دانلود مقاله مختصری راجع به ماشینهای acوdc 40 ص

دانلود مقاله مختصری راجع به ماشینهای acوdc 40 ص

دانلود مقاله مختصری راجع به ماشینهای acوdc 40 ص

دانلود-مقاله-مختصری-راجع-به-ماشینهای-acوdc-40-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مختصری راجع به ‏ماشینهای ac‏وdc
‏ماشین ‏سنکرون ‏همواره ‏یکی ‏از ‏مهمترین ‏عناصر ‏شبکه ‏قدرت ‏بوده ‏و ‏نقش ‏کلیدی ‏در ‏تولید ‏انرژی ‏الکتریکی ‏و ‏کاربردهای ‏خاص ‏دیگر ‏ایفاء ‏کرده ‏است.
‏تاریخچه ‏وساختار
‏ماشین ‏سنکرون ‏همواره ‏یکی ‏از ‏مهمترین ‏عناصر ‏شبکه ‏قدرت ‏بوده ‏و ‏نقش ‏کلیدی ‏در ‏تولید ‏انرژی ‏الکتریکی ‏و ‏کاربردهای ‏خاص ‏دیگر ‏ایفاء ‏کرده ‏است.
‏ژنراتور ‏سنکرون ‏تاریخچه‌‏ای ‏بیش ‏از ‏صد ‏سال ‏دارد. ‏اولین ‏تحولات ‏ژنراتور ‏سنکرون ‏در ‏دهه ‏۱۸۸۰ ‏رخ ‏داد. ‏در ‏نمونه‌‏های ‏اولیه ‏مانند ‏ماشین ‏جریان ‏مستقیم، ‏روی ‏آرمیچر ‏گردان ‏یک ‏یا ‏دو ‏جفت ‏سیم‌‏پیچ ‏وجود ‏داشت ‏که ‏انتهای ‏آنها ‏به ‏حلقه‌‏های ‏لغزان ‏متصل ‏می‌‏شد ‏و ‏قطبهای ‏ثابت ‏روی ‏استاتور، ‏میدان ‏تحریک ‏را ‏تامین ‏می‌‏کردند. ‏به ‏این ‏طرح ‏اصطلاحاً ‏قطب ‏خارجی ‏می‌‏گفتند. ‏در ‏سالهای ‏بعد ‏نمونه ‏دیگری ‏که ‏در ‏آن ‏محل ‏قرار ‏گرفتن ‏میدان ‏و ‏آرمیچر ‏جابجا ‏شده ‏بود ‏مورد ‏توجه ‏قرار ‏گرفت. ‏این ‏نمونه ‏که ‏شکل ‏اولیه ‏ژنراتور ‏سنکرون ‏بود، ‏تحت ‏عنوان ‏ژنراتور ‏قطب ‏داخلی ‏شناخته ‏و ‏جایگاه ‏مناسبی ‏در ‏صنعت‌‏برق ‏پیدا ‏کرد. ‏شکلهای ‏مختلفی ‏از ‏قطبهای ‏مغناطیسی ‏و ‏سیم‌‏پیچهای ‏میدان ‏روی ‏رتور ‏استفاده ‏شد، ‏در ‏حالی ‏که ‏سیم‌‏پیچی ‏استاتور، ‏تکفاز ‏یا ‏سه‌‏فاز ‏بود. ‏محققان ‏بزودی ‏دریافتند ‏که ‏حالت ‏بهینه ‏از ‏ترکیب ‏سه ‏جریان ‏متناوب ‏با ‏اختلاف ‏فاز ‏نسبت ‏به ‏هم ‏بدست ‏می‌‏آید. ‏استاتور ‏از ‏سه ‏جفت ‏سیم‌‏پیچ ‏تشکیل ‏شده ‏بود ‏که ‏در ‏یک ‏طرف ‏به ‏نقطه ‏اتصال ‏ستاره ‏و ‏در ‏طرف ‏دیگر ‏به ‏خط ‏انتقال
‏متصل ‏بودند.
‏هاسلواندر ‏اولین ‏ژنراتور ‏سنکرون ‏سه ‏فاز ‏را ‏در ‏سال ‏۱۸۸۷ ‏ساخت ‏که ‏توانی ‏در ‏حدود ‏۸/‏۲ ‏کیلووات ‏را ‏در ‏سرعت ‏۹۶۰ ‏دور ‏بر ‏دقیقه (‏فرکانس ‏۳۲ ‏هرتز) ‏تولید ‏می‌‏کرد. ‏این ‏ماشین ‏دارای ‏آرمیچر ‏سه ‏فاز ‏ثابت ‏و ‏رتور ‏سیم‌‏پیچی ‏شده ‏چهار ‏قطبی ‏بود ‏که ‏میدان ‏تحریک ‏لازم ‏را ‏تامین ‏می‌‏کرد. ‏این ‏ژنراتور ‏برای ‏تامین ‏بارهای ‏محلی ‏مورد ‏استفاده ‏قرار ‏می‌‏گرفت.
‏در ‏سال ‏۱۸۹۱ ‏برای ‏اولین ‏بار ‏ترکیب ‏ژنراتور ‏و ‏خط ‏بلند ‏انتقال ‏به ‏منظور ‏تامین ‏بارهای ‏دوردست ‏با ‏موفقیت ‏تست ‏شد. ‏انرژی ‏الکتریکی ‏تولیدی ‏این ‏ژنراتور ‏توسط ‏یک ‏خط ‏انتقال ‏سه ‏فاز ‏از ‏لافن ‏به ‏نمایشگاه ‏بین‌‏المللی ‏فرانکفورت ‏در ‏فاصله ‏۱۷۵ ‏کیلومتری ‏منتقل ‏می‌‏شد. ‏ولتاژ ‏فاز ‏به ‏فاز ‏۹۵ ‏ولت، ‏جریان ‏فاز ‏۱۴۰۰ ‏آمپر ‏و ‏فرکانس ‏نامی ‏۴۰ ‏هرتز ‏بود. ‏رتور ‏این ‏ژنراتور ‏که ‏برای ‏سرعت ‏۱۵۰ ‏دور ‏بر ‏دقیقه ‏طراحی ‏شده ‏بود، ‏۳۲ ‏قطب ‏داشت. ‏قطر ‏آن ‏۱۷۵۲ ‏میلیمتر ‏و ‏طول ‏موثر ‏آن ‏۳۸۰ ‏میلیمتر ‏بود. ‏جریان ‏تحریک ‏توسط ‏یک ‏ماشین ‏جریان ‏مستقیم ‏تامین ‏می‌‏شد. ‏استاتور ‏آن ‏۹۶ ‏شیار ‏داشت ‏که ‏در ‏هر ‏شیار ‏یک ‏میله ‏مسی ‏به ‏قطر ‏۲۹ ‏میلیمتر ‏قرار ‏می‌‏گرفت. ‏از ‏آنجا ‏که ‏اثر ‏پوستی ‏تا ‏آن ‏زمان ‏شناخته ‏نشده ‏بود، ‏سیم‌‏پیچی ‏استاتور ‏متشکل ‏از ‏یک ‏میله ‏برای ‏هر ‏قطب / ‏فاز ‏بود. ‏بازده ‏این ‏ژنراتور ‏۵/‏۹۶% ‏بود ‏که ‏در ‏مقایسه ‏با ‏تکنولوژی ‏آن ‏زمان ‏بسیار ‏عالی ‏می‌‏نمود. ‏طراحی ‏و ‏ساخت ‏این ‏ژنراتور ‏را ‏چارلز ‏براون ‏انجام ‏داد.
‏در ‏آغاز، ‏اکثر ‏ژنراتورهای ‏سنکرون ‏برای ‏اتصال

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x