مقاله حق فرزند word

مقاله حق فرزند word

مقاله حق فرزند word

مقاله-حق-فرزند-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حق فرزند
‏«‏واما حق ولدک فتعلم انه منک و مضاف الیک فی عاجل الدنیا بخیره و شره و انک مسئول عما ولیته من الادب والدلاله علی ربه و المعونه له علی طاعته فیک و فی نفسه فمثاب علی ذلک و معاقب، فاعمل فی امره عمل المتزین بحسن اثره علیه فی عاجل الدنیا، المعذر الی ربه فیما بینک و بینه بحسن القیام علیه والاخذ له منه، وله قوه الا بالله‏»‏.
‏«‏و اما حق فرزندت این است که بدانی او از تو و وابسته به تو است در زندگی دنیا، و خیر و شرش با تو است و تو مسئولیت سرپرستی او را از حسن تربیت و راهنمایی او بر خدای عز و جل و کمک او بر طاعت و فرمانبرداری خدا در مورد تو و در مورد خودش، به عهده داری. سپس در صورت انجام این مسئولیت، ثواب می بری و در صورت کوتاهی، کیفر می شوی. پس درباره او به گونه ای نیک عمل کن که خوبی اثر او در دنیا مشهود، و در پیشگاه پروردگار عذری بین تو و او باشد به سبب سرپرستی خوبی که از او ‏کردی و نتیجه ای که از او گرفتنی، و کمکی جز از ناحیه او نیست‏»‏.
‏نکاتی را که حضرت سجاد(ع) در این قسمت از حقوق درباره فرزندان تذکر و یادآوری می فرمایند عبارتند از:
‏۱- پدر فراموش نکند که فرزند از او و وابسته به او است و در دنیا خیر و شرش نیز مربوط به پدر است.
‏۲- مسئولیت ادب و حسن تعلیم و تربیت و راهنمایی او به سوی اطاعت خداوند نیز مربوط به پدر است.
‏۳- نسبت به آثار عمل درباره فرزند نباید غفلت ورزد که درمقابل خوبی، ثواب و درمقابل بدی، کیفر خواهد دید.
‏۴- به گونه ای در رشد و کمال او بکوشد که هم در مقابل فرزند و هم در پیشگاه خداوند دارای عذ موجه باشد.
‏امام(ع) در موضوعات قبل، حق پدر و مادر را بیان فرمودند و نوع وظیفه ای را که فرزند در مقابل آنها داشت بیان کردند. اینکه به عنوان حق متقابل، راجع به حقوق ‏فرزندان که به عهده پدران و مادران است مطالب فوق را بیان کردند.
‏شکی نیست که اساس شالوده شخصیت فرزندان از زمانی پی ریزی می شود که یک زن و مرد طبق سنت آفرینش پیمان زناشویی می بندند و می دانند که میوه درخت وجود آنان فرزندانی هستند که از آنها به دنیا می آیندو تحویل جامعه می شوند. یک سلسله از پایه های شخصیت فرزندان مربوط به صفات و سجایایی است که از پدر و مادر به عنوان وراثت ‏«‏ژنتیک‏»‏ به فرزندان منتقل می شود و در واقع فرزندان، آیینه تمام نمای روحیات پدران و مادران هستند. البته اینها صفات موروثی هستند که طبق قانون خلفت، نسل بعد،وراثت نسل قبل می شود واین قانونی است عمومی در نباتات و حیوانات و انسانها، و این خود بحث مفصلی است که نیاز به بررسی مفصل تر دارد و در این بحث فشرده جای آن نیست.
‏اما از زمانی که کودک به امر و فرمان خداوند وارد فرودگاه عالم ماده و دنیا می شود، دین مقدس اسلام وظائف مهم و سنگینی را به عهده پدر و مادر قرار می دهد که آنها در درجه اول باید این مسئولیتها را شناخته و در درجه دوم ‏توفیق عمل به آن وظائف را از پیشگاه خداوند طلب نمایند. اکنون به طور فشرده و اختصار به آن وظائف اشاره می نماییم.
‏پدران و مادران برای نیل به سعادت و تامین کمال لایق فرزندان از نظر تربیت باید به دو اصل توجه نمایند:‏‌‏اول؛ احیاء استعدادهای مفید، و دوم؛ اماته و از بین بردن تمایلات مضر و زمینه های نادرست. مربی لایق کسی است که تمام قابلیت های درونی و استعدادهای نهانی کودک را با مراقبت های علمی و عملی تدریجا پرورش داده و از حالت قوه به فعلیت و بروز برساند واز طرف دیگر زمینه های نامطلوبی را که از پدر و مادر یا آباء گذشته به ارث برده سرکوب نموده و آن زمینه ها را از بین ببرد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x