مقاله در مورد اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى

مقاله در مورد اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى

مقاله در مورد اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى

مقاله-در-مورد-اهمیت-و-ارزش-علم-و-دانش-از-نظرگاههاى-حکماء-و-کتب-کهن-آسمانىلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏ه‍- اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء ‏و کتب کهن آسمانى 
‏لقمان :
‏لقمان حکیم به فرزند خود مى گوید: ((‏فرزند عزیز! ‏دیدگان بصیرت خود را در انتخاب مجالسى که در آنها شرکت مى کنى کاملا باز کن و به ‏گزین باش . اگر دیدى مجلسى از مردمى متشکل شده است که با دل و جان و زبان ، خدا را ‏یاد مى کنند، در آن مجلس شرکت کن ؛ زیرا اگر عالم و دانشمند باشى علم و آگاهى تو در ‏چنین مجلسى به مدد تو برمیخیزد و به تو سود میرساند و خاطر ترا نسبت به علم تجدید ‏مى نماید. و اگر جاهل و نادان باشى آنان به تو علم مى آموزند، و با شرکت در آن مجلس ‏سرانجام ، به علم و بصیرتى دست مى یابى . بنابراین باز هم شرکت تو در چنین نشستى ، ‏درخور و مناسب تو مى باشد، و این امید هم وجود دارد که خداوند، شرکت کنندگان در این ‏مجلس را زیر سایه لطف و رحمت خود قرار دهد، و از طریق ، چنین لطف و مرحمتى ضمنا ‏شامل حال تو نیز گردد.
‏آنگاه که با گروهى از خدابى خبر مواجه شوى و ببینى که در ‏مجلسى ، افرادى شرکت دارند که از خدا یاد نمى کنند، بلکه او را بدست فراموشى ‏سپردند، با آنان نشست و برخاست نکن ؛ زیرا اگر خود، از علم و آگاهى برخوردار باشى ، ‏علم تو در طى مجالست با آنها به تو سودى نمى رساند. و اگر جاهل و نادان باشى ‏همنشینى تو با آنها، جهل و بى خبرى و غفلت ترا فزاینده تر مى سازد. علاوه بر این ‏ممکن است خداوند متعال آنانرا به کیفر جهل و غفلت دچار سازد و این کیفر، ترا نیز ‏دربرگیرد)) (۱۲۴) .
‏توراه :
‏در توراه آمده است که موسى (علیه السلام ) فرمود: ((‏علم و حکمت و استوارمندى در اندیشه و گفتار و کردار را، بس ‏شگرف و عظیم برشمار و از آن تجلیل کن ؛ زیرا اگر من نیروى حکمت و صواب اندیشى را در ‏قلب کسى برقرار مى سازم صرفا بدین منظور است که مى خواهم او را مشمول رحمت و آمرزش ‍ ‏خویش قرار دهم .
‏اى موسى ! حکمت آموز باش و رفتار خویش را بر موازین حکمت ‏منطبق ساز و آنرا به دیگران بیاموز تا در این رهگذر به کرامت من در دنیا و آخرت دست ‏یابى )).
‏زبور:
‏خداوند متعال در کتاب زبور به ‏داود پیامبر(علیه السلام ) مى فرماید: ((‏داود! به احبار ‏و دانایان و علماء بنى اسرائیل و رهبانان (صومعه نشین ) هشدار ده که با مردمان ‏پرهیزکار، گفتگو و مجالست و بحث و مذاکره نمائید. اگر در محیط خود؛ با مردم تقوى
۲
‏پیشه و پرهیزکار برنخوردید با علماء و دانشمندان به بحث و مذاکره بنشینید. و اگر در ‏جمع افراد محیط و پیرامون خود، دانشمندى را نیافتید با عقلاء و بخردان نشست و ‏برخاست و گفتگو کنید؛ زیرا پرهیزکارى و دانش ‍ و خردمندى عبارت از سه مرحله و درجه ‏اى است که هدف من از سپردن هر یک از این سه مرحله به مردم ، اینست که مى خواهم بشر ‏دچار سقوط و نابودى نگردد)). (‏و هر کسى گمشده خویش یعنى ‏تقوى و علم و عقل را در جوامع بشرى بیابد. و از هر یک از گروه پرهیزکاران و ‏دانشمندان و خردمندان ، بهره خویش را بازگیرد تا جامعه انسانى احساس فقر و کمبود ‏نکرده و دچار انحطاط و سقوط نگردد).
‏درباره مطلب فوق ، این سؤ ال پیش مى آید که ‏چرا خداوند در طبقه بندى این مراحل ، تقوى و پرهیزکارى را بر سایر مراتب دیگر مقدم ‏داشته است ؟
‏پاسخ چنان سؤ الى این است که تقوى و پرهیزکارى ، با علم و دانش به ‏گونه اى پیوند و همبستگى دارد که تقواى بدون علم ، قابل تصور و امکان پذیر نیست . و ‏چنانکه قبلا نیز یادآور گشتیم خشیت و بیم از خداوند صرفا در سایه علم و دانش امکان ‏پذیر است . لذا خداوند در طبقه بندى مراتب سه گانه مذکور، علم و دانش را بر عقل و ‏خرد مقدم نموده است ؛ زیرا هر عالم و دانشمندى ، ناگزیر باید عاقل و خردمند باشد تا ‏به مرحله علم ارتقاء یابد.
‏انجیل :
‏خداوند متعال در سوره هفدهم انجیل مى ‏فرماید: ((‏واى بر کسى که نام و عنوان علم و دانش بگوش ‏او برسد و از آن جویا نگردد. او چگونه حاضر است ، با نادانان محشور شود و در آتش ‏جهنم با آنان همنشین گردد؟
‏مردم ! پویاى علم باشید و آنرا بیاموزید؛ زیرا علم و ‏دانش اگر فرضا موجبات سعادت و نیکبختى شما را فراهم نیاورد باعث تیره روزى و بدبختى ‏شما نمى گردد. اگر علم و دانش ، مقام شما را رفیع نگرداند، سبب پستى و فروهشتگى ‏منزلت شما نمى شود. اگر شما را بى نیاز نسازد، تهى دستى را براى شما به ارمغان نمى ‏آورد. اگر به شما سودى نرساند، زیانبخش نخواهد بود.
‏این سخن را بر زبان جارى ‏نسازید: که مى ترسیم عالم و دانشمند شویم و نتوانیم به مضمون علم و آگاهى خود عملا ‏پاى بند باشیم ؛ بلکه باید بگوئید: امیدواریم که عالم و دانشمند گردیم و طبق آگاهى ‏و علم خود عمل کنیم

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x