روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۰۰ کیلو بایت
تعداد صفحات ۱۲۴
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله
بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد. شکبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبکه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده می‌شود. برای کاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقه‌ای نیازمند به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن کسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبکه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.در این سمینار به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبکه حمل و نقل و وضعیت مراکز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینکار از نمونه سازی مونت کارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب‌ دیده شبکه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام می‌شود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبکه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبکه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به کمک این روش می توان ضمن ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری کرد. مراکز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را امکان یابی کرد، برای اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را مکان یابی کرد. برای مدیریت بحران و کنترل ترافیک پیش‌‌بینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملکرد اجزاء شبکه حمل و نقل محاسبه کرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری که شبکه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و کاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست

عنوان صفحه

۱-۱ مقدار……………………………………………………………………………………………………. ۲

۱-۲ اهداف و دست آوردهای پروژه‌………………………………………………………………… 5

۲ بررسی کارهای انجام شده تاکنون…………………………………………………………………. ۸

۲-۱ عملکرد اجزای شبکه بصورت مستقل……………………………………………………….. ۹

۲-۱-۱ عملکرد فیزیکی و آسیب پذیری…………………………………………………………… ۱۰

۲-۱-۲ کارآیی……………………………………………………………………………………………… ۱۱

۲-۲-۱ ازائه معیارهای کارایی…………………………………………………………………………. ۱۱

۲-۲-۲ بررسی تأخیرهای وارد از خرابی………………………………………………………….. ۱۷

۲-۲-۳ اولیت دهی پلها برای بازسازی……………………………………………………………… ۲۰

۲-۳عملکرد کلی شبکه حمل و نقل…………………………………………………………………. ۲۳

۲-۳-۱ بررسی معیارهای کارایی شکبه تخریب شده…………………………………………… ۲۴

۲-۳-۳ برآوردتأخیرهای وارده از خرابی…………………………………………………………… ۳۵

۲-۳-۴ ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقه‌ای……………………………………………………… ۳۸

۲-۳-۵ ارزیابی ریسک منطقه‌ای……………………………………………………………………… ۴۲

۲-۳-۶زمان جمع شدن افراد امداد رسان…………………………………………………………… ۴۷

۲-۴سفرهای ترافیکی بعد از زلزله…………………………………………………………………… ۵۰

۲-۴-۱-رابطه بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله……………………………………… ۵۰

۴-۱ عملکرد شبکه‌های حمل و نقل ایران در زلزله‌های گذشته…………………………….. ۵۴

۴-۲ عملکرد شبکه های ح۰مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر……………………………… ۵۵

۴-۲-۱زلزله کوبه ژاپن ۱۹۹۵………………………………………………………………………….. ۵۶

۴-۲-۱-۱ پلها و راههای اصلی کوبه………………………………………………………………… ۵۷

۴-۲-۱-۲ راه آهن کوبه…………………………………………………………………………………. ۵۹

۴-۲-۱-۳ سیستم متروی کوبه………………………………………………………………………… ۶۰

۴-۲-۱-۴ فرودگاههای اطراف کوبه…………………………………………………………………. ۶۰

۴-۲-۲ لزله نورث ریج. کالیفرنیا آمریکا ۱۹۹۴………………………………………………….. ۶۰

۴-۲-۳ زلزله لوما پریتا، آمریکا ۱۹۸۹………………………………………………………………. ۶۱

۴-۲-۴ زلزله ارمنستان ۱۹۸۸………………………………………………………………………….. ۶۲

۴-۲-۵ زلزله کاستاریا ۱۹۹۱…………………………………………………………………………… ۶۳

۴-۲-۶ زلزله مکزیکوسیتی، مکزیک ۱۹۹۵……………………………………………………….. ۶۳

۴-۲-۷ زلزله فیلیپین ۱۹۹۰…………………………………………………………………………….. ۶۳

۴-۲-۸ زلزله ازمیت ترکیه ۱۹۹۹…………………………………………………………………….. ۶۳

۵ستاریوی زلزله……………………………………………………………………………………………. ۶۸

۵-۱کارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله…………………. ۶۹

۵-۲پارامترهای موثر در تعریف سناریو…………………………………………………………….. ۶۹

۵-۲-۱ زلزله………………………………………………………………………………………………… ۷۰

۵-۲-۲ مقیاس اندازه گیری زلزله……………………………………………………………………. ۷۲

۵-۲-۳ آنالیز زلزله ……………………………………………………………………………………….. ۷۲

۵-۲-۴ پهنه بندی لرزه ای……………………………………………………………………………… ۷۲

۵-۲-۵ روش‌ پهنه بندی حرکات زمین تحت اثر زلزله……………………………………….. ۷۳

۵-۲-۵-۱ لرزه خیزی……………………………………………………………………………………. ۷۳

۵-۲-۵-۲ کاهش شدت حرکات زمین در اثر دورشدن از مرکز زلزله……………………. ۷۳

۵-۲-۵-۳اثرات وضعیت محل برروی حرکات زمین لرزه…………………………………… ۷۴

۵-۲-۶بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت کم……………………………. ۷۴

۵-۲-۷بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنه‌بندی با دقت کم……………………………… ۷۴

۵-۲-۸ بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه‌بندی با دقت زیاد………………………….. ۷۵

۵-۲-۹کارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنه‌‌بندی لرزه……………………………………. ۷۶

۶ تقاضا……………………………………………………………………………………………………….. ۷۹

۶-۱ سفرهای خدماتی…………………………………………………………………………………… ۸۰

۶-۲ سفرهای امدادی…………………………………………………………………………………….. ۸۲

۶-۳ برآورد مجروحین…………………………………………………………………………………… ۸۴

۶-۳-۱ ناحیه بندی ساختمانها………………………………………………………………………… ۸۵

۶-۳-۲ طبقه بندی ساختمانها…………………………………………………………………………. ۸۶

۶-۳-۳ برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها………………………………………………………. ۸۶

۶-۳-۴ نسبت تلفات انسانی…………………………………………………………………………… ۹۱

۶-۳-۴-۱ اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران………………………………………………….. ۹۵

۶-۳-۴-۲ برآورد تلفات برای شهرتهران…………………………………………………………. ۹۶

۷ بررسی رفتارهای انسانی……………………………………………………………………………… ۹۹

۷-۱ رفتار رانندگان در هنگام وقوع زلزله………………………………………………………… ۱۰۰

۷-۱-۱ عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان………………………………………………. ۱۰۰

۷-۱-۲ مشکلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید کننده‌آن………….. ۱۰۲

۷-۱-۲-۱اشغال سطح خیابانها……………………………………………………………………… ۱۰۲

۷-۱-۲-۴ بروز تصادفات احتمالی………………………………………………………………… ۱۰۳

۷-۱-۲-۵ وسایل نقلیه رها شده…………………………………………………………………… ۱۰۴

۷-۱-۲-۶ هراس ناشی از زلزله و عواقب آن………………………………………………….. ۱۰۴

۷-۱-۲-۷ افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع……………………………………………… ۱۰۴

۷-۱-۳ راههای مواجهه با این مشکلات………………………………………………………… ۱۰۴

۷-۱-۳-۱ آموزش و اطلاع رسانی………………………………………………………………… ۱۰۵

۷-۱-۳-۲ تخلیه و بازگشایی مسیر……………………………………………………………….. ۱۰۵

۷-۲ رفتار رانندگان در استفاده از شبکه بعد از زلزله………………………………………… ۱۰۶

۷-۳ رفتار نیروهای امنیتی و امدادی …………………………………………………………….. ۱۰۷

۷-۴ رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی……………………………………………….. ۱۱۱

۸ برآورد عرضه………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵

۸-۱ برآورد شبکه حمل و نقل بعد از زلزله……………………………………………………. ۱۱۵

۸-۱-۱ اجزاء شبکه…………………………………………………………………………………….. ۱۱۵

۸-۱-۱-۱ راهها ………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

۸-۱-۱-۲ تقاطعات ………………………………………………………………………………….. ۱۱۷

۸-۱-۱-۳ پلها ………………………………………………………………………………………….. ۱۱۹

۸-۱-۲ پارامترهای ارزیابی شبکه………………………………………………………………….. ۱۲۰

۸-۱-۳ خرابی‌های مستقیم شبکه‌حمل و نقل بعد از زلزله………………………………… ۱۲۱

۸-۱-۳-۱ خرابی بدنه راه …………………………………………………………………………… ۱۲۲

۸-۱-۳-۲ تونل ………………………………………………………………………………………… ۱۲۴

۸-۱-۳-۳ خرابی پل………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

۸-۱-۳-۴ منحنیهای شکنندگی یا خرابی پلها…………………………………………………. ۱۲۶

۸-۱-۴ خرابی های غیر مستقیم شبکه حمل و نقل بعداززلزله………………………….. ۱۳۰

۸-۱-۴-۱ خرابی تأسیسات جانبی مسیر……………………………………………………….. ۱۳۱

۸-۱-۴-۲ عوامل ترافیکی…………………………………………………………………………… ۱۳۱

۸-۲ برآورد مراکز امداد رسانی…………………………………………………………………….. ۱۳۲

۸-۲-۱ پارامترهای مهم برای ارزیابی مراکز امدادی…………………………………………. ۱۳۳

۸-۲-۲ ظرفیت پذیرش مجروح…………………………………………………………………… ۱۳۴

۸-۲-۳ عملکرد بیمارستان بعد از زلزله………………………………………………………….. ۱۳۵

۸-۲-۴ خرابی بیمارستانها……………………………………………………………………………. ۱۳۶

۹ توزیع……………………………………………………………………………………………………. ۱۴۰

۹-۱ شبیه سازی………………………………………………………………………………………… ۱۴۰

۹-۱-۱ روشهای ضریب رشد………………………………………………………………………. ۱۴۲

۹-۱-۲ ضریب رشد بکنواخت……………………………………………………………………… ۱۴۳

۹-۱-۳ روش میانگین ضریب رشد ……………………………………………………………… ۱۴۳

۹-۱-۴ مدل فراتر ……………………………………………………………………………………… ۱۴۴

۹-۱-۵ مدل دیترویت ………………………………………………………………………………… ۱۴۵

۹-۱-۶ ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)………………………………. ۱۴۵

۹-۱-۷ مزایا و معایب ضریب رشد……………………………………………………………….. ۱۴۶

۹-۱-۸ مدل جاذبه …………………………………………………………………………………….. ۱۴۷

۹-۱-۹ محدودیتهای مدل جاذبه ………………………………………………………………….. ۱۴۹

۹-۱-۱۰ مدل فرصت بینابینی ……………………………………………………………………… ۱۵۰

۹-۲ توزیع به کک مدلهای برنامه ریزی خطی………………………………………………… ۱۵۲

۹-۳ مقایسه بین مدلهای توزیع ……………………………………………………………………. ۱۵۵

۱۰ مدلهای تخصیص …………………………………………………………………………………. ۱۵۹

۱۰-۱ تخصیص به روش هیچ یاهمه (کوتاهترین مسیر)…………………………………… ۱۶۰

۱۰-۱-۱ الگوریتم کوتاهترین مسیر……………………………………………………………….. ۱۶۱

۱۰-۲ تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)……………………………………………………. ۱۶۲

۱۰-۲-۱ روند تخصیص افزایشی…………………………………………………………………. ۱۶۴

۱۰-۲-۲ روند با سرعت تغییرات زیاد و کم…………………………………………………… ۱۶۵

۱۰-۳-۳ روند میانگین متوالی …………………………………………………………………….. ۱۶۵

۱۰-۳ تخصیص احتمالاتی ………………………………………………………………………….. ۱۶۶

۱۰-۳-۱ تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیه‌سازی……………………………………………. ۱۶۶

۱۰-۳-۲ تخصیص احتالاتی نسبی ……………………………………………………………….. ۱۶۸

۱۰-۴ روش برنامه ریزی خطی …………………………………………………………………… ۱۶۸

۱۰-۵ روشMcLaughiln ………………………………………………………………………. 169

۱۱ تحلیل ریسک ……………………………………………………………………………………… ۱۷۱

۱۱-۱ شبیه سازی مونت کارلو……………………………………………………………………… ۱۷۱

۱۱-۱-۱ مزایای نمونه سازی مونت کارلو……………………………………………………… ۱۷۳

۱۱-۲ نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ……………………………………….. 173

۱۱-۳ مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت کارلو………………………………………… ۱۷۵

۱۱-۴ توابع توزیع برای شبیه سازی………………………………………………………………. ۱۷۶

۱۱-۴-۱ توابع توزیع………………………………………………………………………………….. ۱۷۷

۱۱-۵- دقت برآوردهای احتمالاتی……………………………………………………………….. ۱۷۷

۱۲ ارائه مدل …………………………………………………………………………………………….. ۱۸۲

۱۲-۱ سناریوی زلزله …………………………………………………………………………………. ۱۸۲

۱۲-۲ برآورد تقاضا ……………………………………………………………………………………. ۱۸۴

۱۲-۳ برآورد عرضه …………………………………………………………………………………… ۱۸۸

۱۲-۳-۱ برآورد شبکه حمل ونقل………………………………………………………………… ۱۸۹

۱۲-۳-۲-۱ @ Risk ……………………………………………………………………………….. 192

۱۲-۴-۱ الگوریتم کوتاهترین مسیر ……………………………………………………………… ۱۹۴

۱۲-۴-۲ برنامه ریزی خطی ……………………………………………………………………….. ۱۹۵

۱۲-۴-۳ نرم افزار مدل ………………………………………………………………………………. ۱۹۶

۱۲-۴-۴ قابلیت توسعه ………………………………………………………………………………. ۱۹۷

۱۲-۴-۴-۱ درنظر گرفتن ترافیک غیرامدادی رسانی……………………………………….. ۱۹۷

۱۲-۴-۴-۲ درنظرگرفتن وضعیت کنترل برترافیک…………………………………………. ۱۹۸

۱۲-۴-۴-۳ در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراکز امدادشده رسانی……………………. ۱۹۹

۱۲-۴-۴-۴ درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراکز امداد رسانی…………………… ۱۹۹

۱۲-۴-۴-۵ مبداء و مقصدها مجازی……………………………………………………………. ۱۹۹

۱۲-۴-۴-۶ استفاده از تابع ارزش زمان………………………………………………………….. ۱۹۹

۱۲-۵ ارزیابی شبکه …………………………………………………………………………………… ۲۰۰

۱۲-۵-۱ ارزیابی کل شبکه …………………………………………………………………………. ۲۰۲

۱۲-۵-۲ ارزیابی اجزاء شبکه ………………………………………………………………………. ۲۰۴

۱۲-۵-۲-۱ تحلیل حساسیت……………………………………………………………………….. ۲۰۴

۱۳ بکارگیری مدل …………………………………………………………………………………….. ۲۰۲

۱۳-۱ شبکه ساده با یک مبداء و مقصد …………………………………………………………. ۲۰۸

۱۳-۱-۱ روندانجام تحلیل شبکه …………………………………………………………………. ۲۰۹

۱۳-۲ شبکه متشکل از چند مبداء‌و مقصد………………………………………………………. ۲۱۲

۱۳-۲-۱ نتایج تحلیل ………………………………………………………………………………… ۲۱۴

۱۴- پیشنهادات برای کارهای آینده………………………………………………………………. ۲۱۹


لیست اشکالعنوان صفحهشکل ۲-۱ تابع کارآیی زمان …………………………………………………………………………… ۱۴شکل ۲-۲ …………………………………………………………………………………………………… ۲۱

شکل ۲-۳ تابع عملکرد منطقی a) حداقل معبرها b) کوتاهترین مسیر………………….. ۲۱

شکل ۲-۴ قابلیت اطمینان بهینه شبکه حمل و نقل باتوجه به منابع دردسترس………… ۲۳

شکل۲-۵ حداکثرجریان ترافیک درشبکه حمل ونقل برحسب منابع‌ دردسترس………. ۲۳

شکل۲-۶ رابطه بین معیارهای کارایی T D Q نسبت به مقادیر قبل از زلزله برای قبل مختلف نرخ

خرابیl ……………………………………………………………………………………………………… ۲۶

شکل ۲-۷ همبستگی بین Q و D (5000 نمونه نسبت به مقادیر از زلزله سنجیده شده‌اند) ۲۶

شکل ۲-۸ فاصله نسبی جمعیت ساکن منطقه ازمراکز امدادی……………………………. ۲۸

شکل ۲-۹ رابطه بین درصد جمعیت آسیب‌ دیده وشدت زلزله…………………………….. ۳۹

شکل ۲-۱۰ رابطه بین تعداد تخت کمپ بیمارستانی و فاصله حمل‌مجروح……………. ۴۱

شکل ۶-۱ فلوچارت برآورد خرابی برای ساختمانهای مسکونی…………………………… ۸۷

شکل ۶-۲ نسبت خسارت وارده به ساختمانهای مسکونی درزلزله منجیل……………… ۸۸

شکل ۶-۳ تابع‌آسیب‌پذیری ساختمانهای مسکونی به کاررفته در مطالعه JICA…….. 88

شکل۶-۴ میانگین ضریب خرابی برحسب نمره‌سازه‌ای برای سازه‌PCI وO.22 = PGA 90

شکل ۶-۵ نسبت تلفات زلزله در ایران ……………………………………………………………. ۹۴

شکل ۶-۶ نسبت تعداد تلفات زلزله روزهنگام به شب هنگام………………………………. ۹۴

شکل ۶-۷ اعتبار سنجیی تلفات برآوردشده کوبرن واسپنس…………………………………. ۹۵

شکل ۶-۸ توزیع تلفات انسانی درشب بدون نیروهای نجات (مدل گسل ری)……… ۹۱

شکل ۸-۱ توابع خرابی برای حالتهای مختلف خرابی راههای شهری………………… ۱۲۴

شکل ۸-۲توابع آسیب‌پذیر برای حالتهای مختلف خرابی اجراشده به روش حفاری و خاکبردای۱۲۵

شکل ۸-۳ احتمال خرابی برای پلهای فولادی…………………………………………………. ۱۲۸

شکل ۸-۴ احتمال خرابی برای پلهای بتنی…………………………………………………….. ۱۲۸

شکل ۸-۵ احتمال خرابی برای پل نوع ۱ ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 129

شکل ۸-۶ احتمال خرابی برای پل نوع ۳ ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 130

شکل۸-۷ احتمال خرابی برای پل نوع ۶ث اب برای شتابg 8/0 = PGA ………… 130

شکل ۸-۸ نمودار خرابی ساختمان بیمارستانها………………………………………………… ۱۳۸

شکل ۹-۱ تفاوت بین توابع مختلف جاذبه……………………………………………………… ۱۴۸

شکل ۹-۲ مقایسه مابین روش جاذبه، فرصت بینابینی و فرصت بینابینی رقابتی……. ۱۵۶

شکل ۱۰-۱ توزیع هزینه‌هایی که‌درهر اتصال رانندگان آن رادرک می‌کنند…………… ۱۶۷

شکل۱۱-۱ رابطه بین X و F(x) و G(x) ……………………………………………………. 172

شکل ۱۱-۲ مثال روش نمونه سازی آغازین بدون جایگزین…………………………….. ۱۷۴

شکل ۱۱-۳ مقایسه بین ث بپ و مونت کارلو………………………………………………… ۱۷۵

شکل ۱۱-۴ ……………………………………………………………………………………………… ۱۷۹

شکل ۱۲-۱ روندکلی ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………….. ۱۸۴

شکله ۱۲-۲ روند برآورد تقاضا (سفرهای امدادی) بعداز بروززلزله……………………. ۱۸۵

شکل۱۲-۳ روند برآورد عرضه مراکز امدادی…………………………………………………. ۱۸۹

شکل۱۲-۴ تابع آسیب پذیری تول ۹۹ Hazus …………………………………………….. 191

شکله ۱۲-۵ روند برآورد شبکه حمل و نقل ………………………………………………….. ۱۹۲

شکل ۱۲-۶ وضعیتهای مختلف کنترل ترافیک……………………………………………….. ۱۹۸

شکل۱۲-۷ روند توزیع و تخصیص درشبکه حمل و نقل بعد از بروززلزله………….. ۲۰۰

شکل ۱۲-۸ روند ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………………. ۲۰۱

شکل ۱۳-۱ احتمال خرابی برای پل نوعHBRI برای شتاب g 8/0 = PGA …….. 207

شکل ۱۳-۲ شبکه ساده با یک مبداء و مقصد………………………………………………….. ۲۰۸

شکل ۱۳-۲ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط زمان حمل مجروح برای شدت زلزله g 60 به روش نمونه سازی مونت کارلو……………………………………………………………………………………… ۲۱۲

شکل ۱۳-۵ شبکه متشکل مونت کارلو………………………………………………………….. ۲۱۲

شکل ۱۳-۶ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g 2/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………… 215

شکل ۱۳-۷ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g و ۴/۰ با نمودارLHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 216

شکل ۱۳-۸ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت g 6/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 211

تصویر الف-۱ خرابی دربزرگراه هانشین کوبه ژاپن ۱۹۹۵………………………………… ۲۲۱

تصویر الف-۲ آتش سوزی بعد از زلزله درشهر کوبن ژاپن۱۹۹۵………………………. ۲۲۲

تصویرالف-۳ ترافیک بعد از زلزله درشهرکوبه ژاپن۱۹۹۵………………………………… ۲۲۲

تصویرالف-۴ واژگونی پل در بزرگراه هانشین شهرکوبه ژاپن۱۹۹۵……………………. ۲۲۳

تصویرالف-۵ خرابی دربزگراه هانشین شهر کوبه ژاپن۱۹۹۵…………………………….. ۲۲۳

تصویرالف-۶ خرابی پایه پل بزرگراه هانشین، کوبه ژاپن۱۹۹۵………………………….. ۲۲۴

تصویرالف-۷ خرابی پل نیشینومیاکو با دهانه ۲۵۲ متری کوبه ژاپن ۱۹۹۵…………… ۲۲۴

تصویرالف-۸ خرابی خط آهن وانسدا دراههای جانبی، کوبه ژاپن……………………… ۲۲۵

تصویر الف-۹ خرابی پل گاویون کانیون نورث ریج، کالیفرنیا آمریکا۱۹۹۴…………. ۲۲۵

تصویرالف-۱۰ استفاده ازژاکت فولادی نورث ریج آمریکا۱۹۹۴………………………… ۲۲۶

تصویرالف-۱۱ انفجار خط لوله گاز و تاثیر آن برراه مجاور، نورث ریج‌1994……… 226

تصویر الف-۱۲ خرابی درآزاد راه نیمیتز، اکلندا، زلزله لوما پریتا آمریکا ۱۹۸۹……… ۲۲

تصویرالف-۱۳ پل خلیج اکلند، لوما پریتا آمریکا ۱۹۸۹…………………………………….. ۲۲۷

تصویرالف-۱۴ماشین آتش‌نشانی درترافیک شهرلنینکان، ارمنستان ۱۹۸۸……………. ۲۲۸

تصویرالف-۱۵ تخریب بدنه راه براثر روانگرائی، کاستاریکا………………………………. ۱۹۹۱

تصویرالف-۱۶ تخریب شدید بدنه راه براثر روانگرایی، کاستاریکا……………………… ۱۹۹۱

تصویرالف-۱۷ واژگونی تریلی درجاده، کاستاریکا۱۹۹۱…………………………………… ۲۲۹

تصویرالف-۱۸ تخریب بیمارستان، مکزیکو سیتی مکزیک۱۹۹۵………………………… ۲۳۰

تصویرالف-۱۹ خرابی پل کارمن، فیلیپین ۱۹۹۰……………………………………………… ۲۳۰

تصویرالف-۲۰ روانگرای درمرکز شهرداگویان،فیلیپین۱۹۹۰……………………………… ۲۳۱

تصویرالف-۲۱ بیمارستان رستم آباد، منجیل ایران۱۹۹۰……………………………………. ۲۳۱

تصویرالف-۲۲ تخریب پل قدیمی، منجیل ایران۱۹۹۰……………………………………… ۲۳۲

تصویرالف-۲۳ تخریب بزرگراه اروپایی، ازمیت ترکیه۱۹۹۹……………………………… ۲۳۲

لیست جداول

عنوان صفحه

جدول۲-۱- مثالی از ضرایب تاخیر(برای پیاده روی)………………………………………….. ۴۹جدول۶-۱ نمره مقدماتی خطرسازه BSH برمبنای ATC –21………………………….. 91

جدول شماره۶-۲ نمادهای ضرایب اصلاح کارآئی ساختمان………………………………… ۹۱

جدول۶-۳ نسبت تلفات درزلزله‌های ایران……………………………………………………….. ۹۳

جدول۸-۱ طبقه بندی تقاطعات درتحلیل لرزه شبکه……………………………………….. ۱۱۸

جدول ۸-۲ معیارهای کارایی شبکه حمل و نقل درشرایط عادی……………………….. ۱۲۰

جدول۸-۳ مقادیر میانه وضریب توزیع نرمال لگاریتمی برای راههای شهری………. ۱۲۳

جدول۸-۴ پارامترهای توابع خرابی تونل HAZUS99 ………………………………….. 125

جدول۸-۵ خلاصه خرابی های ثبت شده در زلزله کوبه ۱۹۹۵………………………….. ۱۲۷

جدول ۸-۶ ضرایب منحنیهای خرابی……………………………………………………………. ۱۲۸

جدول۸-۷ احتمال خرابی کامل و کوتاه مدت بیماستان برحسب درصد………………. ۱۳۵

جدول۸-۸ احتمال وقفه درخدمات بیمارستان…………………………………………………. ۱۳۶

جدول۱۰-۱ نمایی از طبقه‌بندی روشهای تخصیصی ترافیک…………………………….. ۱۶۰

جدول۱۰-۲ ضرایب اصلاح شدهBPR و ۳۵۶ NCHRP و ۱۹۸۸ …………………. ۱۶۴

جدول۱۳-۱ درصد احتمال وقوع وضعیت خرابی برای سه نوع پل انتخابی…………. ۲۰۷

جدول۱۳-۲ مشخصات شبکه ساده با یک مبداء و مقصد………………………………….. ۲۰۹

جدول۱۳-۳ مقایسه بین نتایج روشهای مختلف نمونه سازی و مقدارتئوری……….. ۲۱۰

جدول۱۳-۴ مقادیرآماری تحلیل معیارهای کارایی شبکه ساده (روش‌مونت‌کارل)…. ۲۱۱

جدول۱۳-۵ مشخصات شبکه متشکل از دو مبداء و مقصد……………………………….. ۲۱۳

جدول۱۳-۶ مشخصات آماری معیاری ارزیابی شبکه برای سناریوهای مختلف (به روش LHS) 214

روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله
بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد. شکبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبکه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده می‌شود. برای کاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقه‌ای نیازمند به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن کسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبکه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.در این سمینار به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبکه حمل و نقل و وضعیت مراکز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینکار از نمونه سازی مونت کارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب‌ دیده شبکه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام می‌شود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبکه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبکه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به کمک این روش می توان ضمن ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری کرد. مراکز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را امکان یابی کرد، برای اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را مکان یابی کرد. برای مدیریت بحران و کنترل ترافیک پیش‌‌بینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملکرد اجزاء شبکه حمل و نقل محاسبه کرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری که شبکه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و کاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست

عنوان صفحه

۱-۱ مقدار……………………………………………………………………………………………………. ۲

۱-۲ اهداف و دست آوردهای پروژه‌………………………………………………………………… 5

۲ بررسی کارهای انجام شده تاکنون…………………………………………………………………. ۸

۲-۱ عملکرد اجزای شبکه بصورت مستقل……………………………………………………….. ۹

۲-۱-۱ عملکرد فیزیکی و آسیب پذیری…………………………………………………………… ۱۰

۲-۱-۲ کارآیی……………………………………………………………………………………………… ۱۱

۲-۲-۱ ازائه معیارهای کارایی…………………………………………………………………………. ۱۱

۲-۲-۲ بررسی تأخیرهای وارد از خرابی………………………………………………………….. ۱۷

۲-۲-۳ اولیت دهی پلها برای بازسازی……………………………………………………………… ۲۰

۲-۳عملکرد کلی شبکه حمل و نقل…………………………………………………………………. ۲۳

۲-۳-۱ بررسی معیارهای کارایی شکبه تخریب شده…………………………………………… ۲۴

۲-۳-۳ برآوردتأخیرهای وارده از خرابی…………………………………………………………… ۳۵

۲-۳-۴ ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقه‌ای……………………………………………………… ۳۸

۲-۳-۵ ارزیابی ریسک منطقه‌ای……………………………………………………………………… ۴۲

۲-۳-۶زمان جمع شدن افراد امداد رسان…………………………………………………………… ۴۷

۲-۴سفرهای ترافیکی بعد از زلزله…………………………………………………………………… ۵۰

۲-۴-۱-رابطه بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله……………………………………… ۵۰

۴-۱ عملکرد شبکه‌های حمل و نقل ایران در زلزله‌های گذشته…………………………….. ۵۴

۴-۲ عملکرد شبکه های ح۰مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر……………………………… ۵۵

۴-۲-۱زلزله کوبه ژاپن ۱۹۹۵………………………………………………………………………….. ۵۶

۴-۲-۱-۱ پلها و راههای اصلی کوبه………………………………………………………………… ۵۷

۴-۲-۱-۲ راه آهن کوبه…………………………………………………………………………………. ۵۹

۴-۲-۱-۳ سیستم متروی کوبه………………………………………………………………………… ۶۰

۴-۲-۱-۴ فرودگاههای اطراف کوبه…………………………………………………………………. ۶۰

۴-۲-۲ لزله نورث ریج. کالیفرنیا آمریکا ۱۹۹۴………………………………………………….. ۶۰

۴-۲-۳ زلزله لوما پریتا، آمریکا ۱۹۸۹………………………………………………………………. ۶۱

۴-۲-۴ زلزله ارمنستان ۱۹۸۸………………………………………………………………………….. ۶۲

۴-۲-۵ زلزله کاستاریا ۱۹۹۱…………………………………………………………………………… ۶۳

۴-۲-۶ زلزله مکزیکوسیتی، مکزیک ۱۹۹۵……………………………………………………….. ۶۳

۴-۲-۷ زلزله فیلیپین ۱۹۹۰…………………………………………………………………………….. ۶۳

۴-۲-۸ زلزله ازمیت ترکیه ۱۹۹۹…………………………………………………………………….. ۶۳

۵ستاریوی زلزله……………………………………………………………………………………………. ۶۸

۵-۱کارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله…………………. ۶۹

۵-۲پارامترهای موثر در تعریف سناریو…………………………………………………………….. ۶۹

۵-۲-۱ زلزله………………………………………………………………………………………………… ۷۰

۵-۲-۲ مقیاس اندازه گیری زلزله……………………………………………………………………. ۷۲

۵-۲-۳ آنالیز زلزله ……………………………………………………………………………………….. ۷۲

۵-۲-۴ پهنه بندی لرزه ای……………………………………………………………………………… ۷۲

۵-۲-۵ روش‌ پهنه بندی حرکات زمین تحت اثر زلزله……………………………………….. ۷۳

۵-۲-۵-۱ لرزه خیزی……………………………………………………………………………………. ۷۳

۵-۲-۵-۲ کاهش شدت حرکات زمین در اثر دورشدن از مرکز زلزله……………………. ۷۳

۵-۲-۵-۳اثرات وضعیت محل برروی حرکات زمین لرزه…………………………………… ۷۴

۵-۲-۶بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت کم……………………………. ۷۴

۵-۲-۷بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنه‌بندی با دقت کم……………………………… ۷۴

۵-۲-۸ بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه‌بندی با دقت زیاد………………………….. ۷۵

۵-۲-۹کارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنه‌‌بندی لرزه……………………………………. ۷۶

۶ تقاضا……………………………………………………………………………………………………….. ۷۹

۶-۱ سفرهای خدماتی…………………………………………………………………………………… ۸۰

۶-۲ سفرهای امدادی…………………………………………………………………………………….. ۸۲

۶-۳ برآورد مجروحین…………………………………………………………………………………… ۸۴

۶-۳-۱ ناحیه بندی ساختمانها………………………………………………………………………… ۸۵

۶-۳-۲ طبقه بندی ساختمانها…………………………………………………………………………. ۸۶

۶-۳-۳ برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها………………………………………………………. ۸۶

۶-۳-۴ نسبت تلفات انسانی…………………………………………………………………………… ۹۱

۶-۳-۴-۱ اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران………………………………………………….. ۹۵

۶-۳-۴-۲ برآورد تلفات برای شهرتهران…………………………………………………………. ۹۶

۷ بررسی رفتارهای انسانی……………………………………………………………………………… ۹۹

۷-۱ رفتار رانندگان در هنگام وقوع زلزله………………………………………………………… ۱۰۰

۷-۱-۱ عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان………………………………………………. ۱۰۰

۷-۱-۲ مشکلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید کننده‌آن………….. ۱۰۲

۷-۱-۲-۱اشغال سطح خیابانها……………………………………………………………………… ۱۰۲

۷-۱-۲-۴ بروز تصادفات احتمالی………………………………………………………………… ۱۰۳

۷-۱-۲-۵ وسایل نقلیه رها شده…………………………………………………………………… ۱۰۴

۷-۱-۲-۶ هراس ناشی از زلزله و عواقب آن………………………………………………….. ۱۰۴

۷-۱-۲-۷ افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع……………………………………………… ۱۰۴

۷-۱-۳ راههای مواجهه با این مشکلات………………………………………………………… ۱۰۴

۷-۱-۳-۱ آموزش و اطلاع رسانی………………………………………………………………… ۱۰۵

۷-۱-۳-۲ تخلیه و بازگشایی مسیر……………………………………………………………….. ۱۰۵

۷-۲ رفتار رانندگان در استفاده از شبکه بعد از زلزله………………………………………… ۱۰۶

۷-۳ رفتار نیروهای امنیتی و امدادی …………………………………………………………….. ۱۰۷

۷-۴ رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی……………………………………………….. ۱۱۱

۸ برآورد عرضه………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵

۸-۱ برآورد شبکه حمل و نقل بعد از زلزله……………………………………………………. ۱۱۵

۸-۱-۱ اجزاء شبکه…………………………………………………………………………………….. ۱۱۵

۸-۱-۱-۱ راهها ………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

۸-۱-۱-۲ تقاطعات ………………………………………………………………………………….. ۱۱۷

۸-۱-۱-۳ پلها ………………………………………………………………………………………….. ۱۱۹

۸-۱-۲ پارامترهای ارزیابی شبکه………………………………………………………………….. ۱۲۰

۸-۱-۳ خرابی‌های مستقیم شبکه‌حمل و نقل بعد از زلزله………………………………… ۱۲۱

۸-۱-۳-۱ خرابی بدنه راه …………………………………………………………………………… ۱۲۲

۸-۱-۳-۲ تونل ………………………………………………………………………………………… ۱۲۴

۸-۱-۳-۳ خرابی پل………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

۸-۱-۳-۴ منحنیهای شکنندگی یا خرابی پلها…………………………………………………. ۱۲۶

۸-۱-۴ خرابی های غیر مستقیم شبکه حمل و نقل بعداززلزله………………………….. ۱۳۰

۸-۱-۴-۱ خرابی تأسیسات جانبی مسیر……………………………………………………….. ۱۳۱

۸-۱-۴-۲ عوامل ترافیکی…………………………………………………………………………… ۱۳۱

۸-۲ برآورد مراکز امداد رسانی…………………………………………………………………….. ۱۳۲

۸-۲-۱ پارامترهای مهم برای ارزیابی مراکز امدادی…………………………………………. ۱۳۳

۸-۲-۲ ظرفیت پذیرش مجروح…………………………………………………………………… ۱۳۴

۸-۲-۳ عملکرد بیمارستان بعد از زلزله………………………………………………………….. ۱۳۵

۸-۲-۴ خرابی بیمارستانها……………………………………………………………………………. ۱۳۶

۹ توزیع……………………………………………………………………………………………………. ۱۴۰

۹-۱ شبیه سازی………………………………………………………………………………………… ۱۴۰

۹-۱-۱ روشهای ضریب رشد………………………………………………………………………. ۱۴۲

۹-۱-۲ ضریب رشد بکنواخت……………………………………………………………………… ۱۴۳

۹-۱-۳ روش میانگین ضریب رشد ……………………………………………………………… ۱۴۳

۹-۱-۴ مدل فراتر ……………………………………………………………………………………… ۱۴۴

۹-۱-۵ مدل دیترویت ………………………………………………………………………………… ۱۴۵

۹-۱-۶ ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)………………………………. ۱۴۵

۹-۱-۷ مزایا و معایب ضریب رشد……………………………………………………………….. ۱۴۶

۹-۱-۸ مدل جاذبه …………………………………………………………………………………….. ۱۴۷

۹-۱-۹ محدودیتهای مدل جاذبه ………………………………………………………………….. ۱۴۹

۹-۱-۱۰ مدل فرصت بینابینی ……………………………………………………………………… ۱۵۰

۹-۲ توزیع به کک مدلهای برنامه ریزی خطی………………………………………………… ۱۵۲

۹-۳ مقایسه بین مدلهای توزیع ……………………………………………………………………. ۱۵۵

۱۰ مدلهای تخصیص …………………………………………………………………………………. ۱۵۹

۱۰-۱ تخصیص به روش هیچ یاهمه (کوتاهترین مسیر)…………………………………… ۱۶۰

۱۰-۱-۱ الگوریتم کوتاهترین مسیر……………………………………………………………….. ۱۶۱

۱۰-۲ تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)……………………………………………………. ۱۶۲

۱۰-۲-۱ روند تخصیص افزایشی…………………………………………………………………. ۱۶۴

۱۰-۲-۲ روند با سرعت تغییرات زیاد و کم…………………………………………………… ۱۶۵

۱۰-۳-۳ روند میانگین متوالی …………………………………………………………………….. ۱۶۵

۱۰-۳ تخصیص احتمالاتی ………………………………………………………………………….. ۱۶۶

۱۰-۳-۱ تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیه‌سازی……………………………………………. ۱۶۶

۱۰-۳-۲ تخصیص احتالاتی نسبی ……………………………………………………………….. ۱۶۸

۱۰-۴ روش برنامه ریزی خطی …………………………………………………………………… ۱۶۸

۱۰-۵ روشMcLaughiln ………………………………………………………………………. 169

۱۱ تحلیل ریسک ……………………………………………………………………………………… ۱۷۱

۱۱-۱ شبیه سازی مونت کارلو……………………………………………………………………… ۱۷۱

۱۱-۱-۱ مزایای نمونه سازی مونت کارلو……………………………………………………… ۱۷۳

۱۱-۲ نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ……………………………………….. 173

۱۱-۳ مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت کارلو………………………………………… ۱۷۵

۱۱-۴ توابع توزیع برای شبیه سازی………………………………………………………………. ۱۷۶

۱۱-۴-۱ توابع توزیع………………………………………………………………………………….. ۱۷۷

۱۱-۵- دقت برآوردهای احتمالاتی……………………………………………………………….. ۱۷۷

۱۲ ارائه مدل …………………………………………………………………………………………….. ۱۸۲

۱۲-۱ سناریوی زلزله …………………………………………………………………………………. ۱۸۲

۱۲-۲ برآورد تقاضا ……………………………………………………………………………………. ۱۸۴

۱۲-۳ برآورد عرضه …………………………………………………………………………………… ۱۸۸

۱۲-۳-۱ برآورد شبکه حمل ونقل………………………………………………………………… ۱۸۹

۱۲-۳-۲-۱ @ Risk ……………………………………………………………………………….. 192

۱۲-۴-۱ الگوریتم کوتاهترین مسیر ……………………………………………………………… ۱۹۴

۱۲-۴-۲ برنامه ریزی خطی ……………………………………………………………………….. ۱۹۵

۱۲-۴-۳ نرم افزار مدل ………………………………………………………………………………. ۱۹۶

۱۲-۴-۴ قابلیت توسعه ………………………………………………………………………………. ۱۹۷

۱۲-۴-۴-۱ درنظر گرفتن ترافیک غیرامدادی رسانی……………………………………….. ۱۹۷

۱۲-۴-۴-۲ درنظرگرفتن وضعیت کنترل برترافیک…………………………………………. ۱۹۸

۱۲-۴-۴-۳ در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراکز امدادشده رسانی……………………. ۱۹۹

۱۲-۴-۴-۴ درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراکز امداد رسانی…………………… ۱۹۹

۱۲-۴-۴-۵ مبداء و مقصدها مجازی……………………………………………………………. ۱۹۹

۱۲-۴-۴-۶ استفاده از تابع ارزش زمان………………………………………………………….. ۱۹۹

۱۲-۵ ارزیابی شبکه …………………………………………………………………………………… ۲۰۰

۱۲-۵-۱ ارزیابی کل شبکه …………………………………………………………………………. ۲۰۲

۱۲-۵-۲ ارزیابی اجزاء شبکه ………………………………………………………………………. ۲۰۴

۱۲-۵-۲-۱ تحلیل حساسیت……………………………………………………………………….. ۲۰۴

۱۳ بکارگیری مدل …………………………………………………………………………………….. ۲۰۲

۱۳-۱ شبکه ساده با یک مبداء و مقصد …………………………………………………………. ۲۰۸

۱۳-۱-۱ روندانجام تحلیل شبکه …………………………………………………………………. ۲۰۹

۱۳-۲ شبکه متشکل از چند مبداء‌و مقصد………………………………………………………. ۲۱۲

۱۳-۲-۱ نتایج تحلیل ………………………………………………………………………………… ۲۱۴

۱۴- پیشنهادات برای کارهای آینده………………………………………………………………. ۲۱۹


لیست اشکالعنوان صفحهشکل ۲-۱ تابع کارآیی زمان …………………………………………………………………………… ۱۴شکل ۲-۲ …………………………………………………………………………………………………… ۲۱

شکل ۲-۳ تابع عملکرد منطقی a) حداقل معبرها b) کوتاهترین مسیر………………….. ۲۱

شکل ۲-۴ قابلیت اطمینان بهینه شبکه حمل و نقل باتوجه به منابع دردسترس………… ۲۳

شکل۲-۵ حداکثرجریان ترافیک درشبکه حمل ونقل برحسب منابع‌ دردسترس………. ۲۳

شکل۲-۶ رابطه بین معیارهای کارایی T D Q نسبت به مقادیر قبل از زلزله برای قبل مختلف نرخ

خرابیl ……………………………………………………………………………………………………… ۲۶

شکل ۲-۷ همبستگی بین Q و D (5000 نمونه نسبت به مقادیر از زلزله سنجیده شده‌اند) ۲۶

شکل ۲-۸ فاصله نسبی جمعیت ساکن منطقه ازمراکز امدادی……………………………. ۲۸

شکل ۲-۹ رابطه بین درصد جمعیت آسیب‌ دیده وشدت زلزله…………………………….. ۳۹

شکل ۲-۱۰ رابطه بین تعداد تخت کمپ بیمارستانی و فاصله حمل‌مجروح……………. ۴۱

شکل ۶-۱ فلوچارت برآورد خرابی برای ساختمانهای مسکونی…………………………… ۸۷

شکل ۶-۲ نسبت خسارت وارده به ساختمانهای مسکونی درزلزله منجیل……………… ۸۸

شکل ۶-۳ تابع‌آسیب‌پذیری ساختمانهای مسکونی به کاررفته در مطالعه JICA…….. 88

شکل۶-۴ میانگین ضریب خرابی برحسب نمره‌سازه‌ای برای سازه‌PCI وO.22 = PGA 90

شکل ۶-۵ نسبت تلفات زلزله در ایران ……………………………………………………………. ۹۴

شکل ۶-۶ نسبت تعداد تلفات زلزله روزهنگام به شب هنگام………………………………. ۹۴

شکل ۶-۷ اعتبار سنجیی تلفات برآوردشده کوبرن واسپنس…………………………………. ۹۵

شکل ۶-۸ توزیع تلفات انسانی درشب بدون نیروهای نجات (مدل گسل ری)……… ۹۱

شکل ۸-۱ توابع خرابی برای حالتهای مختلف خرابی راههای شهری………………… ۱۲۴

شکل ۸-۲توابع آسیب‌پذیر برای حالتهای مختلف خرابی اجراشده به روش حفاری و خاکبردای۱۲۵

شکل ۸-۳ احتمال خرابی برای پلهای فولادی…………………………………………………. ۱۲۸

شکل ۸-۴ احتمال خرابی برای پلهای بتنی…………………………………………………….. ۱۲۸

شکل ۸-۵ احتمال خرابی برای پل نوع ۱ ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 129

شکل ۸-۶ احتمال خرابی برای پل نوع ۳ ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 130

شکل۸-۷ احتمال خرابی برای پل نوع ۶ث اب برای شتابg 8/0 = PGA ………… 130

شکل ۸-۸ نمودار خرابی ساختمان بیمارستانها………………………………………………… ۱۳۸

شکل ۹-۱ تفاوت بین توابع مختلف جاذبه……………………………………………………… ۱۴۸

شکل ۹-۲ مقایسه مابین روش جاذبه، فرصت بینابینی و فرصت بینابینی رقابتی……. ۱۵۶

شکل ۱۰-۱ توزیع هزینه‌هایی که‌درهر اتصال رانندگان آن رادرک می‌کنند…………… ۱۶۷

شکل۱۱-۱ رابطه بین X و F(x) و G(x) ……………………………………………………. 172

شکل ۱۱-۲ مثال روش نمونه سازی آغازین بدون جایگزین…………………………….. ۱۷۴

شکل ۱۱-۳ مقایسه بین ث بپ و مونت کارلو………………………………………………… ۱۷۵

شکل ۱۱-۴ ……………………………………………………………………………………………… ۱۷۹

شکل ۱۲-۱ روندکلی ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………….. ۱۸۴

شکله ۱۲-۲ روند برآورد تقاضا (سفرهای امدادی) بعداز بروززلزله……………………. ۱۸۵

شکل۱۲-۳ روند برآورد عرضه مراکز امدادی…………………………………………………. ۱۸۹

شکل۱۲-۴ تابع آسیب پذیری تول ۹۹ Hazus …………………………………………….. 191

شکله ۱۲-۵ روند برآورد شبکه حمل و نقل ………………………………………………….. ۱۹۲

شکل ۱۲-۶ وضعیتهای مختلف کنترل ترافیک……………………………………………….. ۱۹۸

شکل۱۲-۷ روند توزیع و تخصیص درشبکه حمل و نقل بعد از بروززلزله………….. ۲۰۰

شکل ۱۲-۸ روند ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………………. ۲۰۱

شکل ۱۳-۱ احتمال خرابی برای پل نوعHBRI برای شتاب g 8/0 = PGA …….. 207

شکل ۱۳-۲ شبکه ساده با یک مبداء و مقصد………………………………………………….. ۲۰۸

شکل ۱۳-۲ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط زمان حمل مجروح برای شدت زلزله g 60 به روش نمونه سازی مونت کارلو……………………………………………………………………………………… ۲۱۲

شکل ۱۳-۵ شبکه متشکل مونت کارلو………………………………………………………….. ۲۱۲

شکل ۱۳-۶ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g 2/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………… 215

شکل ۱۳-۷ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت زلزله g و ۴/۰ با نمودارLHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 216

شکل ۱۳-۸ نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی کل شبکه برای شدت g 6/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 211

تصویر الف-۱ خرابی دربزرگراه هانشین کوبه ژاپن ۱۹۹۵………………………………… ۲۲۱

تصویر الف-۲ آتش سوزی بعد از زلزله درشهر کوبن ژاپن۱۹۹۵………………………. ۲۲۲

تصویرالف-۳ ترافیک بعد از زلزله درشهرکوبه ژاپن۱۹۹۵………………………………… ۲۲۲

تصویرالف-۴ واژگونی پل در بزرگراه هانشین شهرکوبه ژاپن۱۹۹۵……………………. ۲۲۳

تصویرالف-۵ خرابی دربزگراه هانشین شهر کوبه ژاپن۱۹۹۵…………………………….. ۲۲۳

تصویرالف-۶ خرابی پایه پل بزرگراه هانشین، کوبه ژاپن۱۹۹۵………………………….. ۲۲۴

تصویرالف-۷ خرابی پل نیشینومیاکو با دهانه ۲۵۲ متری کوبه ژاپن ۱۹۹۵…………… ۲۲۴

تصویرالف-۸ خرابی خط آهن وانسدا دراههای جانبی، کوبه ژاپن……………………… ۲۲۵

تصویر الف-۹ خرابی پل گاویون کانیون نورث ریج، کالیفرنیا آمریکا۱۹۹۴…………. ۲۲۵

تصویرالف-۱۰ استفاده ازژاکت فولادی نورث ریج آمریکا۱۹۹۴………………………… ۲۲۶

تصویرالف-۱۱ انفجار خط لوله گاز و تاثیر آن برراه مجاور، نورث ریج‌1994……… 226

تصویر الف-۱۲ خرابی درآزاد راه نیمیتز، اکلندا، زلزله لوما پریتا آمریکا ۱۹۸۹……… ۲۲

تصویرالف-۱۳ پل خلیج اکلند، لوما پریتا آمریکا ۱۹۸۹…………………………………….. ۲۲۷

تصویرالف-۱۴ماشین آتش‌نشانی درترافیک شهرلنینکان، ارمنستان ۱۹۸۸……………. ۲۲۸

تصویرالف-۱۵ تخریب بدنه راه براثر روانگرائی، کاستاریکا………………………………. ۱۹۹۱

تصویرالف-۱۶ تخریب شدید بدنه راه براثر روانگرایی، کاستاریکا……………………… ۱۹۹۱

تصویرالف-۱۷ واژگونی تریلی درجاده، کاستاریکا۱۹۹۱…………………………………… ۲۲۹

تصویرالف-۱۸ تخریب بیمارستان، مکزیکو سیتی مکزیک۱۹۹۵………………………… ۲۳۰

تصویرالف-۱۹ خرابی پل کارمن، فیلیپین ۱۹۹۰……………………………………………… ۲۳۰

تصویرالف-۲۰ روانگرای درمرکز شهرداگویان،فیلیپین۱۹۹۰……………………………… ۲۳۱

تصویرالف-۲۱ بیمارستان رستم آباد، منجیل ایران۱۹۹۰……………………………………. ۲۳۱

تصویرالف-۲۲ تخریب پل قدیمی، منجیل ایران۱۹۹۰……………………………………… ۲۳۲

تصویرالف-۲۳ تخریب بزرگراه اروپایی، ازمیت ترکیه۱۹۹۹……………………………… ۲۳۲

لیست جداول

عنوان صفحه

جدول۲-۱- مثالی از ضرایب تاخیر(برای پیاده روی)………………………………………….. ۴۹جدول۶-۱ نمره مقدماتی خطرسازه BSH برمبنای ATC –21………………………….. 91

جدول شماره۶-۲ نمادهای ضرایب اصلاح کارآئی ساختمان………………………………… ۹۱

جدول۶-۳ نسبت تلفات درزلزله‌های ایران……………………………………………………….. ۹۳

جدول۸-۱ طبقه بندی تقاطعات درتحلیل لرزه شبکه……………………………………….. ۱۱۸

جدول ۸-۲ معیارهای کارایی شبکه حمل و نقل درشرایط عادی……………………….. ۱۲۰

جدول۸-۳ مقادیر میانه وضریب توزیع نرمال لگاریتمی برای راههای شهری………. ۱۲۳

جدول۸-۴ پارامترهای توابع خرابی تونل HAZUS99 ………………………………….. 125

جدول۸-۵ خلاصه خرابی های ثبت شده در زلزله کوبه ۱۹۹۵………………………….. ۱۲۷

جدول ۸-۶ ضرایب منحنیهای خرابی……………………………………………………………. ۱۲۸

جدول۸-۷ احتمال خرابی کامل و کوتاه مدت بیماستان برحسب درصد………………. ۱۳۵

جدول۸-۸ احتمال وقفه درخدمات بیمارستان…………………………………………………. ۱۳۶

جدول۱۰-۱ نمایی از طبقه‌بندی روشهای تخصیصی ترافیک…………………………….. ۱۶۰

جدول۱۰-۲ ضرایب اصلاح شدهBPR و ۳۵۶ NCHRP و ۱۹۸۸ …………………. ۱۶۴

جدول۱۳-۱ درصد احتمال وقوع وضعیت خرابی برای سه نوع پل انتخابی…………. ۲۰۷

جدول۱۳-۲ مشخصات شبکه ساده با یک مبداء و مقصد………………………………….. ۲۰۹

جدول۱۳-۳ مقایسه بین نتایج روشهای مختلف نمونه سازی و مقدارتئوری……….. ۲۱۰

جدول۱۳-۴ مقادیرآماری تحلیل معیارهای کارایی شبکه ساده (روش‌مونت‌کارل)…. ۲۱۱

جدول۱۳-۵ مشخصات شبکه متشکل از دو مبداء و مقصد……………………………….. ۲۱۳

جدول۱۳-۶ مشخصات آماری معیاری ارزیابی شبکه برای سناریوهای مختلف (به روش LHS) 214

همکاری در فروش فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x