مقاله بررسی روند روبه کاهش سرمایه اجتماعی ۲۱ ص (ورد)

مقاله بررسی روند روبه کاهش سرمایه اجتماعی ۲۱ ص (ورد)

مقاله بررسی روند روبه کاهش سرمایه اجتماعی ۲۱ ص (ورد)

مقاله-بررسی-روند-روبه-کاهش-سرمایه-اجتماعی-21-ص-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏بررسی روند روبه کاهش سرمایه اجتماعی
‏بیان مسئله : سرمایه اجتماعی واژه ای است که به تازگی وارد حوزه ‏علوم اجتماعی گردیده است. درزمینه بررسی روند ویافتن علت وعوامل تاثیرگذاربرآن ‏مطالعات وسیعی توسط صاحبنظران و دانشمندان علوم مختلف،ازجمله نظریه پردازانی همچون ‏پیربوردیو، جیمزکلمن،رابرت پوتنام وفرانسیس فوکویاما صورت گرفته که تعاریف متعددی ‏ازسرمایه اجتماعی ارائه کرده اند.
“‏اصطلاح سرمایه اجتماعی نخستین باردراثرکلاسیک جین جاکوب، به نام ‏مرگ و زندگی در شهرهای بزرگ آمریکایی (۱۹۶۱) به کاررفته است. این اصطلاح در دهه ۱۹۸۰ ‏توسط جیمز کلمن- جامعه شناس آمریکایی- درمعنای وسیع تری مورد استفاده قرارگرفت ‏و رابرت پوتنام – دانشمند علوم سیاسی – نفردومی بود که بحثی قوی و پرشوررا درمورد ‏سرمایه اجتماعی و جامعه مدنی درایتالیا و ایالات متحده برانگیخت.” ( فوکویاما ‏،۱۳۷۹: ۱۰ ).
“‏پیربوردیو(۱۹۸۵) – جامعه شناس فرانسوی – نظریه بسط یافته ایی ‏ازسرمایه اجتماعی مطرح می کند. ازنظربوردیو سرمایه همزمان هم مربوط به علم اقتصاد ‏است وهم مجموعه ایی از روابط مبتنی برقدرت که قلمروها وتعاملات اجتماعی مختلفی را ‏بوجود می آورد و معمولا نامرتبط با علم اقتصاد تصورمی شود. سرمایه فرآیندی است که ‏ذاتا با قدرت پیوند دارد. درواقع استنباط بوردیو ازسرمایه به گونه ایی است که او ‏تقریبا سرمایه و قدرت را مترادف با هم  می داند. او بین شبکه های اجتماعی که یک فرد ‏درآنها جای گرفته، وازدل این این شبکه ها است که سرمایه اجتماعی پدیدارمی شود، و ‏پیامدهای روابط اجتماعی، تفاوت قائل می شود. یعنی، شبکه های اجتماعی را نباید صرفا ‏با تولیدات روابط اجتماعی برابردانست، زیرا چنین کاری شبکه های اجتماعی را نامرئی ‏می سازد. شبکه هایی که می توانند بسیارمتراکم باشند ولی درعین حال به دلیل عدم
‏۳
‏دسترسی به آنها نمی توانند منابعی را تولید کنند.”(فیلیپس،۱۳۸۵: اینترنت) .
“‏به ‏نظربوردیو سرمایه هرمنبعی است که درعرصه خاصی اثرگذارد و به فرد امکان دهد که سود ‏خاصی را ازطریق مشارکت دررقابت برسرآن بد ست آورد. سرمایه از نظر بوردیو سه شکل ‏اساسی دارد:
‏اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و به شکل حقوق مالکیت قابل ‏نهادینه شدن است.
‏فرهنگی: که دربرخی شرایط به سرمایه اقتصادی  تبدیل می شود و به ‏شکل کیفیت آموزشی
‏نهادینه می گردد.
‏سرمایه اجتماعی: که ازتعهدات اجتماعی ‏ساخته شده است و تحت برخی شرایط  قابل تبدیل به سرمایه اقتصادی می باشد و یا ممکن ‏است درشکل یک عنوان اشرافی نهادینه شود.”(اکبری، ۱۳۸۳ : ۲۳ ).
“‏پیربوردیوبرتبدیل ‏پذیری اشکال مختلف سرمایه به نوع اقتصادی آن تاکید دارد. وی سرمایه اقتصادی را به ‏عنوان کارانسانی انباشته شده تعریف می کند. پس کنشگران ازطریق سرمایه اجتماعی می ‏توانند دسترسی مستقیمی به منابع اقتصادی ( وامهای یارانه ایی، راهنمای سرمایه گذاری ‏و…) داشته باشند. آنها می توانند سرمایه فرهنگی خود را ازطریق تماس با کارشناسان ‏یا افراد معتبرافزایش دهند ویا به گونه ایی دیگر، آنها می توانند با موسساتی که ‏اعتبارات با ارزش عرضه می دارند مرتبط شوند.”(فیروزآبادی،۱۳۸۴: ۱۱۷)
‏جیمزکلمن ‏مانند بوردیو مفهوم سرمایه اجتماعی را ازاقتصاد به جامعه شناسی آورد. ” کلمن سرمایه ‏اجتماعی را برحسب کارکردی که دارد تعریف می کند. به عقیده اواین مفهوم نه یک موجود ‏منفرد، بلکه دربرگیرنده موجودیتهای مختلفی است که تمامی آنها دردوعنصر مشترک هستند، ‏یعنی همه آنها جنبه ایی ازساخت اجتماعی را درخود دارند و واکنش معینی ازکنشگران را ‏دردرون این ساختار تسهیل می کنند. سرمایه اجتماعی همانند دیگر اشکال سرمایه مولد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x