معماری ایران ۴۵ ص

معماری ایران ۴۵ ص

معماری ایران ۴۵ ص

معماری-ایران-45-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏۱‏- ویژگی‏‌‏های معماری ایران :
‏شناخت ویژگی‏‌‏ها و عناصر بارز و برجسته معماری ایرانی. از غیر مادی ترین مسائل معماری یعنی نور، ملموس ترین آنها یعنی فضا و مکان در اندک صفحات این رسانه نمی‏‌‏گنجد. لذا در این پروژه به ویژگی‏‌‏هایی اشاره می‏‌‏شود که به نوعی با مبانی نظری و روند طراحی من در خانه معماران ایران ارتباط نزدیکتری دارند.
‏«‏معماری ایران مجموعه‏‌‏ای را شامل می‏‌‏شود که در دوره‏‌‏های مختلف تاریخی و جغرافیایی دستخوش تغییراتی شده است. ‏- گامران افشار نادری، معماری ایران ص ۹۰
‏»
‏چنانچه هدفمان بررسی مشخصه‏‌‏های این معماری باشد، ناگزیر هستیم آثار را به ایده‏‌‏های تشکیل دهنده آنها تجزیه کنیم. این ایده‏‌‏ها که خاصیت الگویی دارند به طور مستقل قابل بررسی هستند. الگوی سازماندهی چهار ایوانی، حیاط مرکزی و شیوه‏‌‏های خاص تقسیم هندسی سطوح و .. از جمله این الگو هستند.
‏مقوله‏‌‏های فوق دستاوردهای معماری ایران هستند که در هر اثر به گونه‏‌‏ای منحصر به فرد تبلور می‏‌‏یابند. هر بنا گذشته از آنکه در کلیت خویش به عنوان ‏«‏اثر‏»‏ قابل بررسی است حاوی نکاتی است که آنرا به آثار دیگر مربوط می‏‌‏کند.
‏مبانی مشترک آثار معماری ایران وسیع‏‌‏تر از هر گونه دسته بندی است این مبانی و هرگز در تمامی آثار تبلور یابند. ‏«‏ویژگی‏‌‏های معماری ایرانی در نظام پیچیده مشابهتهای خانوادگی قابل درک است‏» ‏- همان
‏معماری ایران بیش از وجود برکثرت دلالت دارد.‏ نور، رنگ، طرح و نقش و فضا و مکان ‏زمینه‏‌‏هایی هستند که در آنها معماری ایران به گونه‏‌‏ای بارز از خود واکنش نشان داده است.
‏۱-۲- نور
۳
‏نور کلید درک جهان به لحاظ بصری است. نور بر کیفیت فضا مستقیماً تأثیر می‏‌‏گذارد بناهای امروزی اغلب نوری گسترده و یکنواخت داند. و از این لحاظ ‏نورپردازی ادراک ساختار فضا را دگرگون نمی‏‌‏کند. نور مناطق خشک و مرکزی ایران درخشنده و شدید است و سایه‏‌‏ روشن‏‌‏هایی قوی ایجاد می‏‌‏کند. معماران این مناطق حداکثر بهره را از نور محیط، در ارزش گذاری معماری برده‏‌‏اند. در فضای بیرون فرم محدب و اغلب فاقد چین و شکن و شیار یا برجستگی‏‌‏ گنبدها و طاق‏‌‏ها و طیف وسیعی از سایه ‏–‏ روشن را ایجاد می‏‌‏کند. حرکت سایه‏‌‏ها در طول روز حرکتی را در فرم ایستای ابنیه ایجاد می‏‌‏کند. عناصر اصلی ساختمان از طریق تورفتگی و بیرون آمدگی با چرخش زاویه سایه تولید کرده و مشخص می‏‌‏شوند.
‏در ابنیه خاص اغلب از مصالح براق برای پوشاندن دیوارها و گنبدها استفاده شده است کاشی، نقره، طلا، آینه و سنگ صیقلی، همه نور را منعکس می‏‌‏کنند. سطوح مقرنس و یزدی بندی همچون الماس تراش خورده نور را می‏‌‏شکنند و منعکس می‏‌‏کنند. از خاصیت انعکاسی نور وتصویر در آب نیز به کرات استفاده شده است.
‏نام عمارت چهل ستون در اصفهان از آن جا می‏‌‏آید که تصویر ایوان بزرگ آن با بیست ستون در آب استخر مقابل منعکس شده و بدین جهت تعداد ستون‏‌‏ها دو برابر به نظر می‏‌‏رسد. در زیر زمین‏‌‏های خنک و تاریک که برای استراحت بعدازظهر تابستان مورد استفاده قرار می‏‌‏گرفته‏‌‏اند، حوض قرار می‏‌‏داده‏‌‏اند که، علاوه بر ایجاد رطوبت و خنکی، نور ضعیف فضا را به اطراف منعکس کند. در حمام‏‌‏ها نیز نورگیرهای سقفی به گونه‏‌‏ای طراحی شده‏‌‏اند که نور خورشید را درون خزینه شکل گیری ایده فضا نقش مهمی ایفا می‏‌‏کند. نور و آب دو عنصری هستند که اغلب محورها و مراکز اصلی فضا را مشخص می‏‌‏کنند. در باغ‏‌‏های ایران کانال‏‌‏های رو باز آب، همچون مسیرهایی نورانی، هندسه باغ و سازماندهی متقارن آن را به نمایش می‏‌‏گذارند. حوض‏‌‏ها در داخل ساختمان، زیر گنبد و منطبق برمحور عمودی نورگیر اصلی که در رأس گنبد قرار دارد واقع می
۳
‏‌‏شوند. در حیاط‏‌‏ها نیز آب همواره در مرکز است.
‏۳-۱ نور و رنگ
‏رنگ بدون توجه به نوری معناست. مواد رنگی در واقع نور را تجزیه، بخشی از آن را جذب و بخشی دیگر را منعکس می‏‌‏کنند. آن چه از نور منعکس می‏‌‏شود رنگ نامیده می‏‌‏شود. در نور مصنوعی که دارای طبیق متفاوت با نور خورشیدی است رنگ ها به صورت متفاوتی به نظر می‏‌‏آیند. در نور درخشان ‏ایران رنگ‏‌‏ها به آبی و زرد میل می‏‌‏کنند. این مسئله شاید یکی از دلایل استفاده از این دو رنگ را در کاشی کاری توضیح دهد. در فضاهای درونی با عبور دادن نور از شیشه‏‌‏های رنگی افکت‏‌‏های بسیار جذابی تولید شده است. گاه نیز از سنگ‏‌‏های شفاف رنگی در نورگیرها استفاده کرده‏‌‏اند. نور بر مواد رنگی اثری مخرب دارد. اکثر ‏مواد رنگی تحت تأثیر نور رنگ خود را از د‏ست می‏‌‏دهند. یکی دیگر از علت‏‌‏های استفاده وسیع از رنگ‏‌‏های آبی و فیروزه‏‌‏ای در معماری ایران مقاوم بودن این رنگ‏‌‏ها در مقابل نور خورشید است. نور و رنگ اگر چه به یکدیگر وابسته هستند، لیکن ماهیتی متضاد دارند. ماده روشنایی نور است و نور در طول روز، در شرایط متفاوت آب و هوایی‏ و در فصول مختلف تغییر می‏‌‏کند. ماده رنگی ‏همواره ثابت است. در مینیاتور تصاویر فاقد سایه‏‌‏اند. فضای ترسیم شده فضای مطلق است که مشمول عوامل ناپایداری چون نور نمی‏‌‏شود. در ابنیه خاص دوره صفوی ‏گاه سطوح مزین به کاشی‏‌‏های رنگین با کمترین تورفتگی و برجستگی به گونه‏‌‏ای ایجاد شده‏‌‏اند که رنگامیزی آن‏‌‏ها بمانند نقوش مینیاتور مطلق و ثابت به نظر برسد.
‏۳-۲- نور و نقش
۵
‏برای بارز کردن نقوش در ایران نیازی به تزئینات بسیار برجسته و فرم‏‌‏های حجمی در بیرون ساختمان نیست. شاید ارجحیت کار بر روی نقوش برجسته نسبت ‏به مجسمه سازی با ایجاد احجام در ایران گذشته از دلایل مذهبی تا حدی متأثر از این ویژگی باشد. نقوش برجسته دوره هخامنشی در نور غیر مستقیم و یکنواخت کمتر قابل درک هستند. ولی در زیر آفتاب درخشان از فاصله دور دیده می‏‌‏شوند. نقوش در معماری ایرانی دارای سلسله مراتبی مشخص هستند. به کارگیری نور این سلسله مراتب مورد تأکید بیشتری قرار می‏‌‏گیرد. چنان که گفته شد، فرم‏‌‏های اصلی نما از طریق ایجاد تورفتگی‏‌‏ها و بیرون زدگی‏‌‏های شدید و ایجاد افکت قوی سایه و روشن‏ ‏مشخص می‏‌‏شوند. فرم‏‌‏های فرعی و مکمل سایه کمتری ایجاد می‏‌‏کنند و کمتر به چشم می‏‌‏آیند. برخی از نقوش نیز فاقد سایه هستند و کمتر دیده می‏‌‏شوند. نورپردازی گنبد خانه‏‌‏ها نیز به گونه‏‌‏ای است که هندسه پیچیده کاربندی‏‌‏های سقف را بهتر به نمایش بگذارد. خود این نقوش نیز جهت ایجاد سطوح متناوب سایه و روشن با پیروی از هندسه خاصی ساخته می‏‌‏شوند. (یکی ازمهارت‏‌‏های قابل توجه معماران و صنعتگران ایرانی ‏«‏شکار نور‏»‏ است. ‏- همان
‏نقوش برجسته سطوح پیوسته دیوارهای سنگی و آجری نور بی تفاوت محیط را شکار کرده به گونه‏‌‏ای خاص در معماری وارد می‏‌‏کند. تنها از طریق ایجاد نقش است که نور در فضای بیرونی از آن معماری می‏‌‏شود. برج‏‌‏های آجری دوره سلجوقی و ایلخانی نمونه‏‌‏های بسیار بارز این جنبه از کاربرد نور در معماری هستند.
‏۳-۳- نور و فضا
‏در معماری ایرانی توجهی خاص به دیالتیک نظم و نور دیده میشود. در بیرون ساختمان عموما از نور برای تأکید بر خصوصیات حجمی بنا استفاده می‏‌‏شود. دریچه‏‌‏های عمودی موجود در بادگیری‏‌‏های یزد لکه‏‌‏های تاریک عمودی و تکراری را ایجاد می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x