پاورپوینت جنبه های گوناگون مدل از دیدگاههای مختلف (⭐⭐⭐)

پاورپوینت جنبه های گوناگون مدل از دیدگاههای مختلف (⭐⭐⭐)

پاورپوینت جنبه های گوناگون مدل از دیدگاههای مختلف (⭐⭐⭐)

پاورپوینت-جنبه-های-گوناگون-مدل-از-دیدگاههای-مختلف-(⭐⭐⭐)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۱۰ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بنام خدا
۱
۲
جنبه های گوناگون مدل از دیدگاههای مختلف
مقدمه
مدل پدیده ای است که عالم در راستای نزدیک شدن به واقعیت در مسیر یا جریان رسیدن به یک نتیجه علمی دست به ساختن یا ارائه آن می زند. همانگونه که در بحث جریان روش علمی دیدیم, اگر عالم بتواند به گونه ای اعتبار مدل را از طریق آزمایش (به معنی عام آن) با روشی علمی اثبات کند, مدل او وارد زیرمجموعه ای از دانش بشری موسوم به علم می گردد .
مدل در زمینه ای که ارائه می شود باید قادر به تجزیه و تحلیل یا بهتر بگویم توجیه حوادث گذشته و در صورت نیاز پیش بینی و توجیه رویدادهای آینده باشد. هر چه توان توجیهی مدل بیشتر باشد, استحکام و اعتبار آن نیز بیشتر است. پس مدل خود واقعیت نیست بلکه ساختاری برای نزدیک شدن به واقعیت و پاسخ چراهایی است که در پیرامون واقعیت یا در ارتباط با آن مطرح می شود. باز هم لازم است تأکید شود آنچه در اینجا مطرح می شود کاملاً نسبی است و تا حد زیادی از نگرش شخصی نگارنده تأثیر پذیرفته است .
۳
انواع نگرشهای گوناگون برای تقسیم بندی مدلها
نگرش توصیفی تشریحی
مدل های استاتیک ( static ) و دینامیک ( Dynamic )
میزان قطعیت مدل ها (نوع دیگری از نگرش ها برای تقسیم بندی مدلها)
تقسیم بندی شکلی مدلها یا مدلهایی که به نوعی شبیه واقعیت هستند:
مدلهای ریاضی :
۴
۱ ) نگرش توصیفی تشریحی
۱-۱) مدلهای تشریحی ( Descriptive ) : انواعی از مدل که به صورت کلامی یا توصیفی سعی در نمایش پدیده ای دارند (مثل آناتومی صرفاً توصیفی بدن انسان مثلاً قلب یا توصیف کلامی زلزله). مدل های کلامی توصیفی تشریحی, از اولین نمونه های مدل سازی علمی هستند که بشر مورد استفاده قرار داد. مهمترین ضعف مدل های تشریحی, ناتوانی آنها در پیش بینی هستند, یعنی قابلیت پیش بینی اصولاً جزو هدفهای این گونه مدل ها نیست.
۲-۱) مدل های توصیفی با قابلیت توام توجیه و پیش بینی ( Prescriptive ) : هدف عالم از تبیین این مدل ها هم توجیه و هم پیش بینی است. مثل توصیف قانون جاذبه عمومی یا اصل کنش و واکنش در نیروها یا بیان مضرات سیگار برای انسان
۵
(۲ مدل های استاتیک (static) و دینامیک (Dynamic)
۱-۲) مدل های استاتیک : با بیانی کلامی یا با استفاده از نمادهای ریاضی پدیده ها را توصیف می کنند. مثلاً اگر در سیمی با مقاومت R , شدت جریان I را عبور دهیم اختلاف پتانسیلی به اندازه حاصلضرب مقاومت در شدت جریان ایجاد می شود ( I * R = V ). در مدل های استاتیک عامل زمان معمولاً مورد نظر نیست. مثلاً حجم مکعبی با ضلع a برابر است با a 3 .
۲-۲) مدل های دینامیک : دراین مدل ها عامل زمان هم مطرح می شود. مثلاً سرعت لحظه ای متحرکی در یک حرکت مستقیم الخط برابر است با مشتق فاصله نسبت به زمان یعنی یا . این مدل در سقوط آزاد متحرک (نقطه مادی) به صورت می شود, اگر فقط نیروی جاذبه را در نظر بگیریم (از سایر نیروهای ممکن مثل مقاومت صرفنظر کنیم), g دراینجا همان جاذبه زمین است (مثلاً ۸۱/۹). از مسایل مهمی که در مدل های دینامیکی که در رابطه با نیرو و حرکت مطرح می شوند, مقوله تعادل است که به دو صورت “تعادل پایدار” (Stable equilibrium) و “تعادل ناپایدار” است. تعادل از مسایل بسیار مهم و قابل بحث در علم و فلسفه است. طرح آن همیشه به صورت نسبی است و بین دو نوع تعادلی که مطرح شد, گاهی طیفی از انواع دیگر تعادل مطرح می شود. مثلاً این که گرایش پدیده های هستی به صورت تعادل گرایی یا برعکس است بحثی است که در بسیاری موارد طرح می شود (من برای پرسش ساده ای مثل “تعادل چیست؟” پاسخ جامعی ندارم به نظرم بستگی به حوزه و شرایط دارد).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x