مهندسی ارزش در کنترل پروژه

مهندسی ارزش در کنترل پروژه

مهندسی ارزش در کنترل پروژه

مهندسی-ارزش-در-کنترل-پروژهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۹۹
‏دانشگاه آزاد اسلامی
‏واحد ابهــر
‏موضوع‏:
‏مهندسی ارزش در کنترل پروژه
۲
‏مقدمه
‏مهندسی ارزش، یکی از موفق‏‌‏ترین متدولوژی‏‌‏های حل مسأله، کاهش هزینه و بهبود عملکرد و کیفیت است. رویکرد کارکردگرای مهندسی ارزش، سرعت بالای به نتیجه رسیدن آن و راه‏‌‏حل‏‌‏های اجرایی که ارایه می‏‌‏کند، از وجوه تمایز آن در مقایسه با دیگر تکنیک‏‌‏ها و روش‏‌‏های مهندسی است. یکی دیگر از رمزهای موفقیت مهندسی ارزش، انجام کار تیمی است. تیمی که با هدف مشترک و با تخصص‏‌‏های مختلف، کارکردهای یک پروژه یا محصول را بررسی می‏‌‏کنند و با بهبود خلاقانه، جایگزینی کم‏‌‏هزینه‏‌‏تر برای آن پیشنهاد می‏‌‏دهند.
‏هدف و زمان به کارگیری مهندسی ارزش
‏هدف اصلی در مهندسی ارزش، توجه به کارکرد است، نه کیفیت k‏و نه هزینه. چرا که تامین کارکرد، کاهش هزینه و حفظ یا ارتقای کیفیت را خود به خود به دنبال دارد. برای آن‏‌‏که بهترین نتایج از انجام مطالعه مهندسی ارزش به دست آید، توصیه متخصصان این است که مطالعه در اولین فازهای یک پروژه انجام شود. هرچه مطالعه پروژه و طراحی
۲
‏‌‏های آن نهایی‏‌‏تر باشند و پروژه به مراحل اجرایی نزدیک‏‌‏تر باشد، امکان تغییر دادن آن و بهره‏‌‏مندی از ظرفیت‏‌‏های کاهش هزینه، کمتر خواهد شد. برای شرح بهتر این موضوع، بررسی و تحلیل نمو‏دار زیر می‏‌‏تواند مفید باشد.
‏همان‏‌‏طور که در نمودار می‏‌‏بینیم، در فازهای تصمیم‏‌‏گیری در مورد یک پروژه و طراحی‏‌‏های مفهومی آن، به دلیل عدم ورود به مراحل اجرایی و قطعی شدن کار، قابلیت تغییر بیشتر است. در همین زمان‏‌‏ها که تغییرات به راحتی قابل انجام هستند، هزینه زیادی نیز متوجه سازمان پروژه نیست. این تغییرات می‏‌‏توانند با صرف هزینه کمی اعمال شود و صرفه‏‌‏جویی چشمگیری نیز در پی‏‌‏داشته باشد. در حالی که هرچه به سمت فعالیت‏‌‏های اجرایی و مراحل تولیدی پروژه پیش رویم، علاوه‏‌‏بر هزینه‏‌‏های اجرایی، برای اعمال تغییرات نیز باید هزینه بیشتری متقبل شد. نکته قابل توجه حرکت معکوس دو نمودار صرفه‏‌‏جویی ناشی از مهندسی ارزش و هزینه‏‌‏های اجرا است.
۴
‏در ابتدای پروژه، اعمال بیشترین تغییرات ممکن، با کمترین هزینه انجام‏‌‏پذیر است. اما در پایان پروژه، اعمال کمترین تغییرات با هزینه بالایی صورت خواهد پذیرفت. چرا که بسیاری از خریدها انجام شده و بخش‏‌‏های عمده پروژه به اجرا رسیده‏‌‏اند. بدیهی است در چنین شرایطی، تصمیم‏‌‏گیری در مورد کوچک‏‌‏ترین تغییر وقتی ممکن است که تاثیر و تعامل آن با بسیاری از عوامل دیگر، بررسی شده باشد.
‏ادبیات مهندسی ارزش
‏واژه‏‌‏هایی مانند بها، ارزش، هزینه و قیمت در گفت‏‌‏وگوهای روزمره و بسیاری از محاوره‏‌‏های کاری و خرید و فروش‏‌‏های پیش پا افتاده و عادی ما مورد استفاده قرار می‏‌‏گیرند. به‏‌‏کارگیری این کلمه‏‌‏ها، به دلیل تکرار چندین‏‌‏باره آنها در هر روز و توافق قراردادی که بر معنای آن‏‌‏ها داریم، ما را از تعریف دقیق آنها بی‏‌‏نیاز می‏‌‏کند. با این وصف، ضروری است پیش از آن که وارد موضوع اصلی این کتاب شویم، چند واژه کلیدی و پایه را که دارای مفهوم خاص در مهندسی ارزش هستند، تعریف کنیم. این واژه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x