علم اسلامی،مدیریت اسلامی doc

علم اسلامی،مدیریت اسلامی doc

علم اسلامی،مدیریت اسلامی doc

علم-اسلامی-مدیریت-اسلامی-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏۱
‏علم اسلام‏ی‏،مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ اسلام‏ی
‏تبیین مفهوم مدیریت اسلامى
‏استاد مصباح یزدى
‏تعبیر “مدیریت اسلامى” حاکى از این است که مدیریت مى تواند داراى دو وصف “اسلامى” و “غیراسلامى” باشد، و از اینروى این سؤال، مطرح مى شود: چه ارتباطى بین مدیریت به عنوان یک علم و بین اسلام به عنوان یک دین، وجود دارد؟
‏این پرسش در واقع یکى از جزئیات پرسش عامتر و کلى ترى است و آن این است: علوم و فنون مختلف، بویژه علوم انسانى، چه ارتباطى با ادیان خصوصاً دین اسلام دارند؟
‏پاسخ به این سؤال، نیازمند ارائه تعریف دقیقى از علم و دین است.
‏۲
‏رابطه دین با معارف بشرى
‏۱ـ با توجه به اینکه واژه “علم” داراى کاربردهاى متباین و متداخلى است و بیان همه آنها با اشاره به تفاوتهایشان به درازا مى کشد. ما در اینجا به تعریف مفهومى از “علم” که متناسب با بحث حاضر است بسنده مى کنیم:
‏«علم عبارت است از مجموعه قضایایى که حول یک محور (کلّ یا کلّى) مطرح مى شود و با متدهاى مناسب با طبیعت قضایاى مزبور، مورد بررسى و تحقیق قرارمى گیرد».
‏فى المثل طبیعت قضایاى منطقى، فلسفى و ریاضى با متد تعقلى؛ و طبیعت قضایاى فیزیکى و شیمیایى با متد تجربى؛ و طبیعت علوم تاریخى با متد نقلى، مناسبت دارد. حال، اگر فرض کنیم که همه یا بخشى از مسائل یک علم در منابع دینى مستند به “وحى الهى” بیان شده و اصطلاحاً با متدتعبدى هم قابل اثبات باشد مى توان قضایاى ى آن علم را با دو متد، مورد بررسى قرار داد و یا آنها را به دو قسم، دینى و غیردینى، تقسیم کرد. مثلاً مسائل خداشناسى(بحث از صفات وافعال الهى)هم بامتدتعقلى؛ قابل بررسى است که بخشى از متافیزیک (فلسفه الهى) را تشکیل مى دهد، و هم با متد تعبّدى مستند به “وحى الهى”؛ یعنى با استفاده از منابع دینى (کتاب و سنّت) قابل بررسى است که “خداشناسى دینى” نامیده مى شود.
‏پس صفت “دینى” براى یک علم (مجموعه خاصى از قضایا) گاهى به این معنى است که مسائل آن علم، با متد نقلى دینى و با استفاده از منابع مستند به وحى الهى، مورد بررسى قرار مى گیرد.
‏۲ـ اکنون واژه “دین” را مورد دقت قرار مى دهیم تا با کاوش در مفهوم آن، روشن شود که مطالب دینى با کدام علمى مناسبت دارد و به چه اعتبار دیگرى مى تـوان وصف “دینـى” را براى علم خاصى در نظـر گرفت.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x