مقاله توسعه کارآفرینی روستایی

مقاله توسعه کارآفرینی روستایی

مقاله توسعه کارآفرینی روستایی

مقاله-توسعه-کارآفرینی-روستاییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏بسمه تعالی
 
‏ 
‏مقدمه
‏مطالعه برنامه‏‌‏ها, استراتژی‏‌‏ها, سیاست‏‌‏ها و راهکارهای مختلف توسعه (در سطوح مختلف) همراه با بررسی تجربه عملی کشورهای مختلف در زمینه توسعه روستایی و توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در روستاها, درس‏‌‏ها و نکات کلیدی بسیار مهمی را پیش روی ما گذاشته است. اگرچه الزاماً نمی‏‌‏توان عیناً از این تجربیات و رویکردها استفاده نمود اما توجه به آن‏‌‏ها و ‏”‏یادگیریِ‏“‏ درست نکات, باعث روشن‏‌‏شدن فضای موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی در روستاها و تسهیل و تسریع فرآیند سیاست‏‌‏گذاری در این زمینه خواهد شد. بعلاوه می‏‌‏توان در بسیاری از موارد با بکارگیری رویکرد ‏”‏بومی‏‌‏سازی‏“‏, با استفاده از ابتکارات و دانش سایر ملل, به‏‌‏گونه‏‌‏ای اثربخش روش‏‌‏ها, طرح‏‌‏ها و برنامه‏‌‏های محلی را طراحی و اجرا نمود.
‏ 
‏چرا کارآ‏‏‏فرینی در روستا؟
‏از آنجاییکه در اکثر مناطق جهان, روستاها از جمله نواحی فقیر درحال‏‌‏فرسایش محسوب می‏‌‏شوند, اندیشمندان و سیاست‏‌‏گذاران تمامی کشورهای دنیا توجه خاصی را معطوف به امر توسعه روستایی و رفع مشکلات و معضلات آن‏‌‏ها نموده‏‌‏اند. امروز صاحبنظران بین
۲
‏‌‏المللی بر این اعتقاد هستند که باید جدای از سیاست‏‌‏ها و استراتژی‏‌‏های کلان توسعه و توسعه اقتصادی (که بسیار مهم هم هستند) به طور ویژه و مشخص به امر توسعه روستاها و ریشه‏‌‏کنی فقر گسترده‏‌‏ای که بر آن‏‌‏ها حاکم است نیز پرداخت.
‏مشکلات و معضلات روستاها در تمامی جهان ناشی از دو مساله اساسی است: یکی کمبود امکانات اجتماعی (ضعف زیرساخت) و دیگری کمبود درآمد (ضعف اقتصادی). از جمله امکانات اجتماعی می‏‌‏توان به خدمات بهداشتی, آموزشی, بیمه و تامین اجتماعی, خطوط ارتباطی (حمل‏‌‏ونقل و مخابرات), امنیت, آب آشامیدنی, سوخت, برق و امثالهم اشاره کرد. اگرچه بسیاری از دولت‏‌‏ها برنامه‏‌‏های گسترده‏‌‏ و پرهزینه‏‌‏ای را برای بهبود این زیرساخت‏‌‏ها انجام داده‏‌‏اند (همچون دولت ایران) اما مشاهدات نشانگر آن است که این امر خود به‏‌‏تنهایی نتوانسته است معضلات زندگی روستایی را حل کرده و آنان را از فقر برهاند و سیل مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهد.
‏کمبود درآمد عامل مهمی است که اگر برای آن چاره‏‌‏ای اندیشیده نشود اجازه نمی‏‌‏دهد طرح‏‌‏های توسعه روستایی به ثمر بنشیند و روستاها توسعه یافته و از حرکت به سمت شهرهای بزرگ بازایستند. کمبود درآمد روستاییان ناشی از چندین مساله است:
‏۱.‏      ‏ ‏افزایش جمعیت روستاییان (مقدار مطلق)
‏۲.‏      ‏ ‏بیکاری (کامل یا فصلی)
‏۳.‏      ‏ ‏بهره‏‌‏وری پایین افراد و منابع

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x