نقش دولت در اقتصاد ۲۳ ورد

نقش دولت در اقتصاد ۲۳ ورد

نقش دولت در اقتصاد ۲۳ ورد

نقش-دولت-در-اقتصاد-23-وردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نقش دولت در اقتصاد
‏آمریکا به سیستم اقتصاد آزاد خود به عنوان مدل برای کشورهای دیگر ‏دنیا اشاره می کند. موفقیت اقتصادی کشور گویای این حقیقت است که اقتصاد وقتی که ‏دولت داد وستدها و افرادرا به حال خود گذاشته تا با شایستگی خود در بازارها آزادانه ‏رقابت کنند، به بهترین وجه عمل می کند. ولی دقیقأ تا چه حد داد وستدها در سیستم ‏اقتصاد آزاد آمریکا “آزاد” هستند؟ جواب آن این است: ” نه کاملأ “. سیستم پیچیده ای ‏از قوانین و مقررات دولتی ، بسیاری از جنبه های عملیات داد وستد را تشکیل می دهند. ‏هر ساله، دولت هزاران صفحه از قوانین و مقررات جدید، که اغلب با جزئیات دقیق و ‏فراوان آنچه را که داد وستدها اجازه انجام آنها را داشته و یا ممنوع از انجام ‏هستندرا منتشر می سازد.
‏در سالهای اخیر، قوانین و مقررات در ‏برخی عرصه هاتنگ تر ودر برخی دیگر سهل تر شده است. در واقع، مضمون پایدار تاریخ ‏اقتصاد آمریکای معاصر بیشتر دوروبر حد دخالت دولت درامور داد وستد دور زده است.
‏اقتصاد آزاد در برابر دخالت دولت
‏از لحاظ تاریخی ، خط مشی دولت ‏آمریکا در رابطه با داد و ستد را می توان در واژه فرانسوی ” لاسیزفیر ” ( Laissez – Faire) – – ‏به معنای ” بحال خودگذاری” تشریح نمود. این تصور از فرضیات اقتصادی آدام ‏اسمیت (Adam Smith ) ‏، اسکاتلندی قرن هیجدهم سرچشمه می گیرد که نوشته های وی به طرز ‏زیادی بر رشد سرمایه داری آمریکا تاثیر گذارد. اسمیت اعتقاد داشت که منافع خصوصی می ‏باید عنانی آزاد داشته باشد. تا وقتی که بازارها آزاد و رقابت طلبانه باشند، ‏عملکردهای افراد، که ازسوی منافع شخصی به حرکت در می آید، برای رفاه کل جامعه بکار
‏خواهد رفت. اسمیت تا حدی که دولت قوانین اساسی اقتصاد آزاد را تثبیت نماید طرفدار ‏دخالت دولت بود. ولی حمایت وی از سیستم اقتصاد آزاد بود که در آمریکا، کشوری که بر ‏پایه ایمان به افراد و عدم اطمینان به مسئولین بنا شده بود، برای او طرفدارانی را ‏پیدا کرد.
‏سیستم اقتصاد آزاد مانع مراجعه ا شخاص به دولت جهت کمک در بسیاری ‏از موارد نشده است. برای مثال ،شرکت های راه آهن درقرن نوزدهم کمک های دولتی ‏فراوانی بشکل زمین و سوبسیدهای عمومی از دولت دریافت کردند. مدتهای مدیدی است که ‏صنایعی که مواجه با رقابت شدید از سوی کشورهای خارجی می شوند از دولت تقاضا می کنند ‏که از طریق خط مشی های بازرگانی از آنها حمایت و محافظت کنند. کشاورزی آمریکا، که ‏تقریبأ تماما در دست افراد می چرخد، تا حدی زیاد از کمک های دولت بهره گرفته است. ‏صنایع دیگری نیز بدنبال کمک از دولت بوده و کمک های فراوانی چون کاهش مالیات ویا ‏سوبسیدهای دولت دریافت نموده اند.
‏نظارت دولت از صنایع خصوصی را می توان به ‏دو دسته تقسیم کرد – – نظارت اقتصادی و نظارت اجتماعی که شرح هر دو در زیر می آید. ‏نظارت اقتصادی ،اساسأ در صد کنترل قیمت هاست. این نظارت دولتی که در تئوری جهت ‏حمایت و حفاظت مصرف کنندگان و کمپانی های معینی ( اساسأ داد وستدهای کوچکتر) ازسوی ‏کمپانی های پرقدرت تر طرح ریزی شده است اغلب به دلایلی که مثلا اوضاع بازاری آنقدر ‏مساعد رقابت نیست که بتوان چنین حمایت هایی را اعمال کرد توجیه شده است. در برخی از ‏موارد، نظارت های اقتصادی جهت حفاظت کمپانی ها از آنچه که آنها رقابت مخرب با ‏یکدیگر نامیده اند، ناشی شده است. نظارت اجتماعی، از سوی دیگر، در ترویج اهداف غیر ‏اقتصادی مانند محیط کار امن تر و یا محیط زیست سالم تر است. نظارت های اجتماعی در

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x