مقاله روندهای جمعیتی در خاورمیانه

مقاله روندهای جمعیتی در خاورمیانه

مقاله روندهای جمعیتی در خاورمیانه

مقاله-روندهای-جمعیتی-در-خاورمیانهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏روندهای جمعیتی و چالشهای آن در خاورمیانه
‏و آفریقای شمالی
‏چکیده
‏منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی یکی از خاستگاههای تمدن و فرهنگ شهری ست. ویژگی عمده کشورهای این منطقه این است که هرچند انتقال جمعیتی یعنی انتقال از مرگ‏‌‏ومیر و باروری بالا به مرگ‏‌‏ومیر و باروری پائین صورت گرفته است ولی هر کشوری در مراحل متفاوتی از آن قرار دارد. پیش‏‌‏بینی شده است که شمار جمعیت در این منطقه طی چندین دهه همچنان افزایش یابد و این بدان خاطر است که گشتاور رشد جمعیت در این منطقه مثبت است.
‏امروزه رشد سریع جمعیت چالشهائی را که این منطقه در آغاز هزاره سوم میلادی با آن روبروست، تشدید می‏‌‏کند. یکی از چالشها، فراهم نمودن خدمات بهداشت باروری برای زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله‏‌‏ای است که طی ۳۰ سال آینده دست‏‌‏کم دو برابر خواهد شد. سالخوردگی جمعیت و تامین نیازهای بهداشتی آنها یکی دیگر از چالش‏‌‏های این منطقه است. علی‏‌‏رغم تلاش دولتهای منطقه در حوزه آموزش، شمار افراد بزرگسال بیسواد در بعضی کشورها افزایش خواهد یافت. بیکاری بویژه در میان جوانان و زنان یکی دیگر از ویژگیهای جمعیت‏‌‏شناختی منطقه است. علاوه بر اینها، رشد جمعیت در زمینه‏‌‏های دیگری چون مسکن و منابع آب، منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی را با چالشهای اساسی مواجه خواهد ساخت.
‏این وضعیت کشورهای منطقه را ناگزیر از پذیرش این واقعیت کرده است که برای تعدیل نرخ رشد جمعیت و پیشگیری از تشدید مشکلات، به اجرای برنامه‏‌‏های تنظیم خانواده و کنترل موالید بپردازند. در این راستا، کشورهای مصر، ایران و ترکیه از اولین کشورهائی بودند که بطور رسمی از برنامه‏‌‏های تنظیم خانواده حمایت کردند. هم‏‌‏اکنون در منطقه دولتی وجود ندارد که دسترسی زوجین به اطلاعات و خدمات تنظیم خانواده را محدود کند.
‏۳
‏صاحبنظران بر این باوراند که در سایه اقداماتی چون التزام به ثبات سیاسی، سرمایه‏‌‏گذاری در بهداشت و منابع انسانی و سیاستهای اقتصادی سالم و بی‏‌‏عیب و نقص می‏‌‏توان چالشهای جمعیتی را در این منطقه به پاداش جمعیتی تبدیل نمود.
‏واژگان‏ ‏ کلیدی:‏ چالشهای جمعیتی ـ افریقای شمالی‏‌‏ـ گشتاور رشد‏‌‏ـ خاورمیانه ـ پاداش جمعیتی
‏مقدمه
‏ ‏مردم خاورمیانه و آفریقای شمالی[۱] ‏نقشی طولانی، هرچند در مواردی متغیر و ناپایدار، در تاریخ تمدن بشری داشته‏‌‏اند. این منطقه یکی از خاستگاههای تمدن و فرهنگ شهری ست. سه دین عمده دنیا یعنی یهودیت، مسیحیت ‏و اسلام ریشه در این منطقه دارد. دانشگاههای موجود در خاورمیانه و آفریقای شمالی از قدمت بیشتری در مقایسه با دانشگاههای اروپا برخوردارند. در دوران معاصر، سیاست، مذهب و اقتصاد خاورمیانه و آفریقای شمالی بشدت با روشهائی که دنیا را تحت تاثیر قرار داده، گره خورده است. عرضه نفت در سطح وسیع و کلان[۲]‏ یکی از دلائل عمده علاقه‏‌‏مندی جهانی ست ولی تاثیر خاورمیانه و آفریقای شمالی فراتر از حوزه‏‌‏های نفتی گرانقیمت آن می‏‌‏باشد. این منطقه از موقعیت جغرافیائی و استراتژیک مهمی بین آسیا، آفریقا و اروپا برخوردار است و همیشه درگیر کشمکش‏‌‏های زمین و نفوذ بیگانگان بوده است.
‏امروزه، رشد سریع جمعیت ‏چالشهائی را که این منطقه در آغاز هزاره سوم با آن روبروست، تشدید می‏‌‏کند. جمعیت خاورمیانه و آفریقای شمالی که در طول صدها سال در حدود ۳۰ میلیون نفر نوسان داشته است، در اوائل قرن بیستم به حدود ۶۰ میلیون نفر رسید. در نیمه دوم قرن بیستم

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x