راه های برطرف کردن مشکل گوشه گیری دانش آموزان
راه های برطرف کردن مشکل گوشه گیری دانش آموزان
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | ۳۰ کیلو بایت |
تعداد صفحات | ۳۰ |
دریافت فایل
راه های برطرف کردن مشکل گوشه گیری دانش آموزان
فهرست مطالب
مقدمه ۳
توصیف وضعیت موجود(تشخیص مسئله) ۵
گردآوری اطلاعات ( شواهد یک) ۶
مصاحبه : ۷
جلسه دوم( ۱۷/۷/۸۹): ۹
مصاحبه با معلم نیز می توانست به شناخت من از فاطمه کمک کند. ۹
انتخاب راه حل های ممکن ۱۰
انتخاب راه حل مناسب ، اعتبار بخشی و اجرای راه حل ۱۱
اهم راهکار های ارائه شده به شرح زیر می باشد: ۱۲
گرد آوری اطلاعات( شواهد ۲) ۱۳
مشاهده: ۱۳
مصاحبه با پدر فاطمه( اردیبهشت ۹۰) ۱۳
مصاحبه با معلم فاطمه(اردیبهشت ۹۰) ۱۴
وضعیت تحصیلی ۱۴
نتیجه ۱۶
مبانی نظری پژوهش ۱۶
گوشه گیری ۱۷
علایم و نشانه ها ۱۸
علائم گوشه گیری ۱۸
علل ۱۹
معالجه گوشه گیری ۲۰
خلاصه ۲۱
پیشنهادات ۲۳
منابع وماخذ: ۲۵
مقدمه
علم از آن نقطه و آن زمان آغاز شد که بشر به فکر حل مسائل مختلف زندگی افتاد. به عبارت دیگر، تاریخ تولد بشر است. بشر اولیه برای حل مسائل و مشکلات خود از ابتدایی ترین مرحله شروع کرد و به کمک برخی از روابط تجربی قادر شد پیرامون خویش را کم و بیش بشناسد و بدین طریق پیچ و تاب و فراز و نشیب هستی آگاه شد(دلاور،۱۳۸۰،ص ۳).
یکی از این علوم، علم روانشناسی است. منظور از روانشناسی، علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست. این علاقه روزافزون روانشناسان به مسائل روزمره و علمی بشر ، موجب شده است که دانش ما در افراد،به ویژه کسانی که دچا مشکلات روانی هستند، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است.
در هر طبقه و صنفی و در هرگروه و جمعی ، اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند. بنابراین در مورد همه افراد، اعم از کارگر و دانش پژوه، پزشک و مهندس، زارع ، استاد دانشگاه و غیره، خطرابتلا به ناراحتیهای روانی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد(شاملو، ۱۳۷۸،ص ۱۱).
رفتار کم رویی و انزواطلبی ، یکی از رفتارهای نسبتاً شایع است که فرد را به شدت آزار می دهد و اگر درمان نشود نوجوان را به سمت و سوی مشکلات دیگری مثل عدم اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و زود رنجی سوق خواهد داد. عدم احساس توانمندی و کمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات، خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی است.