پاورپوینت عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول

پاورپوینت عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول

پاورپوینت عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول

پاورپوینت-عوامل-اجتماعی-فرهنگی-مؤثر-بر-گرایش-زنان-به-اعمال-جادویی-در-دزفوللینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۱۹ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بنام خدا
عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول
چکیده
این تحقیق به دنبال علل اجتماعی و فرهنگی است که زنان را به سوی نظام شناختی – کنشی مبتنی بر “جادو” و از جمله پدیده هایی چون فال قهوه و دعانویسی می کشاند . دراین تحقیق که بر اساس روش کیفی و تفسیری بوده، با شناسایی مکانهایی که در آن ها چنین اعمالی انجام می گیرد، با زنانی که به این اماکن مراجعه می کنند مصاحبه شده در مجموع با ۱۶ زن روستایی و ۱۲ زن شهری مصاحبه فردی به عمل آمد. به نظر می رسدعلت مراجعه زنان گروه مورد مطالعه به این اماکن به چند منظور کلی است: بخت گشایی، حل اختلاف زناشویی ، شفا، یافتن اشیای گم شده، رفع نازایی، پسرزایی، استخاره ، تعبیرخواب ، کنجکاوی نسبت به آینده.
به نظر می رسد اکثر زنان مورد مطالعه که به این اماکن مراجعه می کنند تقدیرگرا و دیندار هستند و از نوعی دیدگاه شهودی برخوردارند و به میزان بالایی کلیشه های جنسیتی را پذیرفته اند. بین متاهلین و مجردین در گرایش به “جادو” تفاوت خاصی وجود ندارد؛ این نکته در باره زنان شهری حایز اهمیت است که میزان سن ، برخلاف روستاییان بر نوع گرایش “جادویی” تاثیر گذار است ؛ هم چنین قومیت ، تحصیلات و پایگاه اجتماعی – اقتصادی را نیز از دیگر عوامل موثر در نوع گرایش به جادو در شهر باید محسوب کرد.
واژگان کلیدی : پایگاه اقتصادی – اجتماعی، تقدیر گرایی ، جادو ، دعا نویسی ، دین داری ، شهود ، کلیشه های جنسیتی .
تصور رایج بر آن است که دنیای معاصر و”جادو” دو مفهوم غیر قابل سازش با همند ، این تصورناشی از این پنداره است که دنیای معاصر مبتنی بر پیشرفت فن آورانه است و” جادو” سدی جدی در برابر چنین پیشرفتهایی است. اما آنچه مشهود است ، این که نظام شناختی – کنشی مبتنی بر جادو در دنیای معاصر حضور دارد، حال یا در اشکال قدیمی خود یا بازتولید شده در اشکال جدید که حامل همان محتوای قدیمی است .
“جادو magic به طور کلی به روشهایی اطلاق می شود که با هدف تاثیرگذاری بر طبیعت با استفاده از ابزارهای غیبی و با اتکا بر حضور ارواح یا نیروهایی خارق العاده انجام می گیرد (ریویر ، ۱۳۸۸ : ۱۹۰ ) ”
جادوگران و دعانویسان از طلسم استفاده زیادی می کنند پس آشنایی با این مفهوم نیز بی فایده نیست: طلسم مرکب از کلمات و اشکال و ارقام و جداول است ، که توسط دعا نویسان و جادو گران روی کاغذ و تکه ی فلز و پوست حیوانات نقش می شود ، در طلسم کلماتی از دعا را با حروف ناخوانا می نویسند ( تناولی ۱۳۸۵) .
دعا نویسی به ادعای قائلین بدان علم استفاده از قدرتهای پنهان موجود درحروف و اعداد و تمام اجزای هستی برای اثر گذاشتن روی اجزای دیگر هستی در جهت حل مشکلات مادی و معنوی است. http://rahnama1845.blogfa.com/post-10.aspx) )
از طرفی به نظر می رسد رجوع به دعانویس توسط بخشی از نظام دینی تقویت می شود و دین داری Religiousness به بیانی کلی یعنی داشتن اهتمام دینی به نحوی که نگرش ، گرایش و کنش های فرد را متاًثر سازد ( شجاعی زند ۱۳۸۴ : ۳۶ ) .
مقدمه و طرح مساله
انفعال و سستی حاصل از گرایش به جادو چون یک ابتلای اجتماعی است به نظر می رسد این انفعال و تقدیر گرایی Fatalism که عبارت است از پذیرش بی چون و چرا ی امور و تسلیم شدن در برابر وقایع و آنان را خارج از حیطه تسلط انسانی دانستن( بیرو : ۱۳۸۰ : ۲۶۳) می تواند از عوامل موثر بر گرایش به جادو باشد برای آنکه از طریق جادو بر این چنین نیروهای مافوق انسانی تاثیر گذارد .
د ر این میان زنان به دلیل نابرابری ها و نظام سلطه ی مردانه بیشتر به سمت وسوی سرنوشت گرایی ، افکار قضا قدری و سوگواری ها و غصه ها و ترس ها کشانده شدند ودر پی آن چاره را در جادو و دعا نویسی می بینند .
از آن جایی که در تحقیقات پیشین تأثیرعامل جنسیت در گرایش به خرافات نشان داده شده ، این مقاله به دنبال آن است که گرایش زنان به امور جادویی و اشکال متداول نظام شناختی- کنشی آنان و چرایی این گرایش را به طور موردی در دزفول مورد بررسی قرار دهد .
هدف تحقیق
هدف مقاله حاضر آن است که گرایش زنان به امور جادویی و اشکال متداول نظام شناختی- کنشی جادویی آنان و چرایی این گرایش را به طور موردی در شهردزفول واقع درشمال استان خوزستان مورد بررسی قرار دهد و گرایشهای جادویی زنان شهری و روستایی مورد مطالعه را با یکدیگر مقایسه کند .
 
مقدمه و طرح مساله

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x