مفهوم و ماهیت امنیت زیستی و ارائه راهکارهایی برای مهار بیماری با تاکید بر بیماریهای عفونی

مفهوم و ماهیت امنیت زیستی و ارائه راهکارهایی برای مهار بیماری با تاکید بر بیماریهای عفونی

مفهوم و ماهیت امنیت زیستی و ارائه راهکارهایی برای مهار بیماری با تاکید بر بیماریهای عفونی

مفهوم و ماهیت امنیت زیستی و ارائه راهکارهایی برای مهار بیماری با تاکید بر بیماریهای عفونی

هدف از این پایان نامه مفهوم و ماهیت امنیت زیستی و ارائه راهکارهایی برای مهار بیماری با تاکید بر بیماریهای عفونی می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۰۶
حجم ۰/۱۱۷ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

نمونه پایان نامه رشته دامپزشکی

مفهوم و ماهیت امنیت زیستی و ارائه راهکارهایی برای مهار بیماری با تاکید بر بیماریهای عفونی

 
*قابل استفاده برای رشته های محیط زیست و علوم دامی
 
چکیده:
طراحی برنامه‌های امنیت زیستی اهمیت زیادی در فراهم‌آوردن شرایط مناسب برای بروز حداکثر توان بالقوه ژنتیکی گله‌های طیور دارد. مطالعات نشان می‌دهد هرچه محیط زندگی پرندگان پاکیزه‌تر باشد رشد بهتری خواهند داشت. گروهی از پژوهشگران اعلام کرده‌اند که  جوجه‌هایی که درمحیط‌ عاری از میکروب قرار دارند، ۱۵ درصد سریعتر از جوجه‌های حاضر درمحیط معمولی رشد می‌کنند. در مطالعات دیگری نیز مشخص شده‌است جوجه‌ها در یک محیط پاکیزه رشد بهتری از جوجه‌های حاضر در یک محیط معمولی و مکرراً استفاده شده دارند، حتی اگر در محیط‌های اخیر هیچ نوع بیماری رخ نداده و یا هیچ آسیب‌رسان  خاصی جدا نشده‌باشد(۶). مشاهدات و تجربیات عملی بر احتمال بیشتر وقوع بیماری در مزارع با تولید مستمر بدون وقفه و دارای سالنهای نزدیک به هم در مقایسه با مزارعی که بین دو دوره پرورش، برای مدت زمان خاصی سالن‌های خالی می‌مانند و در ضممن فاصله مناسبی بین سالنها وجود دارد صحه می‌گذارد. بعضی از عوامل بیماری‌زای مقاوم مانند ویروس گامبورو و باکتری سالمونلا شانس زنده‌ماندن بیشتری در دوره‌های تولید  بی‌وقفه دارند. در این شرایط پرندگان فشار بیشتری را از سوی میکروب‌های غیر اختصاصی نظیر اشرشیاکلی استریتوکوکها، استافیلوکوکها و مخمرها تحمل کرده و چه بسا این موضوع در مواردی منجر به وقوع همه‌گیری شود.
 
 با اجرای یک برنامه امنیت زیستی مناسب، می‌توان از بروز خسارت سنگین جلوگیری کرد. گذشته از آن فشار روانی کارکنان نیز کاهش یافته و زمینه برای اندیشیدن به موضوعات دیگر از جمله توسعه مزارع، انجام تحقیقات، بهبود کیفیت و ایجاد تنوع در محصولات فراهم می‌آید. پیشگیری از بیماری بسیار راحت‌‌تر و ارزانتر از درمان می‌باشد.(۱۳) بعنوان مثاب آمریکا و مکزیک درحالی به اجرای این برنامه‌ها تن دادند که میلیونها دلار خسارت متوجه آنها شده‌بود. همه‌گیری اخیر با سوی فوق حاد آنفولانزای مرغی  در جنوب‌شرقی آسیا که به مرگ صدمیلیون پرنده منجر شد براین فکر که بدون توجه کافی به اصول امنیت زیستی می‌‌توان سودهای سرشار از راه پرورش متراکم طیور بدست آورد،خط بطلان کشید. ضرروزیاان برخی از بیماریها عامل کاهش کارآیی ضریب تبدیل غذایی است. امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند که محصولات غذایی از جمله گوشت مرغ عاری از باقیمانده شیمیایی از جمله پادزیست‌ها باشد، لذا جلوگیری از درگیریها باکتریایی متداولی چون بیماری مزمن تنفسی مخلوط با آلودگی کولی فرمی  با کمک‌گرفتن از برنامه‌های امنیت زیستی لازم است. بنابراین نمونه پایان نامه بررسی کامل و تدوین معیارها  شناسایی نقاط ضعف و شناسای نقاطی که قابل بهبودی می‌باشند و طراحی برنامه رسیدن به این معیارها می‌بایست به اجرا درآیند.
 
 برنامه امنیت زیستی در صنعت طیور نباید بعنوان یک هزینه غیر ضروری تلقی شده، بلکه این اصول یک سرمایه‌گذاری مطمئن و درازمدت برای تأمین آینده‌ای روشن و سودآور می‌باشد. حداکثر هزینه‌‌ای که برای عادی‌نگهداشتن یک مرغداری از اجرام بیماریزا اعمال می‌شود شاید کمتر از یک درصد کل هزینه تولید باشد. با پیشرفت‌های انجام گرفته در صنعت طیور، برنامه‌های امنیت زیستی پا را از محدوده یک مرغداری، مجموعه، منطقه یا شهر فراتر نهاده و به سطوح کشوری و یا حتی قاره گسترش یافته‌اند. موفقیت برنامه‌های امنیت زیستی نیازمند همکاری همه جانبه تمامی افراد مسئول و دست‌اندرکار در صنعت طیور و انعطاف‌پذیری و قابلیت اجرا همراه با فشرده، همه جانبه و فراگیربودن نگاه پیشگیرانه در طراحی این برنامه‌ها، خواهد بود. اجرای گاه‌به‌گاه این برنامه‌ها و یا اجرای منقطع و ناهماهنگ آنها در یکی از بخش‌های صنعت طیور بدون توجه به بخش‌های دیگر، تأثیر و بازدهی طرحها را با مشکل مواجه خواهد ساخت. به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب، برنامه‌های امنیت زیستی برای تمامی بخش‌های گوناگون این صنعت طراحی و معرفی شده‌است. 
 
 
 
کلمات کلیدی:
امنیت زیستی
بیماریهای عفونی
طراحی امنیت زیستی
کاهش بیماریهای عفونی با امنیت زیستی
 
 
 
 
فهرست مطالب

فصل اول:معرفی امنیت زیستی بعنوان روشی برای کاهش بیماریهای عفونی

 نوع عامل بیماریزا 
    ویروسها 
    باکتریها 
 قارچها 
کلامیدیاها، رکیتزیاها و مایکوپلاسماها 
تک‌یاخته‌ایها 
 کرمها 
 چگونگی ورود عامل بیماریزا
روند تأثیرگذاری بیماریزا در بدن و سازوکار بیماریزایی 
 رهاسازی و انتقال بیماریزا 
 

فصل دوم:معرفی مفهوم امنیت زیستی

* ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ نسب(دودمانی): 
 ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ مادر:
 ضوابط بهداشتی کارخانجات جوجه‌کشی:

 

فصل سوم:راهکارهای مهار بیماری بوسیله برنامه‌های امنیت زیستی

 *  کیفیت آب 
میکروب‌شناسی
آبهای شیرین: 
 آبهای آلوده با فاضلاب
تعداد باکتریها 
* لپه‌های زیستی  
 انواع لایه‌های زیستی قابل مشاهده در لوله‌های سالن مرغداری کدامند؟ 
  ارتقاء کیفیت آب با استفاده از روشهای تصفیه 
 آهن‌زدایی
 نرم‌کننده‌ها 
 تصفیه مردابی
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس ۰۹۲۱۴۰۸۷۳۳۶

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x