مقاله فلسفه کانت word
مقاله فلسفه کانت word
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
بررسى پایههاى اخلاق و فلسفه(کانت)
(کانت) (۱) از فلاسفه بزرگ غرب، بناى اساسى اخلاق را قضایاى اخلاقى پیشینى مىداند که زائیده عقل انسانى مىباشد و به هیچ وجه از تجربه و آزمایش نشات نگرفته است و به طور کلى از نظر «کانت» وظیفه اولیه فیلسوف اخلاقى باید این باشد که عناصرپیشینى از معرفت اخلاقى را شناسائى و منشا آنها را پیدا کرده، نشان دهد. مثلا معانى تعهد را نباید در طبیعت انسان یا در اوضاع و شرائط عالمى که در آن قرار دارد جستجو کرد، بلکه باید آن را به نحو پیشینى در مفاهیم عقل(عملى) محض جست (۲) .
پس «کانت» اصالت تجربه را در اخلاق رد مىکند، کانت در بخش اول کتاب خود:«اساس ما بعدالطبیعه اخلاق» مىنویسد:
«در میان تمام آنچه که تصور آن ممکن است، در عالم و بلکه در خارج عالم بهطورکلى چیزى وجود ندارد که بتوان آن را بدون قید و شرط خیر و خوب شمرد مگر اراده خیر (۳) .
خود «کانت» عبارت بالا را در همان کتاب چنین توضیح مى دهد که مثلا هوشمندى وشجاعت و استقامت در کارها امورى هستند که از جهات مختلف مىتوان آنها را خوب شمرد ولى همین مواهب طبیعى ممکن است مبدل به نهایت شر و بدى شوند در صورتى کهارادهاى که آنها را به کار مىگیرد، اراده خوبى نباشد حتى اعتدال در عواطف وانفعالات که متقدمین آن را بدون شرط خیر مىدانستند، نمىتوان آن را بدون شرط خیرشمرد. زیرا بدون اراده خیر همین امور گاهى به عنوان اشیاء بد تلقى مىشود. مثلا خونسردى و تسلط بر نفس مجرم، نه تنها او را خطرناک
تر مىکند، بلکه در چشم ما نیزشریرتر از مجرم عادى جلوه مىنماید. و به تعبیر دیگر مىتوان کلام کانت را چنین بیان کرد:
«هر چیزى که متصف به خوبى و خیر مىشود، در رابطه با چیز دیگرى خیر است ونمىتوان آن را نسبت به هرچیز و در هر حال خیر دانست. مثلا لیوان آب سرد براى فرد تشنهاى در هواى گرم خوب است اما همان لیوان آب سرد براى شخص سرماخوردهاى درهواى سرد نه تنها خوب نیست، بلکه احیانا بد و شریر مىباشد اما اراده خیر تنهاچیزى است که بدون هیچ شرطى مطلقا خوب است». سپس کانت اضافه مىکند:
«آنچه موجب مىشود که اراده خیر بدینگونه باشد، اعمال اراده و موفقیتهاى آن در صحنه و یا قدرت آن بر رسیدن به این مقصود و یا آن هدف نیست، بلکه کار در خوداراده است یعنى اراده خود ذاتا خیر مىباشد، اراده از جهت ذات خودش مورد اعتبارو ملاحظه بوده، لازم است به تنهائى ارزشیابى شود و مقصود از اراده فقط آرزوى ساده نیست، بلکه تلاش براى استخدام تمام ابزارهائى است که قدرت بر آن داریم».
سوال از «کانت»
حال در اینجا این سوال مطرح است که مراد از این که اراده خیر همیشه خیر است چیست؟ آیا مقصود ایشان از این عبارت این است که ما خیر بودن را همراه اراده ملحوظ داشته و جزو موضوع قرار دادهایم؟ اگر مراد این باشد، درپاسخ او مىگوئیم که اراده در این صورت بالضروره خیر است و این ضرورت و بداهت بهاصطلاح علماء علم منطق ضرورت به شرط محمول است، زیرا اگر محمولى در موضوع یک قضیه اخذ شود، در این صورت محمول به