نمونه پایان نامه بررسی اشتغال زنان در فعالیتهای مهم اقتصادی

نمونه پایان نامه بررسی اشتغال زنان در فعالیتهای مهم اقتصادی

نمونه پایان نامه بررسی اشتغال زنان در فعالیتهای مهم اقتصادی

نمونه پایان نامه بررسی اشتغال زنان در فعالیتهای مهم اقتصادی

در تحقیق حاضر سعی شده که با استفاده از نظریات مطرح شده در زمینه تقاضای نیروی کار، عوامل مؤثر براشتغال بانوان در سطح بخشهای عمده اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نمونه پایان نامه بررسی شده، ظرفیت ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان در فعالیتهای مذکور برآورد ‌گردد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۶۰
حجم ۰/۶۴ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

نمونه پایان نامه رشته علوم اجتماعی

نمونه پایان نامه بررسی اشتغال زنان در فعالیتهای مهم اقتصادی

 
چکیده
 کنونی ایران با انبوهی از جمعیت متقاضی کار روبه‌رو است که فرآیند ایجاد شغل با تقاضای نیروی کار، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی و جمعیت کشور تناسبی ندارد.براساس چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، ایران کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی،‌ الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل ترسیم شده است.
 
 در افق این چشم‌انداز در زمینه بازار کار مشخص گردیده که کشور ایران در وضعیت اشتغال کامل باشد. با توجه به اینکه بیکاری یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین کشور است، در تهیه، تدوین و تصویب اسناد برنامه‌های توسعه، اهداف کمی تعیین شده برای اشتغال مورد توجه قرار گرفته و شاخص‌های کمی کلان از قبیل نرخ اشتغال و سرمایه‌گذاری متناسب با سیاستهای توسعه، اهداف و الزامات چشم‌انداز، تنظیم و تعیین شده است. از این منظر توجه به چگونگی بکارگیری نیروی انسانی و نحوه توزیع مشاغل بین دو جنس از جمله مسائلی است که بی‌شک باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کلان اقتصادی در جامعه قرار گیرد. 
 
برنامه‌ریزی براساس قواعد اصلی فرهنگ و اقتصاد حاکم برجامعه، تعیین خط‌مشی و هدف‌گذاری و در نهایت سیاستگذاری جهت حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب از ویژگیهای برنامه‌ریزی در مورد بازار کار می‌باشد، که در خصوص زنان نیاز به تلاش و کوششی مضاعف دارد.در سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه به موضوع ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری بطورکلی و بویژه برای زنان توجه شده است. با افزایش درصد زنان دارای تحصیلات عالی از کل جمعیت، زنان نقش بیشتر و مهمتری در تأمین نیروی انسانی متخصص خواهند داشت. بنابراین عرضه نیروی کار کشور در برنامه چهارم توسعه دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد و سهم نیروی کار دارای تحصیلات عالی (به‌ویژه در مورد زنان) افزایش قابل توجهی خواهد داشت که این مسئله بیانگر ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و متناسب با تخصص آنها در آینده است.
 
 
کلمات کلیدی:

بیکاری

بازار کار

نیروی کار

اشتغال بانوان

 
 
 
مقدمه
مطالعه حاضر سعی دارد ضمن معرفی نظریات متفاوت در زمینه تفاوتها و ویژگیهای تقاضای کار دو جنس، به نمونه پایان نامه بررسی روند و چگونگی اشتغال زنان در سه بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) براساس متغیرهای پیشنهادی بپردازد. توان و ساختار فعالیتهای عمده اقتصادی با توجه به میزان کاربر یا سرمایه‌بر بودن تولیدات، میزان همراهی ارزش افزوده با پیشرفت تکنولوژی، نیاز هر فعالیت به نیروی متخصص، عدم نیاز فعالیت مربوطه به داشتن نیروی فیزیکی عامل کار و تعیین میزان جانشینی نیروی کار دو جنس، از جمله عوامل تعیین کننده تقاضای هر بخش در جذب نیروی کار زنان است. 
 
از این‌رو در تحقیق حاضر سعی شده که با استفاده از نظریات مطرح شده در زمینه تقاضای نیروی کار، عوامل مؤثر براشتغال بانوان در سطح بخشهای عمده اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نمونه پایان نامه بررسی شده،  ظرفیت ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان در فعالیتهای مذکور برآورد ‌گردد. 
 
در این راستا به چند سئوال اساسی پاسخ داده می‌شود: 
۱. در کدامیک از سه بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای زنان میسر خواهد بود؟
۲. کدامیک از بخشهای اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) امکان ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی را دارند؟
۳. آیا رشد ارزش افزوده هر بخش با تقاضای نیروی کار زنان در بخش مربوطه همراه می‌باشد؟
۴. آیا پیش‌بینی برنامه‌ چهارم توسعه در خصوص ایجاد فرصتهای شغلی مورد نیاز برای نیروی کار زنان با توجه به روند گذشته و ساختار فعلی اقتصاد قابل دستیابی خواهد بود؟ 
۵. نیروی کار زنان در کدامیک از فعالیت‌های عمده اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات)  جانشین (یا مکمل) نیروی کار مردان است؟
 
لازم به توضیح است که روش اقتصاد سنجی مورد استفاده در برآورد ضرایب و تعیین روابط اقتصادی، الگوی تصحیح خطای‌برداری (VEC)   است که یکی از روشهای نوین در تخمین ضرایب الگوهای اقتصادی می‌باشد. علّت انتخاب این روش بر این پایه است که استفاده از روشهای کلاسیک (سنتی) در تعیین روابط اقتصادی، با توجه به پایا نبودن اکثر متغیرهای اقتصادی منجر به ایجاد رگرسیون‌های کاذب خواهد شد. علاوه براین استفاده از روش تفاضل‌گیری به منظور پایا نمودن متغیرهای اقتصادی و برآورد ضرایب با این متغیرها، باعث از میان رفتن اطلاعات با ارزشی در بلندمدت خواهد گردید، در حالی که با استفاده از روش VEC به چنین عوارضی دچار نخواهیم شد.
 
 
فهرست مطالب
عوامل مؤثر براشتغال بانوان در سطح بخشهای عمده اقتصادی ۰
چکیده ۱

۱ـ مروری بر تئوریهای حاکم بر تقاضای نیروی کار زنان در بازار کار ۴

۲ـ رهیافت پویای تقاضای عامل کار ۱۲

۳ـ  معرفی مدل جهت شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر برتقاضای عامل کار زنان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات. ۱۷
۴ـ  روش تخمین معادلات اقتصاد سنجی ۲۴

۱-۴- تعیین وقفه بهینه ۲۴

۲ـ۴- الگوی تصحیح خطا (ECM) ۲۸
۳-۴- نتیجه‌گیری از مدل به روش VEC  و تفسیر ضرایب در بخش کشاورزی ۲۹
۴-۴-  نتیجه‌گیری از مدل به روش VEC  و تفسیر ضرایب در بخش صنعت ۳۱
۵ـ۴- نتیجه‌گیری از مدل به روش VEC  و تفسیر ضرایب در بخش خدمات ۳۴
۵ ـ پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی زنان در سه فعالیت عمده اقتصادی براساس مدل حاضر با رویکردی به برنامه چهارم توسعه ۳۶
نتیجه‌گیری و پیشنهادها ۴۲
منابع ۵۵
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس ۰۹۲۱۴۰۸۷۳۳۶

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x