معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها

دانلود معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها

معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها

معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها

دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل ۴۹ کیلو بایت
تعداد صفحات ۴۶
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها در ۴۶ صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

۲-۱- مقدمه

اسکله های شمع و عرشه که از آنها تحت عناوین سازه با عرشه معلق یا اسکله با ساختمان باز نیز یاد می شود، ممکن است از فولاد، بتن یا چوب و یا ترکیبی که از آنها ساخته شده باشند. در این سازه ها مقاومت شمعها ناشی از مقاومت نوک و یا اصطکاک جداره و یا ترکیبی از آنهاست. عرشه این سازه ها، عموماً برای توزیع بارهای افقی بین عناصر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

۲-۲- تناسب کاربرد

اسکله های شمع و عرشه به پیشنهاد آئیین نامه دریائی انگلستان (۱۹۸۹، مرجع ۱۴) در شرایط زیر مناسب اند:

الف) خاک بستر شامل یک لایه سست مستقر بر روی لایه ای مقاوم است.

ب) دسترسی به خاکریزی مناسب مورد استفاده در اسکله های دیوار ساحلی (اسکله‌های دارای نگهبان) ممکن نیست.

ج) به حداقل رساندن تزاحم سازه و رژیم هیدرولیکی.

د) زیاد بودن عمق آب.

لازم به ذکر است که در صورت استقرار سازه بر روی بستر سنگی، بستر بایستی قبل از اجرای شمعها آماده شده باشد.

۲-۳- کاربردها

اسکله های شمع و عرشه، عموماً برای سازه های پهلوگیری موازی ساحل و نیز اسکله های انگشتی عمود بر ساحل مورد استفاده قرار می گیرند.

در اسکله های موازی ساحل، سازه روی یک شیب مشخص ساخته می شود که این شیب از سطح لایروبی شده مجاور وجه پهلوگیری تا سطح زمین پشت اسکله امتداد یافته است. لازم به ذکر است که عمق لایروبی از آبخور کشتی های پهلوگیرنده متاثر است.

۲-۴- انواع اسکله های شمع و عرشه

نوع سازه به روشهای مورد استفاده جهت تامین مقاومت در برابر بارهای افقی اعمال شده و به آن و نیز نحوه توزیع بارهای قائم در شمعها وابسته است.

جدول ۲-۱ تقسیم بندی پیشنهادی آئین نامه انگلستان (۱۹۸۹، مرجع ۱۴) را نشان می دهد.

جدول ۲-۱: تقسیم بندی انواع اسکله های شمع و عرشه

نوع سازه

کاربرد

انعطاف پذیری

روش مقاومت در برابر بار افقی

شکل

تمام شمعها قائم

اسکله های عمود بر ساحل

انعطاف پذیر

خمش شمعها

(۲-۲)

تمام شمعها قائم

اسکله های موازی ساحل

نیمه صلب

خمش شمعها+ مقاومت خاک پشت دیوار

(۲-۱)

تمام شمعها قائم همراه پشت بند افقی

اسکله های موازی ساحل

نیمه صلب

خمش شمعها+ پشت بند افقی+ مقاومت پاسیو خاک

تمام شمعها قائم همراه عضو مهار شده به ساحل

اسکله های موازی ساحل

صلب

مهار + دیوار نگهبان

(۲-۳)

شمعهای قائم و مایل

تمام انواع اسکله ها

صلب

شمعهای مایل

(۲-۴)

تمام شمعهای مایل

اسکله های عمود بر ساحل

صلب

خمش شمعهای مایل (تحمل بار عرضی)، شمعهای مایل طولی و مهارها (تحمل بار طولی)

فهرست

۱-۱- مقدمه۱-۲- اسکله ها۱-۳- سیستم های کلی اسکلهالف) اسکله های شمع و عرشهب) اسکله سپریج) اسکله های وزنی۱-۴- انتخاب محل اسکله و مطالعات لازم برای محل انتخابی۱-۴-۱- مطالعات هیدرودینامیکی و جوی۱-۴-۲- مطالعات ژئوتکنیکی۱-۴-۳- بررسی های هیدروگرافی و توپوگرافی۲-۱- مقدمه۲-۲- تناسب کاربرد۲-۳- کاربردها۲-۴- انواع اسکله های شمع و عرشه۲-۵- روشهای متداول اجرای اسکله های شمع و عرشه۲-۵-۱- روش ساخت در دریا۲-۵-۲- روش ساخت در خشکی۳-۱- مقدمه۳-۲- پارامترهای مهم طراحی۳-۲-۱- ابعاد و ظرفیت کشتی ها۳-۲-۲- نوع تخلیه و بارگیری۳-۲-۳- ظرفیت بندر۳-۲-۴- موج طرح۳-۲-۵- عمق لایروبی حوضچه و کانال دسترسی۳-۲-۶- طول اسکله۳-۲-۷- ارتفاع اسکله۳-۳- بارگذاری اسکله های شمع و عرشه۳-۳-۱- بار مرده۳-۳-۲- بار زنده۳-۳-۳- نیروی ناشی از تغییر شکل۳-۳-۴- نیروهای ناشی از عوامل طبیعی

۵-۱- مقدمه

۵-۲- ارزیابی عوامل موثر بر طراحی۱- بار زنده گسترده:۲- بار زنده متمرکز:۳- بار وسایل متحرکم بر اسکله:۴- نیروهای وارد بر بولارد:۵- نیروهای حاصل از پهلوگیری:۶- عوامل محیطی:۵-۳- ارزیابی رفتار عمومی اسکله های شناور تحت بارگذاری مختلف۱- بار گسترده زنده به صورت کامل بر یک پانتون۲- بار گسترده زنده بر نیمی از سطح پانتون۳- بار گسترده زنده بر ربع سطح پانتون۴- بار متمرکز۵- وسایل نقلیه متحرک و جرثقیل۶- نیروی بولارد۵-۴- نحوه ارزیابی عملکرد اسکله های شناور در بارگذاری ترکیبی۵-۵- نتیجه گیری نهایی در مورد مدول مناسب۵-۵-۱- اسکله تیپ اول (مسافری)۵-۵-۲- اسکله تیپ دوم (باربری سبک)۵-۵-۳- اسکله تیپ سوم (باربری نیمه سنگین)۵-۵-۴- تعیین ارتفاع مناسب برای هر مدول۵-۶- نتیجه گیری کلی

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x