مبانی نظری و پیشینه اختلالات یادگیری

مبانی نظری و پیشینه اختلالات یادگیری

مبانی نظری و پیشینه اختلالات یادگیری

مبانی نظری و پیشینه اختلالات یادگیری

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۶۶ کیلو بایت
تعداد صفحات ۳۳
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اختلالات یادگیری

مطالعه بر روی تاریخچه نارساخوانی مشخص می­کند که بقراط حکیم[۱](۴۶۰-۳۳۷ ق.م.) پزشک و دانشمند بزرگ یونانی اولین حکیمی است که اعصاب مغز را متقاطع می­دانست و عقیده داشت که فرد مبتلا به فلج راست بدن، اشکال در نیمکره چپ مغز دارد و لذا توانایی خواندن خود را از دست می­دهد (سیف­نراقی و نادری، ۱۳۸۹).

به اعتقاد لرنر (۱۹۹۳) فرایند تحول و شکل­گیری اختلالات یادگیری چهار دوره متمایز را پشت سر گذاشته است که عبارتند از: ۱- دوره بنیان­گذاری و اطلاعات مربوط به مغز: در دهه ۱۸۶۰، پال بروکا[۲] از طریق کالبد شکافی به مطالعه مغز بیمارانی که توانایی سخن گفتن را از دست داده بودند، پرداخت. وی دریافت که نواحی خاصی از مغز آنان (سمت چپ لوب پیشانی[۳]) آسیب دیده است .سپس جان هانگلینگز جکسون[۴](۱۸۷۴؛ به نقل از سیف­نراقی و نادری،۱۳۸۹). نظریه موضع­یابی[۵] را مورد انتقاد قرار داد و اعتقاد داشت که تمام نواحی مغز با یکدیگر در ارتباط هستند و آسیب وارده به یک ناحیه از مغز، کنش کلی مغز را تغییر می­دهد. او مخالف این بود که مغز انسان از مجموعه­ای از مراکز مستقل تشکیل شده است. کاسمال[۶](۱۸۷۲؛ به نقل از سیف نراقی و نادری،۱۳۸۹)، برای اولین بار واژه “کوری کلمه”[۷] را برای افرادی که علیرغم داشتن توانایی بینایی، ذهنی و گفتاری طبیعی قادر به خواندن و نوشتن نبودند، بکار برد. در سال ۱۸۹۶، مورگان[۸] چشم پزشک انگلیسی، از واژه کوری کلمه برای نشان دادن ناتوانی در خواندن کلمات استفاده کرد. هینشل وود[۹](۱۹۱۷؛ به نقل از سیف­نراقی و نادری، ۱۳۸۹)، نارساخوانی را در افرادی که دارای سابقه خانوادگی در این زمینه بودند، گزارش کرد. او عقیده داشت که رشد ناقص در مراحل اولیه جنینی یا صدمه مغزی در هنگام تولد به بخش تحتانی آهیانه مغز ممکن است سبب نارسایی در خواندن شود (سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۹).

۲- دوره انتقالی و مطالعه بالینی کودکان: اورتون[۱۰](۱۹۳۷؛ به نقل از سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۹)، ضمن تایید نظریه هینشل وود، معتقد به غلبه یک طرف مغز بر طرف دیگر بود و فرض او بر این بود که نارسایی­ها در تکلم، خواندن، نوشتن و ریاضیات در اثر عدم غلبه طرفی مغز ایجاد می­شود. وی درمان ناتوانی خواندن و عدم ارتباط آن با عقب ماندگی ذهنی را مطرح کرد. گشویند[۱۱](۱۹۶۲؛ به نقل از سیف نراقی و نادری،۱۳۸۹)، با تایید نظریه اورتون، نشان داد که نارساخوانی با چپ دستی، مشکلات ادراک بینایی، ناموزونی حرکت (دست و پاچلفتی)، لکنت زبان، تاخیر در رشد تکلم و عامل ژنتیکی وراثت (شیوع در خانواده)، همبستگی دارد (ریهاردسون[۱۲]،۱۹۹۲؛ به نقل از سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۹). در طی دوره انتقال، تغییرات بسیاری در اصطلاح شناسی ایجاد گردید، در این دوره اصطلاحاتی از جمله کودکان آسیب دیده مغزی[۱۳]، سندرم اشتراس[۱۴]، عملکرد بد جزئی مغز و اختلالات یادگیری بکار رفت. تحول و تغییر اصطلاحات بیانگر پیشرفت تاریخی این حوزه است (لرنر، ۱۹۹۳)

۳- دوره یکپارچگی: با رشد سریع برنامه­های مدارس در طی این دوره (۱۹۶۰-۱۹۸۰)، آموزش خاص به مبتلایان اختلالات یادگیری در سراسر مدارس آمریکا یک رشته کارآمد، شد. برنامه حوزه­های اختلالات یادگیری به سرعت نظام­دار شد، معلمان تحت آموزش برنامه­های جدید قرار گرفتند و کلاس­های مربوط به این حوزه آغاز به کار کردند. بسیاری از آزمون­های جدید و مواد آموزشی در طی این دوره توسعه یافتند و تعداد بی­شماری از دانش­آموزان تحت عنوان اختلالات یادگیری در مدارس شناسایی شدند


[۱]. Hipocrates

[۲]. Broca

[۳]. Left Frontal Lobe

[۴]. Hunghlings Jakson

[۵]. Localization

[۶]. Kussmaul

[۷]. Word blindness

[۸]. Morgan

[۹]. Hinshel wood

[۱۰]. Orton

[۱۱]. Geshwind

[۱۲]. Rihardson

[۱۳]. Brain-injured Children

[۱۴]. Strauss Syndrom

همکاری در فروش فایل

اختلالات اضطرابی
اضطراب
علایم و نشانه های اضطراب را می توان در دو گروه نشانه های فیزیکی و علایم روانشناختی (Psychologic) جای داد
نظریه های اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر(GAD)
اختلال هراس و گذر هراسی
اختلال گذرهراسی
اختلالات فوبی
Specific Phobia
اختلال وسواسی- جبری
اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص های پرستاری

  • پیشینه تحقیق اختلالات یادگیری
  • بررسی اختلالات یادگیری کودکان و راه های درمان آنها
  • پاورپوینت اختلالات یادگیری
  • پاورپینت در مورد اختلالات یادگیری
  • پاورپوینت اختلالات یادگیری کودکان
  • بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)
  • دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) اختلالات یادگیری مریم را حل کنم
  • چگونه مشکلات روانخوانی دانش آموز را با اختلالات یادگیری را برطرف نمایم
  • چگونه با ترغیب همکارانم در استفاده از روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات اختلالات یادگیری دیسلکسی را حل کنم
  • پروپوزال بررسی مشکلات و اختلالات یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شوط
  • پاورپوینت اختلالات یادگیری کودکان در مقطع ابتدایی
  • فصل دوم پایان نامه و ادبیات نظری در مورد اختلالات یادگیری و علل آن word
  • فصل دوم پایان نامه و ادبیات نظری سیر تحولی تاریخی اختلالات یادگیری word
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب همرا با پرسشنامه
  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری
  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات افسردگی
  • دانلود نمونه ای از مبانی نظری تحقیق سبک های یادگیری با یادگیری خودتنظیم
  • اختلالات یادگیری و پردازش اطلاعات
  • چگونه توانستم مشکلات روانخوانی دانش آموز م با اختلالات یادگیری را برطرف نمایم ؟
  • 0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x