مروری بر روش‌های تامین مالی پروژه ها (مدیریت طرح‌های توسعه) ۲۰ ص

مروری بر روش‌های تامین مالی پروژه ها (مدیریت طرح‌های توسعه) ۲۰ ص

مروری بر روش‌های تامین مالی پروژه ها (مدیریت طرح‌های توسعه) ۲۰ ص

مروری-بر-روش‌های-تامین-مالی-پروژه-ها--(مدیریت-طرح‌های-توسعه)--20-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏به نام خدا
‏مروری بر
‏روش‏‌‏های تامین مالی پروژه‏‌‏ها
‏عنوان درس: ‏مدیریت طرح‏‌‏های توسعه
‏۱. ‏مقدمه
‏نقش سرمایه به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توصعه‏‌‏ی اقتصادی پذیرفته شده است. یکی از مسائل مهم مرتبط با تشکیل سرمایه و سرمایه‏‌‏گذاری،”تامین مالی” آن است و نقش دولت در این تامین و تشکیل سرمایه بسیار مهم تلقی می‏‌‏شود. دولت‏‌‏ها پیشبرد و توصعه‏‌‏ی نظام اقتصادی کشورهای خود را به عنوان هدف‏‌‏های رسما اعلام شده قبول کرده‏‌‏اند و بودجه(سرمایه)، یکی از مهمترین ابزارهای اعمال سیاستهای اقتصادی آنان است. این نقش دولت
‏۳
‏‌‏ها پیوسته در چارچوب سرمایه‏‌‏گذاری در امکانات و تسهیلات زیربنایی، امکانات تولیدی، تحقیق و توسعه‏‌‏ی تکنولوژی و ارایه خدمات گوناگون تجلی می‏‌‏یابد.
‏راهکارهای ایجاد رشد و توسعه‏‌‏ اقتصادی، عمما شناخته شده است و می‏‌‏توان گفت فراهم‏‌‏سازی و اجرای پروژه‏‌‏های بزرگ زیربنایی و توسعه‏‌‏ای توسط دولت، سریعترین راه و مناسبترین روش برای دست‏‌‏یابی به توسعه اقتصادی می‏‌‏باشد‏؟‏ اما سوال دیگری نیز باید در این راستا جواب داده شود و آن سوال این است که دولت، چگونه، از چه “منابعی” و به چه “راه‏‌‏هایی” می‏‌‏تواند سرمایه مالی مورد نیاز جهت انجام سرمایه‏‌‏گذاری جهت توسعه را فراهم نماید؟
‏۱.۱. ‏تعریف منابع مالی
‏”تامین مالی” به آن بخش از دانش مالی اطلاق می‏‌‏شود که روش‏‌‏های مختلف را جهت جذب نقدینگی با بهترین ساختار و کمترین هزینه سرمایه، ابداع یا مورد بررسی قرار می‏‌‏دهد.
‏۲. ‏انواع تقسیم‏‌‏بندی‏‌‏های منابع تامین مالی
‏۲.۱. ‏منابع تامین مالی داخلی و خارجی
‏تقسیم‏‌‏بندی‏‌‏های ارائه شده برای روش‏‌‏های تامین منابع مالی بسیار گوناگون و متنوع است?‏ اما واقعیت این است که برای تامین سرمایه مورد نیاز دولت
‏۴
‏برای انجام پروژه‏‌‏های توسعه‏‌‏ای و زیربنایی، دو راه عمده و اصلی متصور است که این دو راه عبارتند از:
‏منابع تامین مالی داخلی
‏منابع تامین مالی خارجی(بین‏‌‏المللی)
‏۲.۱.۱. ‏منابع تامین مالی داخلی
‏منظور از منابع داخلی تامین سرمایه جهت توسعه‏‌‏ی اقتصادی، منابع مالی گوناگونی است که از داخل کشور تامین می‏‌‏شوند. در مراجع و کتب مختلف اقتصادی، مصادیق مختلفی برای منابع تامین مالی داخلی نام برده شده‏‌‏است که عمده‏‌‏ترین آنها عبارتند از :
‏درآمدهای دولت (مالیاتها، سرمایه‏‌‏گذاری در صنایع داخلی، درآمدهای صادرات)
‏بخش خصوصی (حقیقی یا حقوقی?‏ استقراض یا سرمایه‏‌‏گذاری)
‏فروش اوراق قرضه (مشارکت) در بازارهای داخلی
‏۲.۱.۲. ‏منابع تامین مالی خارجی
‏بر خلاف منابع داخلی، منابع خارجی تامین سرمایه به منابعی اطلاق می‏‌‏شود که از خارج کشور تعهد و تامین می‏‌‏گردند. به عبارتی دیگر منظور از منابع خارجی، استفاده از امکانات مالی است که متعلق به ما نبوده و در اختیار دولت یا بخش خصوصی کشورهای دیگر می‏‌‏باشد. انتخاب منابع داخلی یا خارجی با توانمندی‏‌‏های مالی و اقتصادی کشور و نیز میزان سرمایه‏‌‏بری اجرای پروژه ارتباط مستقیم دارد؛ بدین معنی که در صورت پایین بودن درآمدهای مالی کشور و سرمایه
‏۴
‏‌‏بری بالای پروژه، معمولا امکان تامین منابع لازم از داخل امکان‏‌‏پذیر نبوده و کشور مجبور به استفاده از سرمایه خارجی می‏‌‏شود.
‏گستردگی منابع تامین مالی خارجی و روشهای تامین منابع مالی خارجی بسیار بیشتر از منابع داخلی است؛ اما در کل می‏‌‏توان منابع تامین مالی خارجی را به سه دسته زیر تقسیم نمود :
‏دولتهای خارجی
‏موسسات بین‏‌‏المللی (نظیر بانک جهانی، صندوق بین‏‌‏المللی پول، موسسه مالی بین‏‌‏المللی و …)
‏بخش خصوصی خارجی (مثل شرکت‏‌‏های سرمایه‏‌‏گذاری، ‏پیمانکاری، فروشندگان تجهی‏زات و …
‏۲.۲. ‏تامین منابع مالی عمومی و خصوصی
‏نوع دیگری از تقسیم‏‌‏بندی که می‏‌‏توان برای منابع تامین مالی پروژه‏‌‏های توصعه‏‌‏ای در نظر گرفت، با توجه به مشارکت یا عدم مشارکت بخش خصوصی در این امر می‏‌‏باشد. بر این اساس می‏‌‏توان منابع تامین مالی پروژه‏‌‏ها را به سه دسته زیر تقسیم نمود :
‏تامین مالی از طریق بخش عمومی (دولتی)
‏تامین مالی از طریق بخش خصوصی
‏تامین مالی از طریق مشارکت بخش عمومی و خصوصی
‏۲‏.۲.۱. ‏تامین مالی از طریق بخش عمومی
‏در صورت استفاده از منابع دولتی (عمومی) در تامین مالی، این منابع عموما از دو طریق زیر تامین می‏‌‏شوند :

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x