دانلود مقاله نشانه ظهور امام زمان

دانلود مقاله نشانه ظهور امام زمان

دانلود مقاله نشانه ظهور امام زمان

دانلود-مقاله-نشانه-ظهور-امام-زمانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نشانه‏های ظهور امام زمان (عج)
‏رهبران و بزرگان دین، برای جلوگیری از انحرافها و کج‏رویها، ‏باید منجی و مصلحِ آخر زمان را با تمام شاخصه‏ها و خصال معرفی نمایند و برای ظهور ‏او نشانه‏ها و علایمی را بیان کنند تا مردم در تحیر و تردید نمانند.
‏دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶
‏خبر
‏گزارش
‏گفتگو
‏گزارش ‏تصویری
‏مقاله
‏صفحه نخست
‏بین الملل
‏اندیشه
‏فرهنگ و هنر
‏اجتماعی
‏رسانه
‏میراث معنوی
‏آخرین عناوین
‏پربیننده ترین مطالب
‏اخبار در موبایل
‏اخبار در سایت ‏شما
‏سایتهای دیگر
‏دربارۀ ما
‏لینک به ما
‏تماس با ما
‏داخلی  ‏آرشیو ‏مقاله   ‏اندیشه
‏یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵
‏مرجع : ‏آینده روشن
‏ظهور منجی بشر در دوران آخرزمان، باوری است قطعی و همگانی. ادیان و شرایع توحیدی ‏و غیرتوحیدی و نیز بعضی از مکاتب بشری، نوید چنین روزی را به پیروان خویش داده‏اند. ‏در این میان، اسلام با مبانی قویِ نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین ‏کرده و با راهکارهای مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظرِ مصلح را در میان جوامع ‏اسلامی تبیین کرده است. 
‏واژه مهدویّت و مهدی علیه‏السلام تبلور فرهنگ ‏انتظار است که همه مسلمین، اعم از شیعه و اهل سنت در باور داشتِ آن، اتفاق نظر ‏دارند. از زمان ظهور اسلام، پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و اهل بیت ‏علیهم‏السلام و صحابه و یاران ایشان، عهده‏دار تبیین فرهنگِ مهدویت بوده‏اند و این ‏رسالت در هر عصری، میان آنها ادامه پیدا کرده تا دوران غیبت کبرایِ امام زمان ‏علیه‏السلام که در این برهه مهم و حساس، علما و مبلغان دینی مسئولیت تبیین و تثبیت ‏آن را به عهده گرفته و مردم را به فرا رسیدن روزگار ظهور امیدوار می‏کنند.
‏ضرورت بیان نشانه‏های ظهور
‏هر مسئله‏ای که اهمیت و مقبولیت عمومی ‏داشته باشد، مخاطرات و تهدیدها نسبت به آن از ناحیه سودجویان و فرصت طلبان بیشتر ‏خواهد شد؛ از جمله این مسائل که دارای شاخصه‏های جهانی و همگانی است، ظهور منجی است ‏که به منزله اعتقاد و باور عمومی در همه ادیان مطرح شده است. طبیعی است افرادی که ‏به دنبال منفعت و سودجویی فردی‏اند با آزمندی بسیار و با ظاهر سازی فریبنده به ‏اغفال مردم می‏پردازند تا به نیّت سوء خود برسند. 
‏از اینرو بیان نشانه‏ها و ‏علایم ظهور، ضروری است و رهبران و بزرگان دین، برای جلوگیری از این انحرافها و ‏کج‏رویها و برای حفظ باورهای اصیل مردم، باید منجی و مصلحِ آخر زمان را با تمام ‏شاخصه‏ها و خصال معرفی نمایند و برای ظهور و قیام او نشانه‏ها و علایمی را بیان ‏کنند تا مردم در تمیز سره از ناسره در تحیر و تردید نمانند.
 
‏از همین رو در ‏روایات و احادیث بسیاری منجیِ آخر زمان (= حضرت مهدی علیه‏السلام ) و کیفیت ظهور ‏او، با تمام علایم و نشانه‏ها بیان شده است. 
‏در رویکرد کلی و کلان، می‏توان ‏نشانه‏ها و علایم ظهور امام زمان علیه‏السلام را به انواع مختلف تقسیم کرد که به ‏یکایک آنها خواهیم
 
”  ‏واژه مهدویّت و مهدی علیه‏السلام تبلور فرهنگ انتظار
‏است که همه مسلمین، اعم از شیعه و اهل سنت در باور داشتِ آن، اتفاق نظر دارند. از ‏زمان ظهور اسلام، پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و اهل بیت علیهم‏السلام و صحابه ‏و یاران ایشان، عهده‏دار تبیین فرهنگِ مهدویت بوده‏اند….  “
‏پراخت:
‏الف) ‏نشانه‏های عام و خاص 
۱. ‏نشانه‏های عام:
‏آن دسته از نشانه‏ها و علایمی ‏که شاخصه‏های کلی و عمومی دارند یعنی در قالب پدیده خاص، در برهه خاص و در افراد ‏خاصی متصف نشده‏اند، «علایم عمومی» نامیده می‏شوند؛ نظیر احادیث و روایاتی که از ‏احوال و اوضاع مردمان آخر زمان خبر می‏دهند و از انحرافات و کج رویهایی که در آن ‏دوره رخ می‏دهد سخن به میان آورده‏اند که در واقع، نوعی بیان علایم و نشانه‏های ‏ظهور امام زمان علیه‏السلام است، امّا در قالب و معیار کلی و عمومی. 
«‏عَنْ ‏اِبْنِ عَباس عَنْ رَسُولِ اللّه‏ِ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : فِی حَدیثٍ اَنَّ اللّه‏َ ‏اَوْحی اِلَیهِ لَیْلَهً اَسْری بِهِ اَنْ یُوصِیَ اِلی عَلِیِّ وَاَخْبَرَهُ ‏بِالْأَئِمّهِ مِنْ وُلْدِهِ اِلی اَنْ قالَ وَآخِرُ رَجُلٍ مِنْهُمْ یُصَلّی ‏عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ خَلْفَهُ یَمْلأُ الاَْرْضَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَورا ‏وَظُلْما… ‏فَقُلْتُ اِلهی وَسَیِّدی مَتی یَکُوُنُ ذاکَ؟ فَاَوْحَی اللّه‏ُ ‏عَزَّوَجَلَّ اِلَیَّ: یَکُوُنُ ذالِکَ اِذا رُفِعَ الْعِلْمُ وَظَهَرَ الْجَهْلُ ‏وَکَثُرَ القِراءَهُ وَقَلَّ الْعَمَلُ وَکَثُرَ الْقَتْلُ وَقَلَّ الْفُقَهاء ‏وَالْهادُونَ وَکَثُرَ فُقَهاءُ الضَّلالهِ وَالْخَوْنَهِ… وَکَثُرَ الْجَورُ ‏وَالْفَسادُ وَظَهَرَ الْمُنْکَرُ وَاَمَرَ اُمّتُکَ بِهِ وَنَهی عَنِ ‏الْمَعْروُفِ…؛۱ 
‏ابن عباس می‏گوید: «در شب معراج، مطالبی به رسول اکرم ‏صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وحی شد که باید به حضرت علی علیه‏السلام سفارش کند و به او در ‏مورد ائمه بعد از آن حضرت که از فرزندانش هستند خبر داد؛ تا آنجا که فرمود: آخرین ‏آنها [نشانه هایی دارد؛ از جمله اینکه [عیسی بن مریم پشت سرش نماز می‏خواند؛ زمین ‏را پر از عدل و داد می‏کند، چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد،… عرض کردم: ‏خداوندا! آن کی خواهد شد؟ خداوند به من وحی کرد: هر گاه علم از میان برداشته شود و ‏جهل و نادانی ظاهر شود؛ قرائتهای [قرآن [زیاد امّا عمل کم شود؛ قتل و کشتار زیاد ‏شود، فقهاء و هدایت کنندگان واقعی کم شوند؛ علمای فاسق و خیانتکار زیاد شوند،… ‏جور و فساد زیاد شود؛ منکر ظاهر شود؛ امت تو امر به منکر و نهی از معروف ‏کنند،…» 
«‏حضرت علی علیه‏السلام در جواب سؤال «صعصعه بن صوحان» ـ که از ‏یاران آن حضرت بود ـ در باب دجّال و خروجش، و پیرامون نشانه‏هایی از ظهور امام زمان ‏علیه‏السلام ، چنین فرمودند:
«‏فَاِنَّ عَلامَهَ ذلِکَ اِذا اَماتَ النّاسُ ‏الصَّلاهَ وَاَضاعُوا الاَمانَهَ وَاسْتَحَلُّوا الْکِذْبَ، وَاکَلُوا الرِّبا ‏وَاَخَذُوا الرُّشا وَشَیَّدُوا البُنْیانَ وَباعُوا الدّین
 
”  ‏آن دسته از نشانه‏ها و علایمی که شاخصه‏های کلی و ‏عمومی دارند یعنی در قالب پدیده خاص، در برهه خاص و در افراد خاصی متصف نشده‏اند، «‏علایم عمومی» نامیده می‏شوند؛…  “

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x