کامپیوتر و تاریخچه آن

دانلود کامپیوتر و تاریخچه آن

کامپیوتر و تاریخچه آن

کامپیوتر و تاریخچه آن

دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل ۲۰ کیلو بایت
تعداد صفحات ۲۳
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

کامپیوتر و تاریخچه آن

مقدمه:

هزاران سال پیش ، انسان با انگشتانش می شمرد .

او برای شمارش گاو و گوسفند و مرغ و خروس ، و نیز برای شمردن مردمی که در ده او زندگی می کردند ، از انگشتانش استفاده می کرد .

اما وقتی کسی می خواست چیزهایی را بشمارد که از ده تا بیشتر بود با شمارش با انگشتان کاری دشوار می شد . او ناگزیر بود راههای تازه ای برای شمردن پیدا کند . یکی از این راهها این بود که برای هر چیز شمرده شده ، علامتی روی دیوار یا چوب بگذارد . برای علامت گذاشتن روی چوب از سنگی نوک تیز با چاقو استفاده می شد . برای علامت گذاشتن روی دیوار ، تکه چوبی سوخته بکار برده می شد . این روشهای قدیمی شمارش ، چندان کارساز نبود . باید راه بهتری برای شمردن پیدا می شد . انگاه انسان «میز شنی» را اختراع کرد .

«میز نشینی» عبارت بود از سه شیار موازات و گود ، که به طور عمومی بر شن رسم می شد .

هرگاه چیزی شمرده می شد . سنگریزه ای در یکی از شیارها ، جای داده می شد . به مرور ، «میز نشینی» نیزکفایت خود را برای شمردن همه مقادیر و چیزهای انسان از دست داد ، بنابراین او چرتکه را ساخت . چرتکه ، اندکی به «میز نشینی» شبیه است . با این تفاوت که در چرتکه به جای شیار در شن از چند میله که در قابی چوبی قرار گرفته اند ، استفاده شده است ، و به جای آحاد شمارش میزشنی ، یعنی سنگریزه ها ، در این شمردن به کمک تعدادی مهره که در میله هایی باریک قرار گرفته اند ، انجام می گیرد .

هر میله در چرتکه ، نشانگر ی واحد اندازه گیری است .

تعداد میله های چرتکه ، از تعداد شیارهای « میز شنی» بیشتر است . از این رو ، جمع و تفریق اعداد بزرگ روی چرتکه آسانتر است .

از چرتکه می توان برای ضرب و تقسیم اعداد نیز استفاده کرد . به این ترتیب بود که چرتکه در دنیای قدیم ، اهمیت بسیاری یافت ؛ و روز به روز مردم بیشتری آن را به کار گرفتند . به موازات آن ، انواع و اقسام چرتکه ساخته شد ؛ و هر بار شکل کاملتری به خود گرفت . مثلاً چرتکه ی ژاپنی ، مقدار مهره هایش با چرتکه هندی فرق داشت . چرتکه ژاپنی « سوزوبان» نامیده می شود .

« سوروبان» و انواع دیگرچرتکه ، هنور در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده است . با این همه ، انسان به هنگام شمردن با چرتکه ، همچنان ناگزیر است از نیروی اندیشه و دستهایش استفاده کند .

انسان خواستار نظام شمارشی دقیقی بود که کار با آن از چرتکه هم آسانتر باشد . در سال ۱۶۴۲ میلادی ، «بلینر پاسکال» ، نوعی ماشین حساب دستی ساخت . نظام این دستگاه جدید بر پایه کاربرد چرخ و دنده ها و اعداد بود . برای استفاده از آن ، تنها کاری که باید می کرد ، این بود که دسته ای را بچرخاند ، تا عمل شمارش به طور خود کار انجام شود ……………

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x