فصل دوم تحقیق نوآوری های فلسفه اشراق

فصل دوم تحقیق نوآوری های فلسفه اشراق

فصل دوم تحقیق نوآوری های فلسفه اشراق

فصل-دوم-تحقیق-نوآوری-های-فلسفه-اشراق

توضیحات:
فصل دوم (مبانی نظری) پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه و حکمت اسلامی با موضوع نوآوری های فلسفه اشراق، در قالب فایل word و در حجم ۵۶ صفحه.

بخشی از مقدمه:
در میان اندیشمندان مسلمان سه مکتب فلسفی مهم توسعه یافته است: مکتب مشائی، اشراقی و حکمت متعالیه. این سه مکتب، در عین اشتراک در بسیاری امور مابعدالطبیعی، منطقی و معرفت شناختی، هر کدام به ویژگی هایی شهرت یافته‌اند. برای مثال ویژگی مکتب فلسفی اشراقی بهر‌ه گیری از سلوک قلبی و مجاهده نفسانی در راه کشف حقایق است.در این مقاله برآن نیستیم که مکتب اشراقی را به طور کامل معرفی کنیم و یا آرای مؤسس این مکتب، یعنی شیخ اشراق و پیروان این مکتب را بررسی کنیم! در این نوشته، در پی بازگویی چند ابتکار شیخ اشراق در بخش فلسفی و بازنگری آنها هستیم تا ذهن های پویا و پژوهنده را در مطالعه تطبیقی دو مکتب مشایی و اشراقی برانگیزانیم.
قصد ما در این پژوهش، پرداختن به آرای شیخ اشراق در کتاب حکمه الاشراق است، ولی باید توجه داشت که خود شیخ در مقدمه کتاب المشارع و المطارحات گفته است که اگر کسی بخواهد حکمهالاشراق را دریابد، باید پیش‌تر، کتاب مطارحات را و پیش از آن، تلویحات را خوانده باشد. البته ایشان در مقدمه کتاب المقاومات نیز، این کتاب را پیوست کتاب تلویحات معرفی می کند. بنابراین، برابر سفارش شیخ اشراق، هر مسئله ای از مسائل فلسفه یا منطق باید به ترتیب زیر مطالعه گردد: نخست در کتاب تلویحات و کتاب ملحق بدان یعنی مقاومات، دوم در کتاب مطارحات و سوم در کتاب حکمه الاشراق.

فهرست مطالب:
۲-۱- مقدمه
۲-۲- وجه تمایز نظام های مشائی و اشراقی و حکمت متعالیه
۲-۳- نور و ظلمت
۲-۳- اصالت وجود یا ماهیت
۲-۴- کثرت و وحدت
۲-۵- عوالم چهارگانه
۲-۶- عقول ده گانه
۲-۷- نفس
۲-۸- حقیقت جسم
۲-۹- هیولا یا ماده
۲-۱۰- فیض یا صدور
۲-۱۱- مقولات
۲-۱۲- تشکیک
۲-۱۳- علم خدا
۲-۱۴- فاعلیت الهی
۲-۱۵- چگونگی رویت اشیاء (ابصار)
۲-۱۶- عالم مِثال
۲-۱۷- تناسخ
۲-۱۸- مُثُل افلاطونی
۲-۱۹- علم حضوری و حصولی
بخش دوم مروری بر نوآوری های سهروردی
درآمدی بر هستی شناسی شیخ اشراق
مفهوم نور
نور و ظلمت
منشأ انتزاع مفهوم ظهور یا نور و عدم ظهور یا ظلمت
مفهوم نور، متواطی یا مُشکَّک
ملاک نیازمندی معلول به علت
رابطه علت و معلول از نظر ابن سینا
ملاک نیازمندی معلول به علت از نظر ابن سینا
رابطه فایض و مستفیض از نظر ابن سینا
رابطه ی علت و معلول از نظر سهروردی
ملاک نیازمندی معلول به علت در نظر سهروردی
رابطه مفیض و مستفیض در فلسفه ی سهروردی
عین ربط بودن موجودات از نظر سهروردی
توحید افعالی از نظر سهروردی
نظریه صدور
نقد عقلانی‏ مدل‏ سینوی‏ صدور در مکتب اشراق
مکتب ‏اشراق و نقد وحیانی‏ نظریه‏ سینوی صدور
طرح اشراقی نظریه صدور

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x