دانلود مقاله گروههای سازگاری رویش در قارچ ۴۵ ص

دانلود مقاله گروههای سازگاری رویش در قارچ ۴۵ ص

دانلود مقاله گروههای سازگاری رویش در قارچ ۴۵ ص

دانلود-مقاله-گروههای-سازگاری-رویش-در-قارچ-45-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

d/ zoherh/ zarinina‏ ص: ‏۲
‏چکیده‏:
‏گروههای سازگاری رویش در قارچ Bipolaris oryzae‏ :
‏بیماری لکه قهوه‌‌ای (Brown spot)‏ برنج، یکی از بیماری های بذر زاد برنج است که در کلیه مراحل رشد‏ی‏ از خزانه تا مزرعه روی گیاه دیده می‌‌شود و خساراتی را از جنبه کیفی و کمی بر روی محصول بوجود می‌‌آورد. هر چند این بیماری در بیشتر نقاط کشور که در آنها برنج کشت می‌‌شود وجود دارد، ولی اطلاعات دقیقی از پراکندگی بیماری‏ و‏ تنوع گونه‌‌ها و همچنین میزان خسارتهای وارده موجود نیست. از این رو مطالعاتی در زمینه‌‌های مختلف این بیماری انجام شده که اهداف آن عبارت بودند از:
‏-شناسایی گونه‌‌های قارچ بیماری لکه قهوه‌‌ای برنج در گیلان
‏- مطالعات بیماری زایی جد‏ا‏ی‏ه ‏های بدست آمده
‏- واکنش برخی از ارقام برنج در مقابل قارچ عامل بیماری.
‏برای این منظور، ابتدا از ۹۱ مزرعه برنج در استان گیلان نمونه برداری شد و نمونه های گیاهی جمع آوری شده جهت جدا سازی قارچ عامل بیماری، روی محیط PDA‏ و کاغذ صافی قرار داده شدند‏.‏ بدین ترتیب۱۲۰ جد‏ا‏ی‏ه‏ بدست آمد. برای اسپوزایی جد‏ا‏ی‏ه ‏ها روی محیط کشت Twa+wheat +Straw‏ (Top water Agar)‏ کشت داده‌‌‏شدند‏. سپس صفات موفولژی کنیدی و کیندیوفر، فرایند تشکیل کنیدی و نحوه جوانه زنی آنها، جهت تشخیص تا کسنومیکی مطالعه گردید. بررسی بیماری زایی جد‏ا‏ی‏ه ‏های این گونه روی برنج رقم خزر و هاشمی در محیط آکواریوم انجام گرفت و علائم به صورت لکه های نکروتیک بیضی شکل، قهوه‌‌ای تیره با هاله زرد‏و‏گاهی بهم پیوسته در روی برگها مشاهده ‏شد‏.که ‏و‏در موارد پیشرفته‏ نیز‏ خشکیدگی برگ، دیده شد.
‏لکه ها به طرف غلاف برگ نیز توسعه یافته و باعث ایجاد لکه های بیضی تا مستطیلی شکل به رنگ قهوه‌‌ای تیره، مایل به سیاه روی غلاف ‏میشدند‏. برای بررسی و اکنش ارقام برنج نسبت به قارچ عامل بیماری دورقم برنج به اسامی هاشمی و خزر در مرحله برگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که در مرحله برگ، تفاوت معنی داری از نظر میزان آلودگی بین ارقام مذکور وجود ندا
d/ zoherh/ zarinina‏ ص: ‏۲
‏رد‏. علاوه بر این جدایه های جمع آوری شده از نظر گروههای سازگاری رویشی مورد بررسی قرار گرفتند و دو گروه سازگاری رویشی با سرگروهی جدایه های ۱و ۴ مرتب گردیدند.‏پ
‏مقدمه:
‏برنج با نام ‏علمیoryzae sativa ‏ به عنوان یک محصول مهم استراتژیک در کشاورزی جهان بعد از گندم قرار می گیرد. این محصول نقش بسیار مهمی در تغذیه مردم جهان و نیز کشور ما دارد. براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان خواربار کشاورزی FAO‏ در سال ۱۹۹۷ سطح زیر کشت برنج حدود ۱‏۵‏۱ میلیون هکتار در جهان بوده است و کشورهای هند و چین با ۷‏۵‏ میلیون هکتار نزدیک %‏۵‏۰ از سطح زیر کشت برنج را به خود اختصاص داده اند.(۱)
‏سطح زیر کشت برنج در کشور ایران در سال ۱۳۸۰ معادل ‏۵‏۶۳ هزار هکتار برآورد شده است که معادل ۴% درصد سطوح زیر کشت برنج جهان است. ۷‏۵‏% از اراضی زیر کشت برنج در استان های ساحلی دریای خزر یعنی گیلان‏،‏ گ‏لستان و مازندان می باشد‏.‏ با توجه به اینکه محصول برای رشد مناسب نیازمند آب و هوای مرطوب و نسبتاً گرم است لذا نواحی محور ساحلی در جنوب مازندران نواحی مناسب برای کاشت برنج به حساب می‌‌آیند.
‏در سال ۸۱ استان مازندان با تولید ۹۳۸۱۳ تن شلتوک حدود ۴۰% اراضی کشت برنج را به خود اختصاص داده است‏ و‏ در میان شهرهای تولید کننده این محصول مقام اول را دارا می باشد . در استان گیلان در همین سال سطحی معادل ۲۳۰ هزار هکتار کشت شده است و تولید معادل ۶۷۵/۰۱۱/۱ تن شلتوک داشته و متوسط عملکرد آ‏ن‏ ۳/۴ تن در هکتار می باشد. این در حالی است که در سال ۱۳۷۴ معادل یک میلیون صد هزار تن برنج از خارج وارد گردید.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x