مقاله مطالبه وجه التزام در تعهد پولی (ورد)

مقاله مطالبه وجه التزام در تعهد پولی (ورد)

مقاله مطالبه وجه التزام در تعهد پولی (ورد)

مقاله-مطالبه-وجه-التزام-در-تعهد-پولی-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مطالبه وجه التزام در تعهد پولی ( دین )
‏بعضاً در قراردادهای تنظیمی میان افراد، تعهد احد از متعاملین، پرداخت وجه در مدت معین ( دین موجل ) است. و معمولاً طرفین بداعیه وجود ضمانت اجرای پرداخت بموقع پول ( اعم از ثمن یا مال الصلح و غیره ) شرط می نمایند، که اگر در سررسید، دین مورد نظر پرداخت نگردد، و یا در صورتی که وسیله پرداخت چک یا سفته بوده، نکول شود؛ متخلف می بایست روزانه یا ماهانه مبلغ A‏ ریال بعنوان وجه التزام و خسارت پرداخت کند . اساس بحث حاضر این است که :‏ ‏ آیا ‏ ‏ماهیت شرط موصوف، به لحاظ قانونی و نه شرعی ( که بحث حول و حوش آن بر عهده فقیهان است )‏ ‏ صحیح است، یا نادرست می باشد؟‏ ‏ و بلاخره ذینفع شرط، ‏ ‏می تواند چنین خسارتی را قانوناً مطالبه نماید یا خیر ؟ ‏ ‏بنظر اینجانب بنا به دلایل و مستندات ذیل، ‏ ‏جعل چنین شرطی بر خلاف قانون، و خسارت موضوع آن قابل مطالبه نیست. ‏ 
‏۱‏ ‏ -‏ ‏ در اینجا متعلق تعهد مشروط علیه، وجه رایج، یعنی ” پول ” است.‏ ‏ بدین معنی که‏ ‏ وی در برابر مشروط له،‏ ‏ تعهدی به دادن کالا یا عمل (خدمات) نداشته،‏ ‏ بلکه ملتزم شده،‏ ‏ در زمانی معین،‏ ‏ مقداری پول ( و یا وجه موضوع سند وسیله پرداخت ) را کارساز کند. و مواردی مانند رّد ثمن یا پرداخت مال الصلح و غیره، “دین” است، و نه “تعهد”، که شامل انجام دادن یا ندادن کار می شود.‏ ‏ مستفاد از مواد ۲۲۱ و ۲۳۰ قانون مدنی، تعیین وجه التزام و الزام تعهد به پرداخت آن، فقط در تعهداتی جاری می شود، که موضوع تعهد، انجام عمل مادی از قبیل تحویل کالا یا ارائه خدمت باشد . به عبارت دیگر ، تعیین وجه التزام در موردی که مورد تعهد وجه نقد است،
‏ ‏ شامل عنوان مذکور نیست؛‏ ‏ و پذیرش آن، مستلزم مشروع شناختن رباست.‏ ‏ و مؤید این امر،‏ ‏ مواردی خاص و استثنایی است که قانونگذار،‏ ‏ از جمله در قانون الحاق یک تبصره به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۰/۳/۷۶ مجمع معظم تشخیص مصلحت نظام و یا ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی دادرسی و دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ( آنهم با رعایت شرایط خاص )‏ ‏ و یا در باب مهریه و غیره تعیین نموده است .
‏۲ ‏–‏ در توجیه نظر خود اضافه می نماید : مقررات حاکم بر مطالبه خسارت ناشی ازتاخیر ونیز عدم انجام تعهد، در مبحث دوم از فصل سوم جلد اول قانون مدنی ( مواد ۲۲۶ الی ۲۳۰ )‏ ‏ ذکر شده است. بر اساس این مقررات،‏ ‏ وبه اعتبار موضوع تعهد،‏ ‏ مطالبه خسارت دو نوع می باشد :
‏ ‏الف ‏–‏ تعهد به معنای خاص،‏  ‏ که موضوع آن، انتقال یا تسلیم مال، و یا انجام کار، و یا خودداری از عمل است.‏ ‏ ب ‏–‏ تعهد به معنای اعم ( شامل دین و تعهد،‏ ‏ هر دو ) ، که در اینجا موضوع تعهد،‏ ‏ تادیه وجه نقد می باشد .‏ ‏ مقررات حاکم بر گروه اول، در مواد ۲۲۶ و ۲۲۷ و ۲۳۰ قانون مدنی ناظر بر مواد ۲۲۱ و ۲۲۲ همان قانون تبیین شده است. و مقررات حاکم بر گروه دوم،‏ ‏ نیز در ماده ۲۲۸ قانون مدنی، بیان؛‏  ‏ لیکن بعلت اختصار، بعدها قانونگذار مواد ۷۱۳ و ۷۱۹ الی ۷۲۶ قانون آئین دادرسی مدنی سابق را در مورد نحوه جبران خسارت تاخیر تادیه، تصویب نمود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x