مبانی نظری اضطراب ریاضی

مبانی نظری اضطراب ریاضی

مبانی نظری اضطراب ریاضی

مبانی نظری اضطراب ریاضی

دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل ۲۵ کیلو بایت
تعداد صفحات ۱۴
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پیشینه ومبانی نظری پژوهش اضطراب ریاضی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

درس ریاضی از جمله دروسی است که عملکرد مناسب در آن همواره برای دانش آموزان و والدین آن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست.اهمیت این رشته و مسائل مربوط به یادگیری آن منجر به شکل گیری تحقیقات عمده ای شده است که از آن جمله تحقیقات مربوط به نقش اضطراب ریاضی در یادگیری ریاضیات است.

اضطراب ریاضی برای اولین بار در سال ۱۹۷۵توسط درگر و آیکن به عنوان یک اصطلاح جدید برای توصیف دشواری نگرش دانش آموزان در رابطه با ریاضیات معرفی شد.پری اضطراب ریاضی را عدم توانایی شخص برای کنار آمدن با موقعیت های کمی،شامل موقعیت هایی که با اعدادو ارقام سر و کار دارند و در شرایط کلی با ریاضیات تعریف کرده است.( به نقل از سید سعید ترابی و همکاران، ۱۳۹۲)

اضطراب به طور کلی و اضطراب ریاضی به طور ویژه می تواند میزان حواس پرتی و هجوم افکار نامربوط را به ذهن افزایش دهد و با ایجاد اختلال در ساختارهای ذهنی و فرایندهای پردازش اطلاعات،موجب تحریف ادراکات افراد از پدیده ها و مقوله های ریاضی شود.ترس از ریاضیات به ایجاد موانعی هیجانی و ذهنی می انجامد که پیشرفت در ریاضیات را در آینده بسیار دشوار می سازد.بر این مبنا دانش آموز یک نگرش تقدیر گرایانه را برگزیده و انتظار دارد امروز در موقعیت ریاضی بد عمل کند.این شرایط به یک چرخه ی معیوب و پیشگویی کام بخش تبدیل می شود.به این صورت عملکرد در درس ریاضی تحت تأثیر اضطراب ریاضی قرارمی گیرد.کاهش در اضطراب با بهبود پیشرفت در درسی در درس ریاضیات همراه است.و زمانی کهمسائل پیش رو پیچیده تر می شوند،این اضطراب بیشتر شده و عملکرد ضعیف تر در ریاضی محتمل تر می گردد( همان منبع).

توبیاز و ویسبورد (۱۹۹۲)اضطراب ریاضی را به عنوان ترس ، درماندگی ،وقفه و به هم ریختگی ذهنی که در بین بعضی افراد به هنگام حل مسائل ریاضی اتفاق می افتد ،تعریف کرده اند.

هندل و داویس (۱۹۲۴)اضطراب ریاضی را به عنوان یک واکنش عاطفی که شامل اجتناب از ریاضی ، شکستهای متناوب در یادگیری مهارتهای ریاضی و همچنین ارزشیابی منفی مربوط به مدرسه توصیف می کنند.

ریچاردسون وسوین(۱۹۷۲)اضطراب ریاضی را به عنوان احساس تنش و اضطرابی که مزاحم دستکاری اعداد و حل مسائل ریاضی در موقعیتهای گوناگون زندگی روزمره و موقعیت های تحصیلی می باشد، توصیف کرده اند.

اضطراب ریاضی ممکن است همچنین با استفاده از یک رویکرد سه سیستمی که شامل ابعاد فیزیولوژیکی ،خودسنجی و رفتار آشکار است ،تحلیل شود(لانگ،۱۹۸۶، به نقل از رابلایز،۱۹۹۸).به عنوان مثال اضطراب ریاضی ممکن است به وسیله ی افزایش ضربان قلب و تاثیر بر سایر اندام ها نشان داده شود.

اضطراب ریاضی همچنین ممکن است به عنوان گزارشهایی از گفته هایی مانند «زمان برای تمام کردن آزمون را ندارم» یا «من نمی توانم این مسأله را حل کنم» توصیف گردد و با این که به عنوان مجموعه ای از رفتارهای نهان مانند ترس و لرز و یا اجتناب از موقعیتهایی که مستلزم عملکرد تکالیف مربوط به ریاضی است تعریف شود(رابلایز،۱۹۹۸).

از دیدگاه رفتارگرایی ؛ اضطراب ریاضی هم شامل رفتار آشکار و هم رفتار نهان است،به عنوان مثال فعالیت روانی ،حرکتی مفرط ،زمان صرف شده در جهت انجام یک تکلیف ، اجتناب وپریشانی گفتار مثالهایی از رفتار آشکار افرادی هستند که اضطراب ریاضی دارند.رفتار نا آشکار این افراد شامل واکنشهای روانشناختی ، افکار و واکنشهای عاطفی می باشد.

رفتارگرایی

از دید رفتارگراها ؛رفتار،رابطه بین واکنشها و پیامدها است.به عنوان مثال یک شخص ،ممکن است به هنگام امتحان در کلاس ، رفتارهایی مانند نگاه بیرون از پنجره،که به نتیجه ضعیف عملکرد آزمون کمک می کند از خود نشان دهد.

علاوه بر این ،نشانه های محیطی مانند انتظارمعلم و دانش آموز از نتایج آزمون نیز ممکن است بر عملکرد احتمالی ضعیف موثر باشد.این نشانه ها،به عنوان تمیز محرک،علائمی از عملکرد احتمالی ضعیف در آینده ،خواهند بود.بنابراین دانش آموزان ممکن است در کلاس ریاضی تلاش نکنند و از احساسات فیزیکی خوشایند و عملکردهای ضعیف مربوط به امتحان ریاضی اجتناب کنند(به نقل از رابالایز۱۹۹۸).

نظریه کارآمدی پردازش

نظریه کارآمدی پردازش آیزنک و کالوو(۱۹۹۲) بر پایه وجود یک سیستم حافظه فعال استوار است.سیستم پیشنهاد شده ، که در سالهای اخیر بطور وسیعی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است،شامل سه جزء است.حلقهواجشناختی-تولیدی، طرح بینایی-فضایی و عملکرد مرکزی(بادیلی،۱۹۸۶؛ هیتچ،۱۹۷۴؛ ریچاردسون و دیگران، ۱۹۹۶؛ به نقل از اشکرفت و هاپکو۱۹۹۹) پیش بینی کردند که عملکرد ریاضی در میان شرکت کنندگان با اضطراب ریاضی بالا در هنگام پیچیدگی قابل توجه تکالیف حافظه فعال (یعنی به عنوان پیامدی از نگرانی درباره ی محرکهای ریاضی) کاهش پیدا خواهد کرد.

نظریه بازداری


ko

همکاری در فروش فایل

اختلالات اضطرابی
اضطراب
علایم و نشانه های اضطراب را می توان در دو گروه نشانه های فیزیکی و علایم روانشناختی (Psychologic) جای داد
نظریه های اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر(GAD)
اختلال هراس و گذر هراسی
اختلال گذرهراسی
اختلالات فوبی
Specific Phobia
اختلال وسواسی- جبری
اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص های پرستاری

  • خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب و یادگیری اضطراب
  • چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی
  • خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب ریاضی
  • نمونه کار عملی اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان
  • پژوهش اضطراب امتحان و نظریه های اضطراب امتحان (فصل دوم )
  • تحقیق اضطراب، عوامل آن، پیشگیری از اضطراب و استرس
  • خرید ارزان «رابطه اضطراب با امتحان علل اضطراب امتحان،چگونگی گذراندن شب امتحان»
  • نمونه سوال درس مبانی ریاضی رشته ریاضی محض و کاربردی و آموزش ریاضی دانشگاه پیام نور
  • نمونه سوال درس مبانی ریاضی رشته ریاضی کاربردی و محض و آموزش ریاضی و آمار دانشگاه پیام نور
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی-پاورپوینت و مقاله
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی
  • نمونه سوال درس آموزش ریاضی ۲ رشته ریاضی محض و کاربردی و آموزش ریاضی دانشگاه پیام نور
  • نمونه سوال درس آموزش ریاضی ۱ رشته ریاضی محض و کاربردی و آموزش ریاضی دانشگاه پیام نور
  • نمونه سوال درس آموزش ریاضی ۱ رشته ریاضی کاربردی و محض و آموزش ریاضی دانشگاه پیام نور
  • نمونه سوال درس ریاضی ۳ رشته ریاضی و آموزش ریاضی دانشگاه پیام نور
  • نمونه سوال درس آنالیز ریاضی ۱ رشته ریاضی کاربردی و محض و آموزش ریاضی و آمار دانشگاه پیام نور
  • پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان با نمره گذاری، روایی و پایایی-پاورپوینت و مقاله
  • پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی (توماس و داکر، ۲۰۰۰) – lono
  • پرسشنامه اضطراب ریاضی (بالوگلو و زل هارت، ۲۰۰۷) – lono
  • پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان با نمره گذاری، روایی و پایایی
  • پرسشنامه اضطراب ریاضی (بالوگلو و زل هارت، ۲۰۰۷)
  • پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی (توماس و داکر، ۲۰۰۰)
  • چارچوب پژوهش اضطراب ریاضی
  • پژوهش اضطراب ریاضی ( فصل دوم )
  • دانلود اقدام پژوهی چگونه اضطراب دانش آموزپایه سوم راهنمایی را در ساعت ریاضی کاهش دادم
  • دانلود چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان کاهش دادم
  • مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان
  • پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان (MASC)
  • اقدام پژوهی چگونه اضطراب دانش آموزپایه سوم راهنمایی را در ساعت ریاضی کاهش دادم؟
  • 0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x