دانلود مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان ۲۰

دانلود مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان ۲۰

دانلود مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان ۲۰

دانلود-مقاله-نقش-خانواده-در-بزهکاری-فرزندان-20لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نقش خانواده در بزهکاری فرزندان‏
‏در مطالعه علل رفتار مجرمانه همیشه باید عوامل چندگانه موجد جرم ‏و تاثیر متقابل آنها را در یکدیگر مورد نظر قراردهیم. برحسب مورد ممکن است تاثیر ‏یکی از این عوامل از عامل دیگر بیشتر باشد، ولی هیچ گاه یک عامل واحد، علت کلیه ‏رفتارهای مجرمانه نیست.
‏در بزهکاری، عوامل اجتماعی و روانی هردو بر یکدیگر اثر ‏میگذارند و با یکدیگر همبستگی دارند. عوامل دسته اول در محیط وجود دارد و فرد را ‏تحت تاثیر قرار میدهد. عوامل دسته دوم نیز در درون شخصیت موجود است و در مقابل محیط ‏واکنش نشان میدهند و روشن است که از لحاظ کیفیت و کمیت، تغییر پیدا میکنند و ممکن ‏است به صورتهای بیشمار با یکدیگر ترکیب یابند.
‏انسان ممکن است از سه راه به ‏انجام فعالیت های مجرمانه وادار شود:
‏۱- ‏وقتی تمایلات ضد اجتماعی در معرض نفوذ ‏عوامل جرم زا قرار گیرد و تحت تاثیر این عامل، بیشتر برانگیخته شود.
‏۲- ‏وقتی در ‏شخص به علت احساس گناه عمیق که در اثر افعال قبلی او به وجود آمده، یک میل شدید ‏برای مجازات شدن بوجود آمده باشد.(یعنی از طریق ارتکاب جرم جدید‏،‏ برای خود مجازات ‏تهیه میکند‏)
‏۳- ‏شخصی که از لحاظ عاطفی، احساس ضعف و عدم اطمینان میکند، ممکن است ‏برای مخفی داشتن این احساس، روحیه‌ای دفاعی و پرخاشگر در خود به وجود آورد.
‏در ‏پیدایش عمل مجرمانه باید سه عامل را در نظر گرفت:
‏۱- ‏تمایلات مجرمانه(ت‏)
‏۲- ‏وضعیت کلی(و‏)
‏۳- ‏مقاوت ذهنی و عاطفی شخص در مقابل وسوسه(م‏)
‏که ماحصل آن فرمول ‏و قانون چگونگی پیدایش یک عمل مجرمانه است
‏عمل مجرمانه حاصل جمع تمایلات مجرمانه شخص به اضافه وضعیت کلی او ‏تقسیم بر میزان مقاوت او است.‏)
‏تمایلات مجرمانه شخص و مقاومت وی در مقابل آنها ‏ممکن است به عملی ضد اجتماعی یا مجرمانه منجر شود، و یا به صورت رفتاری که مورد ‏تایید اجتماع است درآید، و این امر بستگی به آن دارد که از تمایلات مجرمانه و ‏مقاومت‏،‏کدامیک قویتر باشند.
‏همه افراد دارای تمایلات و ضد تمایلاتی هستند. عمل ‏مجرمانه تنها وقتی ممکن است روی دهد که مقاومت شخص کافی نباشد و نتواند فشار ‏تمایلات مجرمانه و وضعیت خاص را تحمل کند.
‏مشکلترین کار، تشخیص میزان مقاومتی ‏است که شخص ممکن است در موقعیت های خاص در مقابل ارتکاب جرم داشته باشد. مقاومت ‏دارای ریشه های عاطفی، فکری و اجتماعی است و این سه عامل با تشکیل فراخود و رابطه ‏آن با خود، و موقعیت شخص، ارتباط نزدیکی دارد. وقتی شخص از یک بیماری روانی که ریشه ‏جسمانی دارد رنج ببرد، مسلم است که مقاومت عاطفی و جسمانی او کمتر خواهد ‏بود.
‏عامل اصلی در مقاومت، فراخود یا به زبان عامیانه وجدان است زیرا فراخود،خود ‏را مورد تهدید قرار میدهد و به آن دستور میدهد که فقط مرتکب اعمال خوب شود.
‏بدین ‏ترتیب وقتی شخصی مرتکب جرم میشود، احساس گناه میکند، در صورتی که وقتی عمل خوبی ‏انجام میدهد، احساس رضایت و خوشی میکند.
‏نقش خانواده:
‏خانوده کوچکترین واحد اجتماعی است که بوسیله ‏ازدواج زن و مرد تشکیل می شود و با تولد فرزندان تکامل می‌یابد.
‏اهمیت زندگی ‏خانوادگی برای کودکان به مراتب از افراد بالغ بیشتر است. چراکه در اینجا است که ‏کودک اولین تجربیات خود را در زیستن با دیگران می آموزد. در محیط خانواده است که ‏پایه رشد و فعالیت های آینده کودک گذاشته میشود.
‏اینکه در روابط ما با سایرین ‏عشق و محبت حکمفرما است یا خصومت و نفرت، تا حد بسیار زیادی به تربیت خانوادگی ‏بستگی دارد.
‏اصولا کلیه رفتارهای دوران نوجوانی، جوانی و بالاتر، چه اجتماعی ‏باشد ویا ضد اجتماعی، در نتیجه تجربیات گذشته به وجود می آید و با توجه به این ‏تجربیات است که میتوان این حالات و رفتارها را توجیه کرد.
‏بزهکاری در کودکان و ‏نوجوانان هرچند می تواند به عوامل بسیار، ازجمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ‏و‏…‏ وابسته باشد. امّا در گام نخست این خانواده است که کودک را به مسیر صحیح هدایت ‏می کند یا بستر گناه و جرم و انحراف را برای او مهیا می سازد. انسان به دلیل ویژگی ‏اجتماعی بودن خود از بدو تولد تحت تأثیر افکار، عقائد و رفتار اطرافیان قرار می ‏گیرد و بعدها به تقلید از این رفتارها و گفتارها، الگوهایی را که به نحوی در ارتباط ‏با او هستند سرمشق رفتاری خود قرار خواهد داد.
‏خمیرمایه مولفه های اصلی شخصیت ‏متعادل و پویا یا متزلزل و آسیب پذیر کودکان و نوجوانان در کانون خانواده و در سایه ‏تعامل مطلوب با والدین، به ویژه مادر، شکل میگیرد.
‏پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص‏) ‏در تاکید بر اهمیت دوره های مختلف رشد و تحول شخصیت فرزندان، به ویژه هفت سال اول ‏زندگی، فرموده اند: فرزند در هفت سال اول زندگی “محبت پذیر است”، در هفت سال دوم “‏آموزش پذیر است” و در هفت سال سوم حیات خود ” مشورت پذیر است”.
‏ویژگی های زیستی ‏و روانی- اجتماعی کودکان در سالهای اولیه رشد (هفت سال اول حیات‏)‏ بگونه ای است که ‏بیشترین تعلق خاطر را به پدر و مادر دارند و میخواهند همواره همه وجود پدرو مادر ‏خود را در قبضه مهر خود داشته باشند. از همین رو زیباترین و موثرترین روش پرورش ‏فرزند در این دوران، حاکمیت مهر و محبت وسیطره عاطفی کودک بر پیکره شخصیت پدر و ‏مادر است.
‏بنابراین محرومیت های عاطفی، تنبیه، اعمال رفتارهای خشونت آمیز با ‏کودک و تحمیل آزردگی ها وناکامی های مکرر بر احساس فرزندی با شاکله محبت پذیر، ‏میتواند آسیب های اجتماعی همراه داشته باشد.
‏گزل، پدر روانشناسی کودک میگوید: ‏شخصیت کودک در پنج، شش سالگی نسخه کوچکی از جوانی است که بعدا خواهد شد.
‏کودکانی ‏که از مهر و محبت پدری و مادری محروم مانده و عموما در عین برخورداری از نعمت پدر و ‏مادر، دچار بد سرپرستی شده اند و به گونه ای که انتظار میرود از تعامل عاطفی ‏خوشایند و دوست داشتنی با والدین بهره مند نمیشوند، با دنیایی از نگرانی و ناکامی، ‏بی انگیزه و شکننده وارد مدرسه میشوند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x