فاصله ردیف‌ها از یکدیگر ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. دمای مناسب گلخانه برای رشد مطلوب بوته ها ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد بوده و بایستی توجه داشت که افزایش بیش از حد رطوبت نسبی در گلخانه باعث تشدید بروز و گسترش امراض قارچی گوناگون می‌گردد. بدیهی است که در صورت مشاهده نشانه های بیماری بایستی سریعا نسبت به سمپاشی و کنترل آن با سموم قارچ کش مناسب اقدام نمود.

* * *

بنابراین مهمترین دستاوردهای کشتهای فشرده گلخانه ای عبارتند از :

۱ – امکان تولید مستمر محصولات در تمام طول سال بدون تأثیر محدودیتهای موجود بخصوص در مناطق سرد با طول فصل کشت کوتاه .

۲ – بهره وری صحیح و افزایش بهره وری از امکانات محدود آب و خاک بخصوص قطعات و اراضی کوچک غیر اقتصادی .

۳ – بازدهی تثبیت شده با توجه به کنترل عوامل تولید شامل رطوبت، درجه حرارت، تهویه و نور.

۴ – کاهش خسارت و تأمین امنیت تولید با توجه به کنترل عوامل سوء محیطی در یک محیط بسته.

۵ – ایجاد اشتغال مفید و مولد در جامعه .

رسیدن به این هدف زمانی حاصل می شود که…

مشخصات فنی گلخانه در حد استاندارد و یا حداقل نزدیک به این معیار رعایت شده باشد. به همین منظور طراحی گلخانه در محیطی با قابلیت جذب نور مطلوب و نیز طراحی محیط آن و استفاده از تأسیسات مورد نیاز جهت کنترل فاکتورهای محیطی نظیر درجه حرارت و رطوبت و تنظیم یکنواخت این عوامل در سطح کم امری اجتناب ناپذیر است.

نکته مهم دیگر در طراحی و نصب تأسیسات داخلی لزوم توجه به استفاده حداکثر از

توانایی تشخیص گلخانه ها و محل مناسب برای احداث گلخانه فضای موجود جهت سهولت

انجام امور زراعی و نگهداری مربوطه می باشد.

مفهوم گلخانه

به ساختمانی اطلاق می شود که با مواد شفاف برای عبور طبیعی نور جهت رشد و نمو گیاهان پوشانده شده است. این ساختمان بطور مصنوعی گرم می‌شود و با دیگر ساختمان های مناسب پرورش گیاه مثل شاسی‌های سرد و بسترهای گرم متفاوت است زیرا ارتفاع و اندازه کافی برای کارکردن فرد در داخل آن وجود دارد .

به عوامل متعددی در احداث گلخانه ها باید توجه شود :
۱ – مهمترین عامل نور است. تأمین نور برای گیاهان گلخانه ای بسیار مهم است. در روزهای ابری و زمستانی و در مناطقی که مقدار نور کمتر است از نورهای مصنوعی استفاده می کنند و گلخانه ها باید در جهتی ساخته شوند که در جهت نور باشند .
۲ – تأمین حرارت : بهترین نوع سوخت گاز است اما برخی افراد از گازوئیل و نفت استفاده می‌کنند، اما تمیزترین سوخت گاز است.
۳ – مساحت گلخانه ها را می توان بسته به سلیقه خود انتخاب کرد. می‌توان مساحت زیاد در نظر گرفت یا اینکه گلخانه ها را با مساحت های کوچکتر تشکیل داد. بستگی به تأمین گرما در گلخانه و سلیقه خود شخص و شکل زمین دارد .
۴ – استفاده از بادشکن: بهتر است گلخانه ها به صورتی ساخته شوند که جهت باد را منحرف کند و در جهت باد نباشد. می‌توان دیوارچینی کرد ولی هزینه زیادی دارد و یا از درختان بادشکن مانند سرو ، کاج و چنار استفاده کرد. البته باید فاصله گلخانه تا این درختان ۵/۲ برابر طول درختان باشد. مثلاً اگر طول درخت ۲۰ متر باشد طول فاصله گلخانه تا این درختان ۵۰ متر انتخاب شود.

در گلخانه CO2 5-تأمین

۶ – تأمین رطوبت کافی در گلخانه

۷–استفاده از خاک مناسب : قبل از کار و آغاز کشت ابتدا خاک باید آزمایش شود تا ازلحاظ عناصر غذایی و مقدار کوددهی مناسب اطمینان حاصل کرد و بهتر است در گلخانه از خاکهای سیلتی استفاده کنیم یعنی خاک باید دارای زهکش مناسبی باشد

آشنایی با انواع گلخانه ها از جهت شکل و ساختمان

امروزه گلخانه های شیشه‌ای از پرهزینه ترین انواع گلخانه ها هستند. گرچه چنین ساختمانهایی ۱۰۰ سال یا بیش از این دوام می آورند منتهی بدلیل مصرف سوخت زیاد هزینه متوسط تولید و نگهداری آنها به مراتب بیش از گلخانه های ساخته شده با ورقه‌های نازک پلاستیکی است. با توجه به کاربرد چند نوع گلخانه شیشه‌ای طراحی می‌شود. در گلخانه های یکطرفه و دو طرفه بهترین استفاده از نور خورشید به عمل می‌آید ولی امروزه این سبک ها به ندرت بکار می رود. نوع دیگری از گلخانه های طرح بهم پیوسته (جوی و پشته) که متشکل از چندین گلخانه است که از دیواره ها بهم متصل است. منتهی دیواره ها برداشته شده و عملاً ساختمانی پدید می‌آید که دارای فضای داخلی بزرگ و واحد است که منجر به کاهش نیروی کار و کاهش هزینه اتوماسیون و کاهش مصرف سوخت و مدیریت راحت تر می‌شود.

امروزه متداولترین فرم بصورت کمانی (تونلی) متشکل از لوله های فلزی گالوانیزه است که مناسب ترین حالت برای تونلهای پلاستیکی بوده و به صورت کمانهای نیم دایره ای به فواصل معین در امتداد هم قرار می گیرد و توسط اتصالات متعدد طولی و عرضی بهم متصل می‌شوند. روی کمانها شبکه ای از مفتولها گالوانیزه گرم نصب می شوند (قابلیت کشش) و پوشش پلاستیکی روی این شبکه مفتولی قرار می‌گیرد علاوه بر اسکلتهای Quonset منفرد که مهمترین مزیت آنها جلوگیری از اشاعه بیماری در شرایط حاد به سایر واحدها می باشد، گاهی اسکلتهای کمانی را بصورت بهم پیوسته می‌سازند. در این وضعیت پایه واحدها مشترک بوده و در محل تقاطع کمانهای سقفی ناودانهایی جهت هدایت آب باران و برف تعبیه می‌شود. عمل تهویه در چنین واحدهایی با استفاده از دریچه های سقفی و جانبی که به اهرم های بالا برنده مجهز می‌باشند انجام پذیر است . در احداث چنین واحدهایی لزوم بکارگیری سیستم حرارتی قوی جهت جلوگیری از افت شدید حرارت در شبهای سرد زمستان احتیاج است. چون ایجاد نقص موقتی و جزئی در قسمتی از سیستم حرارتی به شدت به کل واحد تأثیر می گذارد. البته معمولاً بدلیل وجود سطح کمتر که در معرض فضای خارج قرار می گیرد اتلاف حرارت کاهش خواهد یافت.

همکاری در فروش فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x