مقاله فلسفه کانت word

مقاله فلسفه کانت word

مقاله فلسفه کانت word

مقاله-فلسفه-کانت-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسى پایه‏هاى اخلاق و فلسفه(کانت)

‏ ‏(کانت) (‏۱) ‏از فلاسفه بزرگ غرب، بناى اساسى اخلاق را قضایاى اخلاقى پیشینى مى‏داند‏ ‏که زائیده عقل انسانى مى‏باشد و به هیچ وجه از تجربه و آزمایش نشات نگرفته است ‏و به‏ ‏‏طور کلى از نظر «کانت‏» وظیفه اولیه فیلسوف اخلاقى باید این باشد که عناصرپیشینى از معرفت اخلاقى را شناسائى و منشا آنها را پیدا کرده، نشان دهد.‏ ‏مثلا معانى تعهد را نباید در طبیعت انسان یا در اوضاع و شرائط عالمى که در آن‏‏ ‏قرار دارد جستجو کرد، بلکه باید آن را به نحو پیشینى در مفاهیم عقل(عملى)‏ ‏محض جست (‏۲) .
‏پس «کانت‏» اصالت تجربه را در اخلاق رد مى‏کند، کانت در بخش اول کتاب خود:«اساس ما بعدالطبیعه اخلاق‏»‏ ‏مى‏نویسد:
‏«در میان تمام آنچه که تصور آن ممکن است، در عالم و بلکه در خارج عالم به‏طورکلى چیزى وجود ندارد که‏ ‏بتوان آن را بدون قید و شرط خیر و خوب شمرد مگر اراده‏ ‏‏خیر‏ (‏۳)‏ .
‏خود «کانت‏» عبارت بالا را در همان کتاب چنین توضیح مى‏ دهد که مثلا هوشمندى وشجاعت و استقامت در کارها‏ ‏امورى هستند که از جهات مختلف مى‏توان آنها را خوب‏ ‏‏شمرد ولى همین مواهب طبیعى ممکن است مبدل به نهایت‏ ‏‏شر و بدى شوند در صورتى که‏اراده‏اى که آنها را به کار مى‏گیرد، اراده خوبى نباشد حتى اعتدال در عواطف وانفعالات که متقدمین آن را بدون شرط خیر مى‏دانستند، نمى‏توان آن را بدون شرط خیرشمرد. زیرا بدون اراده خیر همین امور گاهى به عنوان اشیاء بد تلقى مى‏شود. مثلا‏ ‏خونسردى و تسلط بر نفس مجرم، نه تنها او را خطرناک
‏ ‏‏تر مى‏کند، بلکه در چشم ما نیزشریرتر از مجرم عادى جلوه مى‏نماید. و به تعبیر دیگر مى‏توان کلام کانت را چنین‏‏ ‏بیان کرد:
‏«هر چیزى که متصف به خوبى و خیر مى‏شود، در رابطه با چیز دیگرى خیر است ونمى‏توان آن را نسبت‏ ‏‏به هرچیز و در هر حال خیر دانست. مثلا لیوان آب سرد براى‏‏ ‏فرد تشنه‏اى در هواى گرم خوب است اما همان لیوان آب سرد براى شخص سرماخورده‏اى درهواى سرد نه تنها خوب نیست، بلکه احیانا بد و شریر مى‏باشد اما اراده خیر تنهاچیزى است که بدون هیچ شرطى مطلقا خوب است‏». سپس کانت اضافه مى‏کند:
‏«آنچه موجب مى‏شود که اراده خیر بدینگونه باشد، اعمال اراده و موفقیت‏هاى آن‏ ‏‏در صحنه و یا قدرت آن بر رسیدن‏ ‏به این مقصود و یا آن هدف نیست، بلکه کار در خوداراده است‏‏ ‏یعنى اراده خود ذاتا خیر مى‏باشد، اراده از جهت ذات خودش مورد اعتبارو ملاحظه بوده، لازم است‏ ‏‏به تنهائى ارزشیابى شود و مقصود از اراده فقط آرزوى ساده‏‏ ‏نیست، بلکه تلاش براى استخدام تمام ابزارهائى است که قدرت بر آن داریم‏».
‏سوال از «کانت‏»
‏حال در اینجا این سوال مطرح است که مراد از این که اراده‏‏ ‏خیر همیشه خیر است چیست؟ آیا مقصود ایشان از این‏ ‏عبارت این است که ما خیر بودن‏‏ ‏را همراه اراده ملحوظ داشته و جزو موضوع قرار داده‏ایم؟ اگر مراد این باشد، درپاسخ او مى‏گوئیم که اراده در این صورت بالضروره خیر است و این ضرورت و بداهت‏ ‏‏به‏اصطلاح علماء علم منطق ضرورت به شرط محمول است، زیرا اگر محمولى در موضوع یک‏ ‏‏قضیه اخذ شود، در این صورت محمول به

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x