دانلود پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

دانلود پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

دانلود پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

دانلود-پاورپوینت-بررسی-معماری-شیوه-رازیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۳۵ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بررسی معماری شیوه رازی
مقدمه
چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگی ‌ های خوب شیوه ‌ های پیشین را به بهترین گونه دارا می ‌ باشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمان ‌ ها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفته ‌ اند. البته توضیح این نکته ضروری است که در اواخر شیوه خراسانی بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی می ‌ خورد. بنای مقبره ‌ ی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی می ‌ باشند.
مقبره امیر اسماعیل سامانی
ساختمان این بنا در بخارا است که در زمان شیوه خراسانی ساخته شده، ولی همه ویژگی ‌ های شیوه رازی را دارا می ‌ باشد. همچنین در آن بکارگیری درخشان آجرنمایان است که به عنوان عنصر اصلی ساخت بنا توان چشمگیر نقش اندازه ‌ های سطوح تزئینی را به نمایش می ‌ گذارد. ردیف عمود و افق باریکه ‌ های آجر تونشستگی و بیرون آمدگی آجرچینی ‌ ها بافت زیبای سایه روشن را ایجاد می ‌ کند که یادآور بافت ‌ های درهم ‌ رفته ‌ ی حصیر و سبدبافی است. در شیوه رازی آجر به عنوان مصالح تزئینی خالق انواع بی ‌ شمار نقش ‌ های شکسته و راست خط در سطوح گوناگون بناست. چهارگوشه بیرون نما چهار پیلک دارد و در آن برخلاف شیوه خراسانی، وسواس کوتاه گرفتن ساختمان چندان جدی گرفته نشده است و بلندای آن کم نیست. در گذشته این گنبد دو پوش بود ه که در حال حاضر پوسته زیرین آن باقی مانده است.
آرامگاه ارسلان جاذب
ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوی بوده است. آرامگاه وی گنبدخانه ‌ ای دو اشکوبه است در کمرپوش گنبد روزن ‌ هایی ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده که تنها پوسته زیرین برجای مانده است و این امر از بخش ویران شده آن پیداست. در چپیرسازی آن پس از گوشه ‌ سازی، هشت پهلو را ژغر یا ژغز به دایره تبدیل کرده ‌ اند. اینگونه پیشرفته ‌ ای از [چپرسازی] است و نشان می ‌ دهد که این فن در گام ‌ های نخست خود نبوده است. آجرکاری زیر گنبد به گونه ‌ زیبایی خفته راسته کار شده است، در نماسازی آجری آن نیز به گونه کله راسته، گل انداز زیبایی پدید آورده شده است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x