وضعیت حوزه های آبخیز و آبخیزداری در هرمزگان (پاورپوینت )

وضعیت حوزه های آبخیز و آبخیزداری در هرمزگان (پاورپوینت )

وضعیت حوزه های آبخیز و آبخیزداری در هرمزگان (پاورپوینت )

وضعیت-حوزه-های-آبخیز-و-آبخیزداری-در-هرمزگان-(پاورپوینت-)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..pptx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۲۲ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..pptx) : 
 

وضعیت حوزه های آبخیز و آبخیزداری در هرمزگان
استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی ، شرایط اقلیمی و برخورداری از رطوبت نسبی هوا از شرایط طبیعی متمایزی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است . همچنین وجود بیشترین جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس در قلمرو جغرافیایی هرمزگان با ۱۴ جزیره مهم بزرگ و کوچک با محیط بکر طبیعی (شامل قشم، کیش، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، هرمز، هنگام، لاوان، لارک، فارو، شیدور، هندورابی و … از ویژگیهای خاص عرصه های منابع طبیعی استان به شمار می روند .
مساحت حوزه های آبخیز استان ۱۰۰۰۰۰۰۰ هکتار
مساحت حوزه آبخیز سدها ۱۰۰۵۰۰۰ هکتار
مساحت حوزه های داخلی و فاقد سد ۶۰۵۲۰۰۰ هکتار
مساحت حوزه های آبخیز شهری و روستایی ۱۳۶۲۰۰ هکتار
 
از نظر طبیعی استان هرمزگان به ۱۷ حوزه آبخیز اصلی تقسیم می گردد . از مجموع مساحت حوزه های آبخیز استان ، سطحی معادل ۸۱۰ هزار هکتار حوزه آبخیز سدهای موجود و ۱۹۵ هزار هکتار حوزه سد های در دست ساختمان را تشکیل می دهند. حدود ۳۰% وسعت آبخیزهای هرمزگان در استانهای همجوار (فارس ، کرمان و بوشهر) واقع گردیده است و به همین دلیل هرمزگان میزبان سیلابهای ورودی از استانهای مذکور به شمار می رود.
حدود ۸/۵ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز ( معادل ۸۰ درصد از سطح استان ) سیل خیز می باشد . بعبارتی این عرصه ها در تولید هرزآبها و روانابهای سطحی سریع نقش دارند بطوریکه این عرصه ها سالانه بیش از ۵ میلیارد مترمکعب رواناب مستقیم و سریع تولید می نماید که این خود مبین استعداد فرسایش پذیری و تشدید پیامدهای خشکسالی نیز می باشد .
بطور کلی در وضعیت موجود حدود ۱۴ شهر ، ۵۴۵ پارچه آبادی، ۵۸۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی ( باغات ، اراضی آبی و دیم واقع در دشت ها و حاشیه رودخانه ها ) ، ۲۹ رشته قنات و بخش قابل توجهی از جاده ها و راههای ارتباطی در معرض خطر سیل گیری است .
میزان فرسایش خاک در سطح ۶ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز استان بطور متوسط سالانه حدود ۲۶ تن در هکتار و متوسط سالیانه رسوب معادل ۱۳ تن در هکتار می باشد .
اندازه گیری ایستگاههای هیدرومتری و همچنین نتایج عمق یابی مخزن سدهای مهم استان ( میناب و جگین ) ، میزان رسوب وارده به این دو سد معادل ۲/۱۶ میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است .
بیلان منفی آبخوان ها و روند نامطلوب کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی در ۳۱ دشت مهم استان ، ورود بخشی از سیلابهای استانهای همجوار فارس ، بوشهر و کرمان به استان و شور شدن حجم عظیم ۴ میلیارد مترمکعب از سیلابهای استان بواسطه عبور از گنبد های نمکی و ورود به رودخانه های شور از دیگر خصوصیات و شرایط موجود آبخیزهای هرمزگان به شمار می روند .
 
بررسی پیشینه فعالیت آبخیزداری در استان هرمزگان و ملاحظه گنجینه عظیم دانش بومی آبخیزداری در این استان حاکی از ریشه دار بودن فعل آبخیزداری در این خطه خشک از کشور است. سامانه های سطوح آبگیر باران ، مدیریت و بهره برداری سنتی از سیلابها ، جداسازی آب شور و شیرین ، حفظ خاک ، بهره برداری از اراضی شیبدار و زراعت سیلابی مجموعه اقداماتی است که توسط مردم هرمزگان در منطقه خشک جزایر و کرانه های خلیج فارس و سواحل دریای عمان از دیرباز مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
فعالیت رسمی آبخیزداری در استان از ابتدای دهه ۵۰ با استقرار کمپ آبخیزداری در حوزه آبخیز سد استقلال میناب آغاز و پس از آن و بویژه در دو دهه اخیر در اقصی نقاط استان توسعه یافت . به نحوی که گسترش فعالیت های آبخیزداری از غربی ترین مناطق استان در بخش کوشکنار پارسیان تا منتهی الیه مرز شرقی استان در روستای کیدر کاشی جاسک و روستای آخران بشاگرد، هم مرز با استان سیستان و بلوچستان و همچنین در سواحل و جزایر استان (قشم، هنگام، لارک، فارو و …) تا مناطق مرتفع شمالی استان چشمگیر می باشد. من حیث المجموع تاکنون (سال۱۳۹۰) بالغ بر ۶۴۰۰ سازه آبخیزداری با ظرفیت مهار قریب به ۴۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و یبومکانیک آبخیزداری در سطح حوزه های آبخیز هرمزگان در قالب ۶ طرح و ۵۸۰ پروژه مصوب اجرا و به بهره برداری رسیده است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x