مقاله اینتر نت و خدمات مرجع word

مقاله اینتر نت و خدمات مرجع word

مقاله اینتر نت و خدمات مرجع word

مقاله-اینتر-نت-و-خدمات-مرجع--wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اینتر نت و خدمات مرجع
‏چکیده
‏در عصری که ارزش اطلاعات روز به روز بیشتر شناخته می شود نیاز به ارائه خدمات مرجع که بتواند اطلاعات مفید و مناسب را به نیازمندانش برساند اهمیت خاصی پیدا کرده است . تحولات فن آوری نه تنها تغییرات زیاغدی در راههای عرضه و دسترسی به اطلاعات وارائه خدمات مرجع به وجود آورده است بلکه نیازهای استفاده کنندگان اطلاعات را نیز متحول ساخته است . در این مقاله سعی شده است چگونگی استفاده از یکی از امکاناتی که تحت تاثیر فن آوری نوین به وجود آمده است یعنی اینتر نت مورد توجه قرار گیرد . اینتر نت به عنوان محمل و ابزار انتشار اطلاعات مربوط به کتابخانه و نیز دسترسی به اطلاعاتی که دیگران در اختیار دارند مورد بحث است . از آنجا که برای عرضه اطلاعات مناسب باید نیازها را شناخت ، انواع نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان از کتابخانه وانواع اطلاعاتی که می توان از طری اینترنت به استفاده کنندگان رسانید نیز به طور خلاصه مورد بررسی قرار می گیرد . بالاخره به ویژگی هایی که کتابداران مرجع در ارائه اطلاعات الکترونیک باید داشته باشند ، اشاره می شوند .
‏مقدمه
‏فن آوریهای نوین تغییرات بسیاری در زندگی روزمره و زندگی حرفه ای افراد به وجود آورده است . این تغییرات در محیط کار به ویژه فعالیتهایی که با جریان تولید و استفاده از اطلاعات سروکار دارند ، محسوس تر است . از جمله در کتابخانه ها و مراکز اطلاعات هر روز شاهد تحولات بسیاری که تحت تاثیر فن آوری بوجود می آید ، هستیم . . فن آوریهای نوین تحولات زیادی در ساختار و روشهای گردآوری ، سازماندهی و ارائه خدمات مرجع به وجود آورده اند . خدمات مرجع که محور اصلی بحث این مقاله را تشکیل می دهد ، نیز متاثر از استفاده از امکاناتی است که فن آوری های جدید به وجود آورده است . در بحث حاضر تاثیر اینتر نت ، به عنوان یکی از دستاوردهای فن آوری نوین ، و خدمات مرجع مورد توجه قرار گرفته است . در این رابطه به نقش اینترنت در انتشار اطلاعات و نیز بازیابی اطلاعات موجود و اشاعه آنها ، که از جمله خدمات مرجع به شمار می آیند ، توجه می شود .
‏کتابداران مرجع با بهرهگیری از امکاناتی که فن آوری فراهم آورده باید از اطلاعات به هر شکل و در هر کجا که هست استفاده کرده تا پاسخ گوی نیاز های مراجعان خود باشند و در صورت لزوم به بسته بندی و دسته بندی اطلاعات پرداخته تا استفاده راحت از آنها را ممکن سازند . بنابراین ، گستره منابع اطلاعاتی که کتابداران مرجع در پاسخگویی به سوالها می توانند مورد استفاده قرار دهند ، بسیار وسیع است . با توجه به اینکه امکانات رایانه ای و شبکه هایی چون اینتر نت دسترسی به منابع اطلاعاتی انسانی را ، مثل گرفتن اطلاعات از افرارد صاحب نام در سراسر دنیا از طریق پست رایانه ای ، و غیر انسانی را مانند مجموعه های کتابخانه ها و مراکز اطلاعات بسیار گسترده می نمایند استفاده موثر از این منابع از طریق رایانه ها اهمیت خاصی پیدا نموده است . گرچه رایانه ها و شبکه های اطلاعاتی امکانات زیادی را در جهت استفاده و دسترس پذیر نمودن منابع اطلاعاتی فراهم می نمایند ، در عین حال استفاده از این منابع را بسیار پیچیده کرده است . عدم شناخت کافی نسبت به منابع اطلاعاتی که از این طریق قابل دسترسی هستند ، و نیز نداشتن مهارتهای دسترسی به منابع الکترونیکی از جمله موانع و مشکلات دسترسی به این نوع اطلاعات است . به علاوه در صورتی کتابداران می توانند منابع شناخته شده اطلاعاتی را به خوبی مورد استفاده قرار داده و دسترس پذیر نمایند که نیاز های اطلاعاتی مراجعان خود را شناسایی کرده باشند . از این رو بخشی از بحث مقاله حاضر به چگونگی شناخت نیاز ها و نیز برقراری ارتباط بین نیازهای اطلاعاتی و منابع اطلاعاتی پرداخته است .
‏نوع شناسی اطلاعات موجود در اینتر نت
‏قبل از پرداختن به این امر که چه نوع اطلاعاتی را می توان در اینتر نت جستجو کرد بهتر است به شناخت بهتر آن پرداخت . به بیانی ساده یک شبکه رایانه ای تشکیل شده است از دو یا تعداد بیشتری رایانه که بوسیله مودم و خط تلفن معمولی و یا توسط فن آوری پیچیده تری متشکل از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مثل سیستم شبکه محلی و یا مجموعه ای از هر دو روش به هم متصل شده اند . در ابتدا داستان تولد اینترنت با اتصال چند رایانه به هم در سال ۱۹۶۹ توسط دولت ایالات متحده شروع شد . به تدریج تعداد این رایانه ها که به یکدیگر متصل شده اندافزایش یافته و ابعاد فرا قارهای پیدا کرد . در حال حاضر تعداد بسیار زیادی شبکه های کوچک و بزرگ ( پدر و پسر ) ایجاد شده است که اطلاعات موجود در هر قاره را به دیگر قاره ها متصل می سازد . با گسترش استفاده از رایانه های شخصی رشدو استفاده از شبکه ها از انحصار شبکه ها بیرون آمده و هر کس در محل کار یا منزل خود می تواند با استفاده از یک رایانه امکان دسترسی به شبکه ها را داشته باشد .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x